9kk, toka hammas tulossa, ruuan päristely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villapeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Villapeitto

Jäsen
24.04.2005
93
0
6
Voi tuska! :kieh: Mitä tehdä, kun ruoka pärisee kaaressa ulos vauvan suusta, joka tähän asti syönyt kaiken todella hienosti!?

Kiellän tiukasti, saattaa alkaa itkemään ja päristää itkun joukosta lisää. Lopulta nostan vauvan pois syöttötuolista. Joskus jatkaa itkua ja konttaa perään (välillä päristäen), joskus rauhoittuu itsekseen lelujensa kanssa.

Voiko tämän ikäistä kieltää ja ymmärtääkö hän todella kiellon? (Ei tunnu ymmärtävän ainakaan, kun kiellän koiran kuppien lääppimisen ja johtojen nykimisen, mutta sieltä jaksan nostaa vaikka miljoona kertaa pois..) Pystyykö tämän ikäinen jo hallitsemaan tekemisiään vai tuleeko tämä päristely ikäänkuin "automaattisesti"?

Luulen sen liittyvän toisen hampaan tulemiseen (ekan kanssa ei mitään tämmösitä ollut), niinkuin myös jatkuvan kiukuttelun ja syliinvonkumisen.

Samanlainen vaihe oli joskus kolmisen kuukautta sitten, joka meni ohi huomioimattomuustekniikalla, mutta nyt vauva saattaa oikein kerätä ruokaa suuhunsa ja sitten päristää, että KAIKKI paikat ovat ruuassa... (Eka hammas puhkesi n. kuukausi sitten). Tulloin päristeli muutenkin itsekseen, mutta nyt päristely on vain syödessä.

Apuja...? :(

Meillä nyt 11 kk tyttö ,joka on siitä saakka, kun oppi päristelyn taidon, tehnyt sitä myös ruoka suussa. Meillä päristellää milloin missäkin, eikä mielestäni noin pieni vielä kykene ymmärtämään ,että juuri ruoka suussä se on kiellettyä. Itse en ole siitä koskaan tyttöämme kieltänyt, jättänyt sen vain huomioimatta. Usein käännyn pois ,koska minua alkaa tytön muikeat ilmeet naurattamaan. Jatkan syöttämistä ,kun on rauhoittunut. Usein päristely on myös merkki siitä ,että ei ole enää nälkä. Tänäänkin sain osan iltapuuroista päälleni :D. Uskon ,että ajan kanssa helpottaa, kun ei mitään välitä. Siivousintoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja äitiäitiäiti:
Meillä tyttö, 10 kk, harvemmin päristelee ruoka suussa, mutta olen huomannut että yleensä päristely tapahtuu ruokailun lopussa merkkinä että ei enää kiitos! :)

Ja kyllä olen kieltänyt päristelyn koska kyllä tämän ikäiset jo EI -sanan tunnistavat, ja välillä jopa uskovat, välillä kokeilevat onneaan, siis muissakin asioissa.. ;)
Kannattaa kokeilla antaa silloin kun pärisyttää jotain purtavaa, jos johtuu hampaista, niin pureskelee varmaan mielellään tai jos ei vain ole nälkä, niin sitten ei ole. :)

Yhteistyössä