Aah, kiitti hallitus tulevasta joululahjasta ❤️ 🎅🏻 Tuollainen siisti eläkkeen korotus kuin 200 €/kk v. 2024 tekee kyllä ihan gutaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja setis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eläkeläiset ovat siipeilijöitä.
Miten niin? Ihan jokaikisestä liksastanihan niitä on koko työurani aikana pidätetty. Kun aloitin ekassa vakipaikassa 1979, niin sen jälkeen en ole ollut päivääkään työttömänä, potkujakaan en ole koskaan kokenut.

Miksi määrittelet itsesi kun joskus olet eläkkeellä? Oletko edes työelämässä?

Tämä eläkkeiden korotus on yksi esimerkki siitä, miten korotukset tulisi mieluummin tehdä euromääräisinä kuin prosentuaalisina. Hyvää on, että tulee indeksikorotus ja pidetään huolta, että ruoanhinnan ym. korotusten jälkeen on eläkeläisilläkin maksukykyä. Mutta miksi toiselle korotukseksi pitäisi riittää 80e toisen saadessa 200e. Ja seuraavissa korotuksissa ero senkun kasvaa. Sen sijaan tuloeron kasvua voisi hillitä samansuuruisena korotuksena kaikille.

Tämä eläkkeiden korotus on yksi esimerkki siitä, miten korotukset tulisi mieluummin tehdä euromääräisinä kuin prosentuaalisina. Hyvää on, että tulee indeksikorotus ja pidetään huolta, että ruoanhinnan ym. korotusten jälkeen on eläkeläisilläkin maksukykyä. Mutta miksi toiselle korotukseksi pitäisi riittää 80e toisen saadessa 200e. Ja seuraavissa korotuksissa ero senkun kasvaa. Sen sijaan tuloeron kasvua voisi hillitä samansuuruisena korotuksena kaikille.
Eräs eläkeläinen (Annien bf) näillä nurkilla saa yli tuplasti minua suuremman korotuksen. Tietenkään en ole yhtään kateellinen koska hän on tehnyt kovaa ja vaativaa työtä, paljon onnistuneita ratkaisuja ja sopimuksia sen eteen. Vilpittömästi onnittelen 👍

• Tykkää
Reactions: ruuttis
"Nykyään eläkeikäraja on kytketty elinajan keskimääräiseen kehitykseen. Se tarkoittaa sitä, että suunnitellut eläkeikärajat ovat arvioita. Esimerkiksi tällä hetkellä 1990-luvulla syntynyt pääsisi eläkkeelle juuri ja juuri alle 70-vuotiaana. Eläkkeelle pääsyn ikäraja on myös sidottu elinajanodotteeseen."

Kannatat varmaan veronkorotuksiakin euromääräisinä prosenttien sijaan... :sneaky:

• Tykkää
Reactions: ruuttis ja setis
Miten niin? Ihan jokaikisestä liksastanihan niitä on koko työurani aikana pidätetty. Kun aloitin ekassa vakipaikassa 1979, niin sen jälkeen en ole ollut päivääkään työttömänä, potkujakaan en ole koskaan kokenut.

Miksi määrittelet itsesi kun joskus olet eläkkeellä? Oletko edes työelämässä?
Siten niin. Tämän päivän nuoret maksavat sun eläkkeen kun et itse viitsinyt. Sinä pääsit eläkkeelle 60-vuotiaana ja tämän päivän nuoret 70-vuotiaana. Kuulostaako reilulta?

"1970-luvulla maksettiin eläkemaksuja vain 5-10% palkkasummasta. 1990-luvun loppuun mennessä prosenttiluku oli noussut 15 prosenttiin. Vuonna 2007 Tyel-maksu oli 21% ja viime vuonna jo 24,85%."

Siten niin. Tämän päivän nuoret maksavat sun eläkkeen kun et itse viitsinyt. Sinä pääsit eläkkeelle 60-vuotiaana ja tämän päivän nuoret 70-vuotiaana. Kuulostaako reilulta?

"1970-luvulla maksettiin eläkemaksuja vain 5-10% palkkasummasta. 1990-luvun loppuun mennessä prosenttiluku oli noussut 15 prosenttiin. Vuonna 2007 Tyel-maksu oli 21% ja viime vuonna jo 24,85%."
Potaskaa! Pääsin lakisääteiselle kun olin 63 v 3 kk, ensimmäinen ikäluokka joka sai raippaa sen 3 kk, ja seuraava sai 6 kk jne.

