Aaargh, meidän lapsi hautoo kakkavaippoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miettivä

Vieras
Poikamme täytti juuri kolme vuotta. Osaa käydä vessassa pissalla. Kakkaa ei ole tehnyt pönttöön kertaakaan. Ystäväni neuvolantäti ja hän neuvonut, että ei kiinnitä asiaan huomiota. Kuulema ajallaan lapsi oppii tekemään kakan pönttöön, mutta asian hoputtaminen voi johtaa kaikenlaisiin ongelmiin.

Tilanne alkaa vain olla se, että en jaksa tuota kakkavaippalasta. prosessi menee niin, että, kun haluaa kakata, poika hakee ja pukee itselleen vaipan ja sulkeutuu omaan huoneeseen makuulle puhisemaan. Kun kakka valmis, niin ei anna vaihtaa vaippaa. Hautoo vaippaa, kunnes jossain vaiheessa suostuu sen vaihtoon. Siis onko muilla tällaista? Jos piilotan vaipat ja saa jatkossa köpötellä pöntölle, niin tuleeko tästä tosiaan ongelmia?

"Painostamaton" tapa testata asiaa voisi olla vaikka semmoinen, että piilottaisi vaipat ja seuraavan kerran sitten pahoittelisi laselle, että oho, kun on vaipat päässeet loppumaan. Sitten voisi kannustaa, että käydääs tämän kerran potalla jne.

• Tykkää
Reactions: ToDieFor
En ostais enää vaippoja ollenkaan. Lapselle voi vaikka sanoa että olet jo niin iso poika että vauvan vaipat ei enää sovi sinulle päälle ja niitä ei osteta enää.. Kanustimena vaikka tarrataulu tms. jokaisesta onnistuneesta kakasta pottaan tarra tauluun ja kun taulukko on täysi niin saa jotain kivaa (lelun,karkkia tms..) Meillä poika pelkäsi sitä kun kakka kopsahtaa pottaan tai molskahtaa pönttöön ja asiaan saatiin helpotus kun pöntön/potan pohjalla oli paperia kasa.

Ei ole nyt mikään "neuvolantätineuvo", mut lahjoisin karkilla. :D Sanoisin, että vaipat on loppu, saat karkin jos tulee pottaan. Sit potta olohuoneeseen ja vaikka joku filmi päälle niin, että lapsella on siinä muutakin ajateltavaa kuin pelätä sitä kakkaamista. Meillä tyttö kakkasi vaippaan aika pitkään. Käytimme yöllä ja päikkäreillä vaippaa ja lapsi sit kiireellä kakkasi aina sinne ennen kuin ehdimme ottaa sitä pois. Meni oven taakse piiloon kakkaamaan. Muistaa sen nyt 9v ikäisenäkin vielä... Lahjonnalla jäi pois. Mut muista, että pääasia on, että koitat olla vaan stressaamatta asiaa ja ei saa suuttua lapselle.

Hoitotäti laittoi mun pikkusiskon pottaan kiinni vyöllä ja hän muistaa tuo vielä nyt aikuisenakin tosi kurjana juttuna. Kotona äiti ihmetteli, kun mun sisko oli ihan hysteerinen, kun olisi pitänyt kakata.

Ei kolmivuotiaalla enää kakkavaippoja! Mikä teitä nykyäitejä oikein vaivaa kun pitää vuosia pyörittää vaipparumbaa?! Meillä lapset tehnyt kakan jo 1-vuotiaana potalle eikä sen jälkeen enää ikinä vaippaan....

[QUOTE="Vieras";27826059]Ei kolmivuotiaalla enää kakkavaippoja! Mikä teitä nykyäitejä oikein vaivaa kun pitää vuosia pyörittää vaipparumbaa?! Meillä lapset tehnyt kakan jo 1-vuotiaana potalle eikä sen jälkeen enää ikinä vaippaan....[/QUOTE]

Lapset ovat erilaisia, toisilla on toisenlaiset tarpeet ja oikkunsa, ihan kuin aikuisissakin.

Lapset ovat erilaisia, toisilla on toisenlaiset tarpeet ja oikkunsa, ihan kuin aikuisissakin.

Kyllä, mutta tässä ei ole kysymys lapsen tarpeista, vaikka kakkaa voi toki tarpeeksikin kutsua. Juuri ap:n kuvailema käytös on merkki siitä, että herkkyyskausi on mennyt ohi. Lapsi on muodostanut oman tapansa kakata yksityisesti. Nyt muutoksen tekeminen on verrattavissa siihen, että aikuisen pitäisi yllättäen kakata saunan lauteille tai Mannerheimintielle.

Kakka-asiat ovat aika intiimejä juttuja niin lapselle kuin aikuiselle. Siksi ne herkkyyskaudet pitäisi koettaa löytää ja hyödyntää.

Sepä se, mutta mistä sen herkkyyskauden sitten tunnistaa?? :rolleyes:

Siihen taas parhaiten osaavat vastata ne, jotka lapsen kanssa eniten aikaa viettävät :) Yksi klassinen oppikirjaesimerkki on ainakin se, että lapsi alkaa vaatia likaantuneiden sormien pyyhkimistä esim. ruokapöydässä.

Itse uskon, että lapsella on syntymästään saakka useita herkkyyskausia, joiden aikana hän pyrkii etsimään tapoja hoitaa vessa-asiansa mahdollisimman mukavasti, siististi ja mahdollisuuksien mukaan aikuisia jäljitellen. Ne vain ovat todella paljon aiemmin kuin pampersteollisuus meille yrittää vakuuttaa.

Siihen taas parhaiten osaavat vastata ne, jotka lapsen kanssa eniten aikaa viettävät :) Yksi klassinen oppikirjaesimerkki on ainakin se, että lapsi alkaa vaatia likaantuneiden sormien pyyhkimistä esim. ruokapöydässä.

Itse uskon, että lapsella on syntymästään saakka useita herkkyyskausia, joiden aikana hän pyrkii etsimään tapoja hoitaa vessa-asiansa mahdollisimman mukavasti, siististi ja mahdollisuuksien mukaan aikuisia jäljitellen. Ne vain ovat todella paljon aiemmin kuin pampersteollisuus meille yrittää vakuuttaa.

Äitini ainakin hehkuttaa sitä, miten sai minut kuivaksi jo alle vuosikkaana. :D

Äitini ainakin hehkuttaa sitä, miten sai minut kuivaksi jo alle vuosikkaana. :D

Meillä 2 vuotias tyttö, joka on 6kuukautisesta asti käynyt potalla. Kakat tulee sinne hienosti, mutta pissaa tyttö ei tunnista. Nyt muutamaan kuukauteen ei ole edes halunnut potalle pissalle kuin houkuttelemalla tai joskus (esim. aamuisin kun tiedän että pissaa on tulossa) puoliksi väkisin. Aina on pissan jälkeen kehuttu ja oon houkutellu pissaa pottaan silläkin että saa itse pyyhkiä ja kaataa potan pönttöön. Pari kertaa olen jättänyt vaipat muutamaksi vuorokaudeksi kaappiin, mutta silloin tulee pissaa housuun ja paljon.

Mutta, pakottaa ei voi. Ajattelen, että tyttö oppii kuivaksi vasta kun oppii itse tunnistamaan pissahädän ja pidättämään pissaa sen aikaa että ehtii potalle. Toiset nopeammin ja toiset hitaammin.

Eli olet ollut aikas fiksu vuoden ikäinen :)

Yhteistyössä