äääk! Tyttö on piirtänyt mustalla tussilla tapetit täyteen ja tämä on vuokra-asunto!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkuitkuitku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on sellainen mielikuva, että vuokralaisella on oikeus korjata tekemämsä vahinko, tietenkin sillä edellytyksellä, että osaa sen oikeasti hyvin tehdä. Selvitä vielä asiaa, ennen kun suostut siihen, että joku firma tulee homman tekemään. Ja sovi nyt ainakin niin, että ne taptit vaihdetaan vasta kun muutatte pois. Muuten saatte vielä maksaa ne tapetit kahteen kertaan, kun huonolla tuurilla lapsi sotkee ne uudetkin.

haluaa varmistua laadusta.

Kannattaa kyllä ehdottaa että siirrätte tapetoinnin ajankohtaa hieman myöhemmäksi JOS lapsi vielä ehtii taiteilemaan :(

Ja muista se kotivakuutus

Ja hulluutta kyllä on ettei lapsiperheellä ole kotivakuutusta. Kun meilläkin tuo täystuholainen on koko ajan kameran, kännykän ja tietokoneen kimpussa, kompuroi ja kaataa ja suttaa.

Minkähän takia ne vuokranantajat haluaa että otetaan se kotivakuutus? Eikös ne saa kotitalusvähennyksiäkin noista tapetoinneista ja rempoista, joten varmaan siksikin haluaa että firma tekee.

Kun olin nuori, niin isäni opetti minulle sanonnan: Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Eli jos teen jonkun työn huonosti, niin joudun tekemään sen uudestaan tai jos keksin jonkun typerän tempun, niin jos siinä sattuu niin oma vika.

Meillä aikuisilla tuo sanonta pitäisi nykyään olla "Tyhmästä päästä kärsii lompakko" Jos olet luvannut ottaa kotivakuutuksen, mutta et ole sitä ottanut, niin se on voivoi. Opit ottamaan sen tulevaisuudessa. Tämä ei ole sitten mitään keljuilua, vaan ihan elämän arkirealismia. Omat tai jälkeläisten virheet pitää maksaa. Vuokranantajalla täysi oikeus vaatia, että ammattilainen tekee tapetoinnin, koska niin hän varmistuu työn laadusta. Tapetteja tuskin kuitenkaan kannattaa ihan heti vaihtaa, vaan sitten kun lapsellasi on pahin ikä mennyt ohi.

Itse entisenä vuokranantajana vaadin aina kotivakuutukset ja ymmärrän kyllä, että vuokranantaja haluaa pitää omaisuudestaan huolta. Hänellä on kuitenkin kiinni siinä rahaa. Eli ota opiksesi, maksat nyt tuosta tulleen hinnan ja hankit kotivakuutuksen sekä pidät kynät ja tussit piilossa.

Minkähän takia ne vuokranantajat haluaa että otetaan se kotivakuutus? Eikös ne saa kotitalusvähennyksiäkin noista tapetoinneista ja rempoista, joten varmaan siksikin haluaa että firma tekee.

Ei siitä kotitalousvähennystä saa, eikä sitä nyt muutenkaan voi verotuksessa vähentää kuluja, jotka on ensin maksattanut vuokralaisella.
Tuli sekin mieleen, että jos se asunto on juuri remontoitu, niin luulisi samaa tapettia edelleen löytyvän. Onko se lapsi sutannut huoneen joka seinän, vai riittäisikö esim. yhden seinän tapetointi?
Täällä tuntuu olevan jotenkin hirmu vahingoniloista porukkaa, vaikka ap selkeästi haluaa vahingon ihan asiallisesti hoitaa/korjata.

no hö, olisit tänään ottanut kotivakuutuksen ja myöhemmin ilmoittanut vahingosta. Ei kotivakuutus nyt niin kallis ole ja sen voi maksaa osissa.

No nyt se sitten menee siitä takuuvuokrasta. Vahingosta viisastuu. Tussit piiloon tai enemmän vahdintaa lapselle.

[QUOTE="alma";27717768]Ei siitä kotitalousvähennystä saa, eikä sitä nyt muutenkaan voi verotuksessa vähentää kuluja, jotka on ensin maksattanut vuokralaisella.[/QUOTE]
Ehkä tuossa tarkoitettiin sitä että vuokranantaja teettää itse remontin ja maksaa laskun omissa nimissään ja vähentää summan sitten takuuvuokrasta. Mutta ei siitä siltikään saa kotitalousvähennystä koska ei itse asu siinä asunnossa.

Veikkaan, että viimeisetkin mahdollisuudet neuvotteluun menivät tuon mukana kun sanoit ettei ole kotivakuutusta...se on asia, jossa ei kannata joustaa, oikeasti. Alle satasella vakuuttaa jo isommankin asunnon irtaimistoineen vuoden ajaksi.

Jos ette ole heti sieltä muuttamassa, niin olisit a) ottanut sen kotivakuutuksen viimeistään NYT b) ilmoittanut ongelmasta vuokranantajalle VASTA MYÖHEMMIN, sillä lapsesi saattaa ehtiä tehdä vielä toisetkin vastaavat yllätykset ennenkuin teidän on aika asunnosta muuttaa...

[QUOTE="alma";27717793]http://www.vuokrakas.com/sitenews/view/-/nid/46/ngid/3
Ainakin tuon mukaan vuokralaisen vastuu ja oikeus on nimenomaan korjata vahinko.[/QUOTE]

Siis miten sä saat tuon luettua niin? Vastuu on totta kai vuokralaisen. Mitään oikeutta vuokralaisella ei ole itse korjata yhtään mitään. Ihan niinkun tuossa sun laittamassa linkissä lukee, voidaan sopia että vuokralainen itse korjaa, mutta vuokranantajalla ei ole velvollisuutta tätä hyväksyä.

kyllä sun täytyy soittaa sille vuokranantajalle ja kertoa mitä on tapahtunut. ja sanoa omaehdotuksesi, että te tapetoitte ja kelpaako teidän valitsema tapetti, jos seinissä on joku kalliimpi tapetti, luulen, että vuokranantaja ei siihen ihan halpaa huoli tilalle

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27717878:
Vahinkoja voi aina sattua ja sattuukin. Jos ei sattuisi niin vakuutusta ei tarvittaisi. :)

Sattuuhan niitä tietysti. Siksi meilläkin on laaja kotivakuutus.
Meillä lapsi keksikin yhtäkkiä että keittiönkaapeilla on kiva mellastaa. Kaiveli tuolin kanssa hyllyjä ja löysi hyllyn perälle piilottamani myrkkarin. Sillä sitten ehti pari viivaa vetäistä jääkaapin oveen. Onneks oli onni onnettomuudessa, että oli vanha ja reistaava jääkaappi muutenkin, jonka vuokranantaja olisi pistänyt muutenkin samoihin aikoihin uusiksi.
Värikynät olen antanut lapselle, kun ei ollut kummoisia tapetteja huoneessa, on piirtänyt muutaman kerran seinään, mutta on tainnut oppia kun on joutunut itse hinkkaamaan sotkus pois.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27717889:
kyllä sun täytyy soittaa sille vuokranantajalle ja kertoa mitä on tapahtunut. ja sanoa omaehdotuksesi, että te tapetoitte ja kelpaako teidän valitsema tapetti, jos seinissä on joku kalliimpi tapetti, luulen, että vuokranantaja ei siihen ihan halpaa huoli tilalle

kannattaa lukea ketju; johan ap oli soittanut ja vuokranantaja haluaa teettää korjaukset yrityksellä.

Yhteistyössä