ä-päivärahan määräytymisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mama

Vieras
Jos ä-lomani alkaa 19.5.2006, minkä mukaan päivärahani suuruus määräytyy? Vuoden 2005 tulojen? Viimeisen valmistuneen verotuksen (=2004)? (Yritin tavata Kelan sivuilta, mutta oli kovin virkakielisesti sanottu...)

Työnantajani maksaa normaalia palkkaa kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta. Toukokuun palkan mukana (31.5.) maksetaan myös vuosibonukset, jotka vaikuttavat tuloihini niin, että saisin päivärahan 6 kk:n tulojen mukaan. Voinko siis hakea Kelalta päätöstä vasta kesäkuun puolella palkkatodistuksen perusteella?

Kiitos, jos osaatte vastata!

Äitiysraha lasketaan edellisen valmiin verotuksen mukaan eli vuonna 2006 vuoden 2004 mukaisesti. Jos tulosi ovat nousseet huomattavasti (muistaakseni 20%) voit hakea 6kk:n tulojen mukaan. Mutta äitiysrahahan täytyy hakea viim. 2kk ennen laskettua aikaa, joten en usko että voit hakea vasta kesäkuun puolella... Kannattaa kuitenkin varmistaa vielä kelasta!

Valmistuneen verotuksen mukaan eli vuonna 2006 vuoden 2004 tulojen mukaan.

Jos tulot ovat nousseet 20 % voi hakea 6 kk:n palkan mukaan. 6 kk lasketaan äitiysrahan alkemisesta taaksepäin ei hakuajankohdasta. Tulkitsisin niin että vielä toukokuun palkkasi tulee laskuihin mukaan eli tulot joulukuu 2005 - toukokuu 2006. Toisaalta äitiyslomasi alkaa jo toukokuun puolella.... Kannattaisi kyllä soittaa Kelaan ja varmistaa asia.

Kiitos vastanneille! Laitoin Kelaan jo kyselyn asiasta.

Jos ei toukokuun palkkaa saa hyväksilukea, tulot jää n. 200 euroa siitä 20% noususta. Vähän harmittaa, kun on kuitenkin ansaittua tuloa ja edellisen vuoden tuloihinkin on vaikuttanut juuri tuo vuosibonus.

Minä ainakin sain sen 6 kk:n äitiysrahan vaikka lasketin sen paljon ennen äitiysloman alkamista olevalta ajalta. Eli kun ä-loma alkoi 12.12 niin laitoin puolen vuoden tuloni ajalta 1.4-30.9 ja läpi meni.

Kyllä tulot 6kk taaksepäin lasketaan yleensä nimenomaan hakuajankohdasta 6kk taaksepäin laskettuna. Eihän tulojaan voi varmuudella tietää eteenpäin ja byrokratian näkövinkkelistä katsoen ne eivät ole välttämättä realistisia tuloja vaan arvio ilmoitushetkellä.

Minulle sanottiin Kelassa, että voin itse valita haluanko tuloni laskettavan alkamispäivästä vai hakupäivästä. Alkamispäivä oli hieman edullisempi, joten palkanlaskija laski minulle todistuksen sen mukaan. Tosin minulla on kiinteä kuukausipalkka, joka ei muutu.

6 kk:n tuloilla hakiessanne muistakaa, että täsmälleen se 20 % enemmän ei riitä. Ne tekevät niistä tuloista niitä omia vähennyksiään, ja saavat lopputulokseksi jonkinverran pienemmät vuositulot. Äh, vaikea selittää. Osaisko joku selittää tän paremmin?

Muakin kiinnostaisi tietää, mikä on se ”kerroin”, jota laskennassa 20% lisäksi käytetään. Osaako joku sanoa?

Sain Kelalta vastauksen alkuperäiseen kysymykseeni, että 31.5. maksettavat bonukset huomioidaan laskennassa, jos ovat ikään kuin kertyneet vuoden 2005 aikana. Ja näin se juuri kohdallani on, se on bonus vuoden 2005 työstä ja tuloksesta. No, kesällä sitten vasta nähdään, miten asia onnistutaan byrokratiassa pyörtämään, järin toiveikas en ole.

Mulla puolen vuoden tulot oli n. 10000, eli vuoden tulot oli 20 000. Näistä niitä ihme vähennyksiä tehtiin n. 2000, eli käyttivät sitten 18 000 euroa laskentaperusteena. Onneksi oli yli 20% suuremmat tulot kuin edellisverotuksessa, niin sain päivärahan niiden puolen vuoden tulojen mukaan.

Minä vein palkkatodistuksen siltä puolelta vuodelta,mikä edelsi hakemuksen jättämistä.

Tekevät noista puolen vuoden tuloista automattisesti ainakin ansiotulovähennyksen ja muut tulonhankkimisvähennykset (esim. matkat, jos niistä on verotuksessa vähennykset saanut samassa työpaikassa). Siksi puolen vuoden tulotkin yleensä pienenevät.

Minulla vähennettiin matkakulut ja liiton jäsenmaksu. Niitä kun ei äitiysvapaan aikana ole. Jotkin muut kulut olisi kai myös vähennetty, mutta niitä ei ole. Tätäkö tarkoitit?

Yhteistyössä