9kk vauva EIKÄ syö mitään, aina syönyt todella huonosti. Nyt ei jaksa enää!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antakaas vinkkejä mitkä toimii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

antakaas vinkkejä mitkä toimii

Vieras
Huoh, minä en enää jaksa. Minulla on ollut koko ikänsä todella huonosti syövä vauva. Ollut refluksia ja ruoka-aineallergioita. Kiinteitä syö kerrallaan ehkä 2 tl ja jos hyvin menee niin pari ruokalusikallista. Painokäyrä -15. Luonnollisesti neuvolasta huolissaan ja seurannassa ollaan. Ruokaa ei vain mene. Mitään sormiruokaa en voi antaa sillä oksentaa heti KAIKKI jos ruoassa yhtään paakkua tuon rerluksitaustan vuoksi. Nyt oli kuukaudessa tullut painoa mahtavat 20g lisää. Tämä ei ole eka lapsi, muut ovat syöneet aina hyvin, joten mistään sellaisesta ei ole kyse, että olisin aivan "käsi" tässä hommassa. Nyt vain väsyn tähän kaikkeen kun muidenkin lasten kanssa huolia ja sairaalakeikkaa ollut. Siis mitä voin tehdä, tämän ikäinen, 9kk vauva ja elää melkeinpä pelkällä Neocatella.

Lisään vielä, että vauva on todella vilkas. Ei ole hereillä ollessaan hetkeäkään paikallaan. Kontannut jo kuukausia, noussut seisomaan tukea vasten jo todella pitkään, kävelee tuettuna hyvin ja vaikuttaa, että kohta kävelee ihan itse. On iloinen, nauraa ja kikattaa. Mutta ei vaan syö.

Vastatkaa nyt joku, tarviin oikeasti jotain neuvoja. Lisään vielä, että ravitsemusterapeutillakin käyty ja käynti oli NIIN turha. En saanut käynnistä yhtään mitään neuvoja ja vinkkejä mitä en olisi jo itse kokeillut.

Meillä oli esikoisen kanssa samanlaisia ongelmia ja ei siinä paljon ollut tehtävissä. Muussasimme ruuan tosi pitkään (siis ainakin 2-vuotiaaksi), koska syöminen oli hankalaa. Lisäsin kaikkeen mahdolliseen ruokaan reilusti öljyä ja puuroon tosi paljon sinistä Keijua, jotta energiaa tulisi enemmän pienemmästä määrästä ruokaa. Tein esim. pekonikastikkeita yms. eli aina mahdollisimman energiapitoista ruokaa. Ongelma alkoi pikku hiljaa helpottamaan 2-3-vuotiaana. TSEMPPIÄ!

Jos neocatea menee kuitenkin hyvin, niin sillä pärjää aika pitkälle. Meillä allergisella pojalla oli pienenä sama ongelma, ettei paino noussut muutamaan kuukauteen juuri ollenkaan. Nyt 4v:nä on edelleen pienikokoisempi kuin sisaruksensa samassa iässä ja 2v pikkuveli ottaa kovaa vauhtia kasvussa kiinni.
Kuulostaa siinä mielessä kuitenkin hyvältä, että lapsi on liikkuvainen ja iloinen ja jaksaa touhuta.
Meillä allergiat alkoi helpottaa 1,5v:n iässä ja 2,5v:nä ei enää mitään allergioita ollut.

Otan nyt niin paljon painetta siitä, ettei vauvan suuhun tosiaan saa menemään mitään. Välillä menee puuroa ja kiisseliä jokunen ruokalusikallinen, mutta pääasiassa puhutaan muutamasta teelusikallisesta. Ikää vauvalla nyt 9kk ja edelleen on niin riippuvainen Neocatesta ja tuttipullostaan! Tänään minä en jaksa tätä enää.

En tiedä onko vinkistä teille mitään apua, mutta minä laitoin tuolle pirpanalle maidon sekaan pari lusikallista hedelmä tai marjasosetta ja ravistin "smoothieksi". Tykkäsi kovasti. Oletko lisännyt maitoon/ruokaan öljyä?

Voi että :( Varmaan huolestuttaa kovasti! Paljon sun pienellä on pituus ja paino nyt? Meillä on kans tytö 6kk joka on hirmu huono syömään! Ja kans paino alakäyrillä. Mutta ei noin pahasti kumminkaan :(

Laitan öljyä ruokaan, mutta kun ruokaa ei vaan mene niin eihän sinne mene sitä öljyäkään. En tiedä voisinko laittaa neocaten sekaan öljyä.

Ja kun sopivat ruoka-aineet on tosi hakusessa niin ei juuri noita pekonijuttuja tehdä. Voitaiskin. Paino on 8200g, pituutta en nyt muista.

Neocate on niin voimakkaan makuinen itsessään, että aina kun siihen sekoitan muuta niin heti vauva huomaa sen ja tökkää senkin syönti. Ja juuri mikään hedelmä ei hänelle käykään. Muutamat marjat kylläkin.

