Aah, kiitti hallitus tulevasta joululahjasta ❤️ 🎅🏻 Tuollainen siisti eläkkeen korotus kuin 200 €/kk v. 2024 tekee kyllä ihan gutaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja setis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun miälest tää nykynen eläkesysteemi on ihan /ceestä

semmonen olis hyvä jossa työntekijän ja työnantajan maksamat fyrkat rahastoitaisiin itse kullekkin korvamerittyyn rahasto-osuuteen ja itse sais vaikuttaa siihen mihin ko. rahasto sijoittaa

varovaiset väinöt laittas korkosijoituksiin, rohkeat ristot osakkeisiin ja semi sepot sekä että

sitte kun katsoo sopivan hetken koittaneen niin vois jäädä eläkkeelle ja alkaa purkamaan rahastoaan

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
mun miälest tää nykynen eläkesysteemi on ihan /ceestä

semmonen olis hyvä jossa työntekijän ja työnantajan maksamat fyrkat rahastoitaisiin itse kullekkin korvamerittyyn rahasto-osuuteen ja itse sais vaikuttaa siihen mihin ko. rahasto sijoittaa

varovaiset väinöt laittas korkosijoituksiin, rohkeat ristot osakkeisiin ja semi sepot sekä että

sitte kun katsoo sopivan hetken koittaneen niin vois jäädä eläkkeelle ja alkaa purkamaan rahastoaan
Neljän tonnin kk-palkkaa ansaitseva voisi jäädä pois töistä 28 vuoden työrupeaman jälkeen miljoonan euron osakesalkun kanssa.

• Tykkää
Reactions: ruuttis
Tilittää. Vähän niin kuin tilittää verotkin, jotka työntekijän palkasta pidätetään.
"Vuonna 2023 yksityisalojen työntekijöiden eläkelain eli TyEL:n mukainen työeläkemaksu on keskimäärin 24,84 prosenttia työntekijälle maksettavasta palkkasummasta. Työntekijän maksuosuus tästä on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 8,65 prosenttia."

Osaatko laskea mikä on työnantajan osuus työntekijän eläkemaksusta?

Tämä eläkkeiden korotus on yksi esimerkki siitä, miten korotukset tulisi mieluummin tehdä euromääräisinä kuin prosentuaalisina. Hyvää on, että tulee indeksikorotus ja pidetään huolta, että ruoanhinnan ym. korotusten jälkeen on eläkeläisilläkin maksukykyä. Mutta miksi toiselle korotukseksi pitäisi riittää 80e toisen saadessa 200e. Ja seuraavissa korotuksissa ero senkun kasvaa. Sen sijaan tuloeron kasvua voisi hillitä samansuuruisena korotuksena kaikille.
Ei muuta kuin uutta puoluetta perustamaan joka korjaa nämä sinun mielestä vallalla olevat nykymaailman vääryydet.

Kuulin työeläkekorotuksesta sisareltani hänen soittaessa tietoja sukututkimukseen. Luin vieraskielistä kirjaa syventyneesti ja eilisen uutiset jäivät selaamatta.
Näköjään Eläketurvakeskus on muuttanut Kalasatamaan. Muistan kun osallistuin viraston infoon Pasilassa.
Vaikea kirjoittaa tällä sekalaisella palstalla.
Onko liikaa vaadittu pyytää lopettamaan Alepa&Anna-ketjuun kirjoittaminen?.
Jos mikään muu ei auta, teen roppakaupalla vastaavia ketjuja vakiokirjoittajista.
Harmaana en voi pyytää valvojaa poistamaan loukkaavaa ketjua.
Jospa siis rekisteröityisit? Minä ainakin toivotan tervetulleeksi, vaikka olemmekin lähes aina eri mieltä asioista. Ei rekisteröityminen yksityisyyttäsi vie, käytä jotakin muuta kuin vakituista sähköpostiosoitettasi.

Mutta tietekin voit tehdä ketjuja muista kirjoittajistakin, jos se helpottaa.

Jospa siis rekisteröityisit? Minä ainakin toivotan tervetulleeksi, vaikka olemmekin lähes aina eri mieltä asioista. Ei rekisteröityminen yksityisyyttäsi vie, käytä jotakin muuta kuin vakituista sähköpostiosoitettasi.

