9kk ja VOIH!

Jakakaas kanssani kokemuksia, jos vähän lohtua sais.
Meidän vauveli oppi jouluna kävelemään 8kk ikäisenä. Joo ihanaa, mutta nyt hän herää yöllä tissille 3h välein. Aikaisemmin heräsi kerran4.30-5.00.
Nukkuu n. 20-07.30. Itselläni on vaavelin myötä tullut nukahtamisongelmia, joten nyt yöt tuntuvat hurjilta. Aikaisemmin tissitteli päivällä 4-5krt ja yöllä sen1krt. Nyt Päivällä 5krt ja yöllä3-4krt. Kiinteät aloitettiin 6kk ja viime viikolla lisäsin neljännen kiinteän. kiinteät on puuro-hedelmä, kasvis, kana- tai kala ja illalla puuro-hedelmä (tai marja). Annokset on reilut 2-3dl.
Joo ja päikkärit on n. 1h 11-13.00 ja 2-3h 15.00-18.00 tai jos nukkuu hieman myöhemmin niin yhdet päikkärit n. 3h n. 14-17.00
ON myös ruvennut toistelemaan sanoja (kakka on lemppari). Omia sanoja tulee myös solkenaan...
Niin ja ollaan ulkona 1krt päivässä ja pitkät unet nukkuu ulkona.
KIITOKSIA!
 
joo poika on nyt 7kk ja tissittely lisääntyi jossain vaiheessa, joten ajattelin vieroittaa siitä kokonaan koska itse en jaksa enää samanlaista menoa. tuon ikäinenhän ei välttämättä tarvitse enää yösyöntiä koska päivällä saa tuhdisti muuta ruokaa+ maitoa/rintaa. mutta tietenkin jokainen tuntee oman lapsensa ja menettelee sillä tavoin sitten... meillä meni tosi hyvin yörinnasta vierottaminen. Ensin oli vähän vaavi että täh? Mutta hyvin nopeasti oppi että kanttiini on nyt kiinni. Tuttia vain annoin ja annoin tassuhoitoa. Sekin on kuitenkin ihan vauvasta kiinni miten se vieroittaminen lähtee käyntiin. =) Luuletko että vauva on nälkäinen silloin yöllä vai onko se tissittely sellaista lupsuttamista tai hyvin hyvin nopeaa toimintaa?

ehkä antaisin ainakin sen viidennen aterian siihen lounaan jälkeen eli välipalan (vauvan jogurttia tai hedelmäsosetta ym. ) jos mahdollista.
muuta en oikein osaa vastata.
mutta tsemppiä ja voimia sulle, tiedän että se on aika raskasta tuo heräily :heart:
 
Juu, eipä taida tarvita ravintoa enää yöllä. Tuttia ei syö. Tosiaan lisäsin vasta viimeviikolla yhden aterian lisää. Täytyy kokeillä viidettä lisäystä jos tilanne ei parane. Yritän myös että vaaveli pärjäisi yhdillä unilla. Yö tissittely on ihan syömistä. Tosiaan siksi lisäsin sen neljännen kiinteän päivään.
Se mietityttää kun aikaisemmin, jos on herännyt muulloin kun 4.30-5.00 niin minun ei ole tarvinut tehdä mitään, koska hän on nukahtanut itse uudelleen. Muutenkin nukahtaa itsekseen. Nyt hutaa lujaa yöllä kunnes on tissiä saanut.
No ehkä se on moninkertaistunut ravinnon tarve? Tai miljoona uutta hammasta yhtä aikaa? Ellei sitten molemmat???
En ole aikaisemmin imettänyt läheskään näin kauaa, joten pitkään imettämisessä olen aikast vihreä.
Kiitos kun vastasit. Vastailkaa muutkin jos teillä on jotain ajatuksia kirjoittamastani...
 
Meillä vajaa 11 kk tyttö, ja kovin tutulta kuulostaa puuropään yöheräilyt.
Meillä oli tässä taannoin, että tyllerö alkoi yhden yömaidon sijasta haluta maitoa kolme kertaa yössä. Aterioita pisteli jo silloin viisi päivässä, joten tuumasin että hällä oli joku tankkausjakso meneillään. Yöheräilyt jäivät hiljalleen pois, kun tassuttelin ja taputtelin hänet takaisin uneen. Jos ei tuohon nukahtanut, annoin sitten maitoa. Viikon verran taisi mennä, että yöt alkoivat sujumaan ilman yömaitoa; yösyönti siis jäi samalla pois.
Kokeile, jos annat maitoa kerran tai kaksi yöllä, mutta jonkun kerroista (vaikka keskimmäisen heräämisen) yrität taputella/tassutella pienen takaisin uneen. Lisää myös ateriakerrat viiteen, hän varmasti jo touhujensa tankkaukseksi söisi ne kaksi lämmintä ruokaa, aamu-ja iltapuuron sekä välipalan.. Ehkä järkevintä olisi aloittaa ateriakertojen lisäämisestä, ja sitten jonkuna ajan kuluttua alkaa sitä yösyöntiä vähentämään.Mutta kuten hassu kirjoitti, nämä ovat niin kovin yksilöllisiä asioita.
Jostakin luin, että 8-10 kk:n iässä (eroahdistuksen aikaa) yöheräilyt voivat lisääntyä, koska vauva haluaa varmistaa että äiti on lähellä.
Toivottavasti teilläkin kohta nukutaan paremmin!
 
Kiitos mamamam vastauksesta. Olimme eilisen ja tämän päivän mummon ja ukin luona. Tyttömme nukkui yön vieressäni eikä herännyt kuin klo:05.00 tissille. Pe - la yön otin 3 aikaan viereen nukkumaan eikä enää herännyt. Tosiaan eroahdistus on nyt suurimmillaan kuin ennen. Olen eilen ja tänään antanut viisi kiinteää ja hyvin on syönyt. Puhkeisivat nuo tulollaan olevat hampaatkin jo, niin eiköhän tämä tästä ala sujumaan. Täytyyhän tytön jossain vaiheessa tajuta ettei äiti häviä eikä ruoka lopu. Hampaatkin puhkeavat vain kerran... =)
 
meillä nukku vielä 1v2kk niin kahdet päiväunet.. osa voi tarvita sitä unta vielä isonakin.
meillä myös yöheräilyt ovat alkaneet nyt, kun poika nukkuu lastensängyssä eikä pinniksessä-jossain vaiheessa yöllä huomaan kun vieressä joku tuhisee, tai jalkapäässä tai jalat mun naamalla :D
mutta luottavaisin mielin, eiköhän joskus nuku siellä omassa sängyssäkin taas :)
 
Ihana yö takana! Tyttö meni pienen nurinan kanssa omaan sänkyyn reilu 8 illalla. Eka herätys oli vartin yli 6 amulla. Siitä sitten tisutuksen jälkeen nukuttiin vielä kaksi tuntia! LUKSUSTA!!!
Äsken alkoi minulla ekat menkat synnytyksen jälkeen, joten ainahan sitä jotain...
Tytöllä riittää ilmeisesti yhdet pitkät unet kun olemme kotona ja rytmi on säännöllinen. Reissussa on kahdet unet välttämättömät kun jäävät niin lyhyiksi. Täältä maalta ei niin mielellään tytön kanssa lähdekkään usein mihinkään. Kaupassakin käyn mielelläni illalla yksin, kun ukko on tytön kanssa. On kurjaa turhan usein rikkoa paivän rytmit...
=)
 

Yhteistyössä