No, huomenna on itsellänikin parempi päivä tämän päivän vietettyäni yhden lapsen kanssa sairaalassa, mieli vähän maassa senkin vuoksi.

Meillä oli vastaava tilanne, allergioita, refluksi. Lapsi eli 11kk - 1v2kk välisen ajan pelkällä rintamaidolla kun mikään muu ei mennyt refluksin takia alas. Mutta sitten tapahtui käänne, saatiin lääkitys kuntoon ja samalla vatsakin alkoi kestää ruokaa paremmin ja nyt lapsi 1v7kk iässä syö jo kaikkea, lehmänmaitoa lukuunottamatta. Toivottavasti teilläkin ajan myötä helpottaa, tiedän kokemuksesta miten raskas tilanne on. Voimia sinulle.

Meillä muuten rasvalisänä toimi öljyä paremmin maidoton keijumargariini(70% rasvaa), se ilmeisesti sai ruuat maistumaan paremmilta kuin öljyn kanssa. Kannattaa kokeilla jos vaan lapsen vatsa kestää.

Hei,

Nostan tämän vielä jos jollakulla olisi vaikkapa meidänkin ongelman ratkaiseva vihje :) Tänä aamuna taas neidin syömiset: kaurapuuroa max 2tl, mustikkakiisseliä max 2tla, neocate 170milliä. Siinä ne. Suu ei vain aukea, ei kerta kaikkiaan! Tähän asti olen ottanut asian aika rennosti, mutta nyt huomaan stressaavani asian suhteen aika paljon.

Mulla ei ole oikein antaa apua, mutta itseltä löytyy kohta 8.5 kk tyttönen eikä hänkään syö kun pari teelusikallista lihasoseita päivässä, ja ehkä puoli purkkia päärynäsosetta, ja nämä on ihan maksimimäärät! Puuro ei maistu. Syödessä kaikki muu on kiinnostavampaa, siis esimerkiks omat sukat tms. Tai jos suu aukeaa, se aukeaa vaan siks et ruuat on kiva pöristellä äitin päälle. =)

Toissa päivänä oli neuvola, paino on vähän miinuksen puolella mut asiasta ei oltu huolissaan. Tyttö on siis pääasiassa rintamaidolla ja syö yölläkin 2-4 kertaa.

Niin no olihan mulla se mielessä, että ootko sormiruokia kokeillu? Meillä olis vissiin nyt niille otollinen aika kun tyttö laittaa kaikki lattialta löytämänsä roskat suuhun... :)

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Mulla ei ole oikein antaa apua, mutta itseltä löytyy kohta 8.5 kk tyttönen eikä hänkään syö kun pari teelusikallista lihasoseita päivässä, ja ehkä puoli purkkia päärynäsosetta, ja nämä on ihan maksimimäärät! Puuro ei maistu. Syödessä kaikki muu on kiinnostavampaa, siis esimerkiks omat sukat tms. Tai jos suu aukeaa, se aukeaa vaan siks et ruuat on kiva pöristellä äitin päälle. =)

Toissa päivänä oli neuvola, paino on vähän miinuksen puolella mut asiasta ei oltu huolissaan. Tyttö on siis pääasiassa rintamaidolla ja syö yölläkin 2-4 kertaa.

Niin no olihan mulla se mielessä, että ootko sormiruokia kokeillu? Meillä olis vissiin nyt niille otollinen aika kun tyttö laittaa kaikki lattialta löytämänsä roskat suuhun... :)

Ja se vielä että meiän tytsyllä syynä mitä ilmeisimmin hampaat. Kokeile kans huoneenlämpöistä/jääkaappikylmää hedelmäsosetta! Se maistuu täällä parhaiten.

Sormiruoka on vähän hankala juttu kun refluksin takia meidän vauveli oksentaa kaikki ulos jos suuhun menee hiemen rakeisempi ruoka. Eli se, mitä voisi sormin syödä pitäisi olla sellaista, mikä pysyy sormessa ja se sitten laukaisee oksennusrefleksin :( Kuitenkin olen antanut välillä kokeeksi sormin syötävää jotain "sallittua" ruoka-ainetta, mutta kun syöminen ei ollenkaan ole kiinnostava juttu hänen mielestään. Tänään kokeilin pieniä paloja rusinaa, mutta ei kiinnosta.

Puurot on olleet eniten syötävä ruoka, joten sitä en uskaltaisi lähteä edes poistamaan. Voi huoh.....

Alkuperäinen kirjoittaja ap. taas:
Hei,

Nostan tämän vielä jos jollakulla olisi vaikkapa meidänkin ongelman ratkaiseva vihje :) Tänä aamuna taas neidin syömiset: kaurapuuroa max 2tl, mustikkakiisseliä max 2tla, neocate 170milliä. Siinä ne. Suu ei vain aukea, ei kerta kaikkiaan! Tähän asti olen ottanut asian aika rennosti, mutta nyt huomaan stressaavani asian suhteen aika paljon.

