Ä.raha 2.lapsesta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onko kokemusta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onko kokemusta?

Vieras
Tätä on usein kysytty, mutta en osaa hakea vanhoja kysymyksiä täältä uudelta palstalta...
Eli miten se menikään, onko kellään ihan omaa kokemusta:
Saako saman suuruista äitiysrahaa seuraavalla äitiyslomalla, jos käy välillä töissä? 2.lapsi syntyisi ennenkuin 1. on 3 vuotta.

1. lapsen aikana saamani ä.raha oli ihan hyvä ja nyt olen ollut muutaman kuukauden työttömänä. Pääsen kuitenkin pätkätöihin ihan piakkoin.
Toinen lapsi on suunnitteilla.

Sehän katsotaan sulle edullisimman tavan mukaan eli joko viimeisimmän valmistuneen verotuksen mukaan TAI 6kk palkan mukaan, JOS on 20% noussut edellisestä valmistuneesta verotuksesta TAI tosiaan jos saat toisen lapsen ennen kuin eka on 3v, on äitysraha sama kuin ekan lapsen kohdalla.

Voi apua! Kyllä ihminen voi olla tyhmä kun ei ota kunnolla selvää asioista!! Minä olen tehnyt lyhynnettyä työpäivää ettei esikoisen tarvitse olla niin pitkiä päiviä hoidossa. Nyt odotan toista lasta ja olen ruvennut tekemään täyttä työpäivää siksi, että saisin viimeisen 6kk ansion mahd. suureksi koska luulin, että äippäraha lasketaan tämän mukaan. Esikoinen on siis alle 3v ja olisin saanut jatkaa lyhennettyä työpäivää ja silti saanut tuon saman rahan kuin esikoisenkin äitiysloman aikana. Voi %&¤&%¤ kun harmittaa! No tyhmyydestä sakotetaan, näinhän se on...

Kiitos vastauksista.
Jotenkin on rauhallisempi olo, kun tietää, että talous on turvattu (heh, niin hyvin kuin nyt voi ä.rahakaudella olla) sitten, jos toista alkaa oottaa.

Jos edellinen on seuraavan la:na alle 3 v, voidaan päiväraha laskea samojen TYÖtulojen mukaan kuin edellisenkin (=puhekielessa sama raha).

Itse saan juuri nyt samojen tulojen mukaan laskettua rahaa, mutta jo tekisin putkeen vielä kolmannen lapsen, minulla ei olisi enää lainkaan työtuloja ja saisin minimin. Nyt siis pitää välillä mennä työhön tai tyytyä minimiin.