Aamu virkku 11kk neiti..

Meidän neiti 11 kk on pitänyt pariviikkoa huolta siitä ettei aamulla yli kuuteen nukuta,aikaisemmin unta on riittänyt 7-8saan.Olen miettinyt olisiko nämä motoriset taitojen kehitys tämän aamu heräämisen takana?
Kuinka muilla tämän ikäiset nukkujat?
Menee nukkumaan 8-9 välissä ja päivälläkään unta ei tule kaksilla päikkäreillä kuin kolmisen tuntia.
Itse olen tuohon aikaan aivan |O
 
Hei,
syitä voi tietysti olla monia mutta jos teillä vuorokauden kokonaisunimäärä on 13h (n. 10h yöunta + 3h päikkäreitä ), kuulostaa se ihan tarpeeksi pitkältä - toki unentarve on yksilöllistä. Kannattaa vaikka pikkuhiljaa kokeilla siirtymistä yksiin päikkäreihin jotta unta riittäisi yöllekin tarpeeksi, tai muuten lyhentää päikkäreiden aikaa. Meillä ei ikinä tuossa iässä nukuttu 3h päikkäreitä, niistä sai vaan haaveilla...
 
Samaa ajattelin kuin Elinan äitikin, että kokonaisunen määrä kuulostaa hyvältä. Toki lapset ovat hyvin erilaisia unen määrissään. Meillä poika nyt vuoden, mutta 11kk iässäkin nukkui jo yhdet päiväunet 1,5h ja yöunet 11h.
Suosittelen myös yksiin päiväuniin sirtymistä. Entä jatkaisiko teillä tyttö aamulla unia, jos antaisit vaikka hörpyt vettä tai maitoa silloin kuuden aikaan? Tietysti, jos tämä teidän käytäntöihin käy.
Meillä poika edelleen silloin tällöin herää kuuden-puoli seiskan aikaan, annan mukista vettä tai maitoa vähän ja jatkamme unia 8 asti.
 
Kyllä varmaan kannattaa kokeilla yksiin päiväuniin siirtymistä. Meillä poika on 9,5 kk ja on nyt jo pari viikkoa nukkunut useimpina päivinä vain yhdet päiväunet jotka ovat 1-1,5 h. Yöunetkaan ei ole kuin 9-10 tuntia eli kokonaisunimäärä noin 11 tuntia...
 
Niin olen itsekin miettinyt yksiin päikkäreihin siirtymistä mutta luulen ettei ihan vielä ole valmis siihen,nyt rytmi näin:n klo9. aamu unet tunnin kahtapuolta klo11. ruoka ja pv unet klo 13 maissa. Näin on jaksanut hyvin sitten yö unille saakka ja jos pv unet jostain syystä lyhyet niin sit "sammuu" kuuden maita puolen tunnin unille.. eli tuntuu että kahdet kyllä vielä on tarpeen?
varsinkin niinä amuina kun herätys 6 aamu unet tosi tarpeen.
Olen kyllä huomannut että valo on lisännyt heräämistä ja siirrettiinkin sänky huoneen pimeälle puolelle ja pimennys verhot on huoneessa.
Esikoinen siirtyikin muistaakseni n.vuoden iässä yksiin päikkäreihin.
No kesä aikaan siirtyminenhän tässä pian tulee niin sittenhän rytmi heräämiseen on ihan ok.
Taitaa jo valmistautua siihen =)
 

Yhteistyössä