Ääh..on taidettu liian hyvälle opettaa tuo kuopus:/ (Nukahtamis/uniasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Kuopus siis nyt 10kk, ja nykysin ei oikeestaan muuten nukahda kuin syliin, usein vielä kiukkujen jälkeen.Yksikseen ei oo nukahtanu ikinä, tissiä saa enää tosi harvoin, eikä sieltäkään enää tuu niin paljoa,eikä kyl jaksais ees yrittääkään (en mie eikä tyttö)
Iltapuurot syödään ja sitten rauhotutaan istuskelemaan jonnekin.
Aiemmin tää toimi,kun oli nukahtanu niin vietiin sänkyynsä ja jatkoi siellä uniaan. Mut nyt,ei niin millään. Tuntuu että nukkuu koiranunta,heti kun laskee sänkyyn, niin silmät rävähtää auki ja huuto alkaa.
Ei viittis huudattaakaan, etenkään kun esikko nukkuu samassa makkarissa.
Mitä tälle voi tehdä?
Esikko joi aina iltavellit,tää toinen ei oikeen ees pulloa huoli :/ :/

En mä oikeen keksi muutakaan, että rauhottumaan syliin, kuten ennenkin, mut sit ennenkun on nukahtanu, ni viette sänkyyn. Jos/kun alkaa huutaa, niin koitatte rauhotella ensin sänkyyn ja jos ei auta niin sitten otatte syliin ja rauhottelette siinä. Kun on rauhottunu, niin sitten taas sänkyyn jne.
Tää on tietysti hankalaa esikoisen kannalta ja muutenkin tossa voi mennä kauan aikaa. Mutta toisaalta jos yksikin ilta kun lapsi sit lopulta nukahtaa itekseen, voi auttaa. Koitat vaan itte pysyä rauhallisena.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
miten tuon ikäistä voi opettaa nukahtamaan itsekseen tutin ja rätin kanssa, kun koko ajn nousee ylös ja huutelee sängystään?

käyt vaan kampittamassa sen sata kertaa =)
Huutelee? siis itkee vaiko vaan höpöttelee tms? Jos ei itke, niin anna sen puuhata siellä itekseen, kyllä se lopulta sammuu.

Voi mennä useampikin viikko, mutta kannattaa alkaa opetella sinne sänkyyn rauhoittumaan. Itse olen suurten kasvatusgurujen mukaan "virheellisesti" ottanut syliinkin sänkyyn viemisen jälkeen, rauhoitellut ja laittanut takaisin. Se voi tosiaan viedä pitkään, jos on sitkeä lapsi, mutta jos on itse todella motivoitunut opettamaan lapsensa sinne sänkyyn, kyllä sen pitäisi lopulta onnistua.

Esikko oli meillä sitkeämpi kuin väsynyt äiti ja nukkui 3v. asti vieressä. Kuopus taas oppi omaan sänkyyn pienellä sitkeydellä, sekin tosin auttoi asiaa kun ei vieressä nukkunut yhtään sen rauhallisemmin kuin omassakaan sängyssä, siispä sinne jaksoi opettaa kun muuten ei saanut itse nukkua.

Ja meillä tuo 10kk ikä oli pahinta aikaa nukkumaanmenojen suhteen. Me muuten istuskellaan rauhoittumassa sängyn vieressä hämärässä.

Voimia! Helpottaa kun ikää tulee.

miten tuon ikäistä voi opettaa nukahtamaan itsekseen tutin ja rätin kanssa, kun koko ajn nousee ylös ja huutelee sängystään?

Tää on hyvä kysymys..

Kiitos vastauksista, tuota vähän ajattelin itekkin kun ei tää voi näinkään jatkua. Illat on meillä miehen kans ollut semmosta rauhottumisen aikaa,sekä yhessä että ihan itekseenkin,koneen/telkun ääressä.Ja nyt tää toinen kun ei nukahdakaan niin vain,tuntuu että koko loppuilta häiriintyy.

mä olin vieressä sen aikaa..makasin omalla sängyllä ja silittelin ja en antanut periksi..kyllä se nopeesti alko sujumaan

Niin joo - toiset on sitä mieltä, että ei sais enää ottaa syliin rauhottuun kun on sänkyyn laitettu, mut ite en ainakaan halua huudattaa, joten otan rauhottumaan syliin jos tarvis. En ihan heti, mutta jos huuto jatkuu. Hyvin on sillä selvitty meidän yöheräämisistä. Onneks nukahtamisen kanssa illalla on jouduttu tappelemaan tosi vähän, enemmänkin ongelmana ollu yöheräilyt.

Yhteistyössä