Onnistuuko mikään hämäystekniikka ruokapöydässä? Eli lapselle käteen vaikka joku superkiinnostava tavara tai luette kirjaa tai touhuatte ihan mitä tahansa siinä pöydässä, mikä kääntää lapsen huomion pois syömisestä. Toiset aukovat suuta huomaamattaan kun ympäristössä tapahtuu jotakin erikoista. Meillä esim. lapsi söi aina kahvilassa kauhean isoja annoksia, koska seurasi sitä ympäröivää hälinää, eikä huomannut nipistää suuta kiinni. Kokeilla voi myös syöttämistä leikin lomassa vaikka olkkarissa, pihalla ym. mitä vaan keksii.

Kasvatuksellisestihan nämä konstit eivät ole "oikeaoppisia", mutta meitä ainakin lääkäri kehotti kokeilemaan ihan kaikkea, sillä tärkeintä oli saada lapsi syömään jollain konstilla edes jotain.

Aika tekee myös työtä puolestasi, sillä nämä vaikeasti syövät lapsetkin alkavat jossain iässä kyllä syödä. Yritä olla stressaamatta, äläkä vertaa lapsen ruokamääriä "normaalisti" syöviin lapsiin. Ette kuitenkaan ole ainoita, joilla näitä ongelmia on tai on ollut. Yritä jaksaa ottaa rennosti, vaikka asia on raskas, sillä lapsi huomaa kyllä senkin jos aikuinen kovasti hermostuu syömättömyydestä.

Minä olen aina tehnyt pirtelöitä ja vellejä hedelmistä, pilteistä, jugurtista ym. Eli sauvasekoittimella surauttaa ihan hienoksi juotavaksi tuttipulloon, ja vellitutin reikää voi saksia vielä himpun suuremmaksi, että juoma oli se pirtelö tai velli kulkee.

Esim.
Kaupan riisivelliin sekaan mustikkavadelma- kuningatarsosetta ja maidolla vielä laimentaa juosekvaksi, niin lapsi juo pullosta kaiken! Joskus omassa pinnasängyssään pötkällään nautiskelee... kun muuten ei söis!
Tai Muksu perunaporkkanavelliin lisäksi perunaporkkanapilttiä + maitoa, voi lämmittää hieman mikrossa ja meillä kelpaisi vielä 2 vuotiaallekin pullosta tämä velli.

Meillä kaikki kolme muksua ovat hörppineet pullosta evästä, kun on ollut näitä huonosyömäsyys kausia. Kannattaa kokeilla kaikkea, banaanistakin saa tosi maukkaan pirtelön! :)

Sitten napostelee itse sormilla palasia, mistä tykkää, niin saa ravintoa ja näin oppii syömään.

älä huoli! Meidän allerginen söi melkein kaksi vuotiaaksi vain neocatea, vitamiinejä ja viinirypäleitä. Mikään öljy ei edes sopinut. Laita maidon joukkoon öljyä. Tsemppiä :)

Meillä oli vähän samanlaista kuopuksen kanssa, hyvällä ruokailulla meni tyylin 5tl. Nyt 1veenä alkanut yhtäkkiä syömään ihan hurjasti, tulee jatkuvasti maiskuttelemaan keittiöön nälkäisenä :)
Minusta meillä vaikutti se että pojalle aloitettiin singulair kun oli ahdistusta. Maitona meillä menee tissimaito että määriä en tiedä.

Kieltäytyminen ruuasta voi olla allergiaoire, sillä joillain lapsilla suun limakalvot reagoivat. Rasvalisä tulee ensimmäisenä mieleen, se ehkä jo mainittiinkin.

Meillä on ollut samalainen, nyt 5-vuotiaana on kirinyt kasvussa muut kiinni ja syö hyvin. Allergia ovat parantuneet.

Meillä kanssa poika yritti tuota pyhällä-hengellä elämistä... Ainut mikä meillä tehos (vaikka ihan äärimmäisen huono keino muuten oli) oli se että syöttötuoli/sitteri laitettiin keskelle olkkarin lattiaa ja lasten ohjelma pyörimään (teletapit) sitten vaan ujutettiin huulien välistä ruokaa suuhun kun lapsi ei hoksannut mitä tapahtuu kun keskittyi ohjelmaan. Millään muulla keinolla ei lapsi syönyt mitään...

Syötin tuossa aika pitkän session. Sain menemään 1,5rkl ruokaa samalla kun mutusteli rusinapurkkia. Tähän asti KAIKKI sormiruoat ovat laittaneet oksentamaan jo aiemmin syödyt ruoat, nyt annoin omppua pötkön käteen ja ajattelin, että oksentakoot sitten, mutta kokeillaan jos vaikka ompusta tykkäis. Tosin meillä pitää antaa uusi ruoka/vko allergioiden takia ja uusi on jo "kokeilussa", joten tämä saattaa nyt kostautua jossain vaiheessa, mutta positiivinen puoli oli se, että aluksi kun sai kolmella hampaallaan paloja suuhun, sylki ne pois eikä yökkäillyt. Lopulta puri jo hampaillaan pienemmäksi ennen kuin sylkäisi ulos. Sai ainakin treenausta hampaiden käytöstä ja omenasta lähti edes vähän mehua masuun.

Yhteistyössä