Mun mielestä Päivi Räsäsellä on hyvä pointti siinä mielessä, että mikä järki on pakottaa abortteja tekemään joku sellainen, joka ei niitä halua tehdä? Kuka siitä hyötyy? Jotenkin ymmärrän myös sen, että gynekologia on hirvittävän paljon tekemisissä uuden elämän syntymän kanssa. On varmasti joillekin ristiriitaista ensin auttaa rv X olevaa naista, ettei raskaus menisi kesken ja sen jälkeen kävellä leikkaussaliin keskeyttämään samalla viikolla oleva raskaus. Enkä tarkoita sitä, että abortti olisi moraalisesti väärin, vaan sitä että on julmaa pakottaa joku joka haluaa edesauttaa elämän syntymistä, tekemään täysin vastakkaisia tekoja.
Ja tämä vastapuolen kansanedustaja taas jauhoi siitä, miten traumatisoivaa on, jos lääkäri ei suostu aborttia tekemään, vaan lähettää jollekin muulle. Eikös kautta aikain lääkärit ole ohjanneet toisille lääkäreille, jos tietävät jollain toisella olevan paremman osaamisen asiaan? Ei minua ainakaan traumatisoisi, jos neurokirurgi sanoisi aivokuvista aneurysman löytäessään, että lähettää eteenpäin näiden toimenpiteiden spesialistille. Päin vastoin, olisin iloinen.
Miksi muuten lääkärin edes tarvitsisi mainita, ettei eettisistä syistä k.o. toimenpidettä tee? Eikö hän voisi hienotunteisesti sanoa, että tässä sairaalassa näitä toimenpiteitä tekee henkilö x, jolle laitan asian samantien eteenpäin.
Mun mielestä jokainen saa olla abortista mitä mieltä tahansa, en haluaisi vaikuttaa kenenkään aborttipäätökseen suuntaan enkä toiseen. Mielestäni abortti on kuitenkin sellainen toimenpide, että jokaisella tulisi olla oikeus kieltäytyä sen tekemisestä ja näiden tilanteiden varalle vaan tulee olla kaikkien kannalta hyvä ratkaisu jo etukäteen mietittynä