9kk ruokaohjeita

Annan pojalleni pilttiä ja siihen keitän itse perunaa ja porkkanaa lisäksi. Olisko vinkkelä mitä voisin itse tehdä?
Voiko puuroa jo keittää ns aikuisten ryyneistä?
Kiitos vinkeistä! Ja jos mahd niin linkeistä! :)
 
Jaanuska piipahtaa
Meil poika söi ihan samaa mitä itekkin syötiin mut suolan käyttöä rajoitin, ennen ku maustoin omaamme otin pojan annoksen syrjään. Ei muuta ku annat mukulalle ihan samaa mut jätät suolan pois ja noita mausteitaki voi käyttää kun niitä o myös suolattomina. ja kasviksilla höystettynä ja puurojakin voi tehdä vaikka vetteen...
 
Meillä olen antanut lapselle (9kk) puurot alusta asti "aikuisten ryyneistä" eli elovenan kaurahiutaleista ja nallen neljän viljan hiutaleesta. Nyt olen antanut pari kertaa myös oikeaan maitoon tehtyä mannapuuroa ja eilen syötin jukurttia. Mitään oireita ei tullut. Neuvolassa terkka puhu siihen malliin, että voi antaa jo oikeaa maitoa, jos ei ole ilmennyt mitään allergiaoireita, siksi uskalsin kokeilla.
 
Silloin kun poika oli ton ikäinen keittelin sille erilaisia kasvissoseita ( esim.kesäkurpitsa ja porkkana, kukkakaali, maissi ja omena) isompia annoksia ja pakastin niitä sitten pieniin lasipurkkeihin tai jääpala-astioihin (kun kasvispalat oli jäätyneet jääpalamuotteihin, otin ne pakkasesta, kastoin muotin hetkeksi kuumaan veteen ja näin kasvispalat irtosivat ja sain ne laitettua pakastepussiin.).
Kanaa, lihaa ja kalaa keiton myös ja laitoin mausteeksi ihan vähän pippuria tms, ei tietenkään suolaa. Kalalle sopii tilli ja kanan kanssa taisin joskus laittaa omenaa tai päärynää (en purkitettua). Pakastin samaan tapaan kuin vihanneksetkin.
Oma maun mukaan voi sitten soveltaa, mutta musta oli helppoa kun tarvi vaan keittää perunaa tai pastaa, ja sitte pakastimesta ottaa lisukkeita.
Sitte lähempänä vuoden ikää alkaa antaa samaa ruokaa, kuin muukin perhe syö. Ja puurot ja vellit olen mäkin aina keittänyt niistä ns. aikuisten ryyneistä, eikä ole koskaan mitään oireita tullut.
Ainoat mitä olen varonut ovat olleet sitrushedelmät ja muna, mutta niitäkin varovasti kokeilemalla tietää sopivatko ne. :) :)
 

Yhteistyössä