Maksoin suoraan palkastani sen mitä laki määräsi kunakin vuonna, alkaen väh 15%, älä viitsi nillittää turhasta. Rivien välistä voimme ymmärtää että sinä varmaankin annat sekä verottajalle että eläkevakuutusyhtiöille hyvää hyvyyttäsi lahjoituksia kuukausittain, vai miten se nyt menikään? 😏

1950 -luvulla syntyneillä oli lyhyempi elinajan ennuste kuin esim 2000 -luvulla syntyneellä lapsella. Kuulostaako se reilulta?

Minä ymmärrän syyn sillekin, en nillitä elämän tosiasioille kuten sinä.

Kyllähän se hirvittäisi jos nyt olisi nuoren housuissa ja tietäisi pääsevänsä eläkkeelle 7kymppisenä. Pitääkin varmistaa että onhan hän aloittanut eläkesäästämisen jo niin pysty irrottautumaan työelämästä aikaisemmin ja nauttimaan hyvin ansaituista eläkepäivistä jo lakisääteistä aiemmin.

Tämä on upeaa aikaa olla lomalla 365 vrk/v, kukaan ei tule määräilemään mitä pitää tehdä. ”Potkut” tulee vaan kerran jonain päivänä, ja sen jälkeen ei rahaakaan tarvitse mihinkään 😁

Ja vielä nytkun on mitä upein Annie silloin tällöin seurana. Huomenna hän lupasi sattuneesta syystä tarjota minulle lounaan ravintolassa 🥰👍

Potaskaa! Pääsin lakisääteiselle kun olin 63 v 3 kk, ensimmäinen ikäluokka joka sai raippaa sen 3 kk, ja seuraava sai 6 kk jne.

Maksoin suoraan palkastani sen mitä laki määräsi kunakin vuonna, alkaen väh 15%, älä viitsi nillittää turhasta. Rivien välistä voimme ymmärtää että sinä varmaankin annat sekä verottajalle että eläkevakuutusyhtiöille hyvää hyvyyttäsi lahjoituksia kuukausittain, vai miten se nyt menikään?

1950 -luvulla syntyneillä oli lyhyempi elinajan ennuste kuin esim 2000 -luvulla syntyneellä lapsella. Kuulostaako se reilulta?

Minä ymmärrän syyn sillekin, en nillitä elämän tosiasioille kuten sinä.

Kyllähän se hirvittäisi jos nyt olisi nuoren housuissa ja tietäisi pääsevänsä eläkkeelle 7kymppisenä. Pitääkin varmistaa että onhan hän aloittanut eläkesäästämisen jo niin pysty irrottautumaan työelämästä aikaisemmin ja nauttimaan hyvin ansaituista eläkepäivistä jo lakisääteistä aiemmin.

Tämä on upeaa aikaa olla lomalla 365 vrk/v, kukaan ei tule määräilemään mitä pitää tehdä. ”Potkut” tulee vaan kerran jonain päivänä, ja sen jälkeen ei rahaakaan tarvitse mihinkään

Ja vielä nytkun on mitä upein Annie silloin tällöin seurana. Huomenna hän lupasi sattuneesta syystä tarjota minulle lounaan ravintolassa
En kirjoittanut potaskaa ja sä juhlit nuorten rahoilla, etkä edes osaa hävetä sitä.

• Haha
Reactions: setis
Mut hei, siuvumennen @setis mistä sä tänne plussapalstalle tupsahdit. Tai miten, miksi?
Siitä on varmaan yli 10 vuotta sitten kun sattuman kaupalla näin yhden artikkelin jota piti päästä kommentoimaan. Juutuin sinne niin pitkään, mutta sitten se foorumi lakkautettiin kokonaan. Sen jälkeen löysin Iltalehden keskustelufoorumin ja olin siellä aika aktiivinen, mutta siinäkin kävi köpsästi. Lakkauttivat senkin.

Sitten jossain iltapäivälehdessä mainittiin Vauva Suomen suurimpana keskustelusivustona, menin sitten sinne. Mutta sehän oli ihan arseesta kun siellä ei saanut sanoa mitään asiallisen kriittistäkään, ketjuja poistui kokoajan. En hyväksynyt tietenkään sellaista touhua. Törkeitä tekijänoikeusrikkomuksia tavallaan 😏

Ehkä siellä joku mainitsi tämän parempana foorumina kun täällä ei poistella ihan pienistä. Ja jos on jotain asiatonta, niin poistavat vaan sen kyseisen kirjoituksen eikä koko ketjua niin kuin tuo toinen teki.

Eli tällainen tarina. Oletko itse myös muualla kuin täällä? Tai ollut joskus?

Yhteistyössä