Samaa mieltä! Rekisteröidy.

• Tykkää
Reactions: m1es
"Vuonna 2023 yksityisalojen työntekijöiden eläkelain eli TyEL:n mukainen työeläkemaksu on keskimäärin 24,84 prosenttia työntekijälle maksettavasta palkkasummasta. Työntekijän maksuosuus tästä on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 8,65 prosenttia."

Osaatko laskea mikä on työnantajan osuus työntekijän eläkemaksusta?
Osaan, mutta eipä se tähän liity mitenkään.

Ok eli minimieläkettä saavana se on taas joku korkeintaan, siis ihan maksimissaan 20 euron lisäys. Noistahan hyötyvät ainoastaan ne joilla jo ennenstään on suuri eläke. Luonnollisesti mihinkään toimeentulotukiin en ole oikeutettu ja menoiksenikin kela hyväksyy vain vuokran. Edes sähköä ei kela hyväksy menoihin.

puhu mitä puhut mutta euromääräiset korotukset tasapäistää ja johtaa siihen että kaikilla on ajan kanssa sama eläke riippumatta siitä paljonko on ollut kerryttämässä eläkkeitä
Mikäs tässä oikeastaan olisi ongelma? Sinun 6000e eläkkeesi ei ehdi eläkevuosien aikana pudota 2000e eläkettä saavan kanssa tasapäiseksi, jos korotukset tulisivat euromääräisinä. Lähestyy eksponentiaalisesti, mutta ei tavoita. Eläkkeesi ekstraosuus, jonka olet työvuosinasi korkeammasta palkastasi maksanut, siinä säilyy. Inflaatio toki sitä syö, mutta nuo korotukset pitävät huolen, että pakollisten kulujen käyttö sujuu entiseen malliin.

Mikäs tässä oikeastaan olisi ongelma? Sinun 6000e eläkkeesi ei ehdi eläkevuosien aikana pudota 2000e eläkettä saavan kanssa tasapäiseksi, jos korotukset tulisivat euromääräisinä. Lähestyy eksponentiaalisesti, mutta ei tavoita. Eläkkeesi ekstraosuus, jonka olet työvuosinasi korkeammasta palkastasi maksanut, siinä säilyy. Inflaatio toki sitä syö, mutta nuo korotukset pitävät huolen, että pakollisten kulujen käyttö sujuu entiseen malliin.
eikai kukaan saa eläkettä 6k, en ite ainaskaan

eikai kukaan saa eläkettä 6k, en ite ainaskaan
En minäkään, bruttona vika tilini duunissa oli extra bonusten takia hyvästä työstä aika lähellä sitä, mutta Annien bf kyllä saa reilusti ylikin joka kk sängyssä lokoillen, kuppia ottaessaan ja kessua poltellessaan. Kukaan ihminen ei saa sitä onnekseen irtisanottua. Ja muuten saa kaiken ihan omista mittavista ansioistaan. Respectit vilpittömästi hänelle siitä.

En minäkään, bruttona vika tilini duunissa oli extra bonusten takia hyvästä työstä aika lähellä sitä, mutta Annien bf kyllä saa reilusti ylikin joka kk sängyssä lokoillen, kuppia ottaessaan ja kessua poltellessaan. Kukaan ihminen ei saa sitä onnekseen irtisanottua. Ja muuten saa kaiken ihan omista mittavista ansioistaan. Respectit vilpittömästi hänelle siitä.
no ehkä 1 tuhannesta saa

• Tykkää
Reactions: setis

Alepa on hehkuttanut ennenkin ainaista rekkautumatonta harmauttaan, pää aina ”ylväästi” pensaassa 🙄

Eipä oo näkynyt...
Tosi läheltä liippasi se mun sulle lähettämäni ”teräsreisikuva”, mutta setishän on ikuinen herrasmies. En sorru moisiin ”ylläreinä”. Annie on ainoana naisena elämässäni saanut, mutta nekin vaan hänen vaatimuksestaan. Viimeinen oli hänen ihan läheltä ottamansa video, pelkkä ajatuskin siitä jo nostatti samantien kunnon seisiön täällä päässä 🤭

Yhteistyössä