9kk ikäinen vauva ei konttaa tai osaa mennä itse istumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolissaan"

Vieras
Miten voisi avittaa konttaamiseen? Ryöminyt 6 kk iästä lähtien ja osaa kyllä istua, mutta eikö nuo taidot pitäisi jo osata. Eka lapsi seisoi ja kiipeili jo tämän ikäisenä.

Mun esikoinen ei ikinä kontannu... Ryömi kunnes oli 10kk nous seisomaan ja lähti 11kk kävelemään.. Et jotkut lapset jättää vaan sen välistä.. Kakkonen ei ikinä ryöminyt kunnolla.. Ähelsi vaan eteen päin vähän ja kieri.. Sit 8kk alkoi konttaamaan...

Ei hätää! Oma lapsenikin ryömi sieltä 6kk iästä ja konttasi vain vähän aikaa ennen kävelemään oppimista...siellä 10,5-11 kuisena. Ja voisin sanoa että osasi istua vasta 9kk iässä, en muista koska meni itse istumaan.

Lapset kehittyvät niin omaan tahtiin. Konttausta kesti meillä vain n. kuukausi ennen kävelyä ja muutoinkin osaa kaiken mitä 3v:n nyt pitää osata. Niin ja pinsettiotteenkin oppi varmaan vasta 10kk jälkeen, mutta hinomotorisesti on nyt ihan taitava.

Tämä esikoinen kääntyi vatsalleen tasan 3kk iässä... kuopus nyt 4kk eikä aikomustakaan....mut se ei enää mietitytä miten kehittyy; omaan tahtiin :)

Meillä ei ole osattu mennä itse istumaan ennen kuin on kävelty tukea pitkin. Tai siis lapset eivät ole malttaneet koskaan mennä itse istumaan ja jos heidät on istumaan laitettu, ovat lähteneen n. 7 sekunnissa siitä liikkeelle ryömien tai kontaten tai kävellen. Eli se ei nyt mun mielestä ole mikään välttämättömyys. Mutta meillä kyllä ovat kontanneet 6 kk iässä ja kävelleet tukien 9kk iässä.

Jos olet oikeasti huolissasi, pyydä neuvolasta arvio tilanteeseen. Lapsi voi tarvita esim. fysioterapiaa, että saa liikeradat kuntoon tms. Mitä muuta osaa kuin ryömiä? Onko muutenkin rauhallinen tapaus?

Ei nouse seisomaan, polvien varaan vain. Ei tuo paikallaan ole ollenkaan, koko ajan puuhailee jotain, sylissä ei paljoa viihdy.

Näiden tietojen perusteella en olisi huolissani.
Eli siis 9 kk ikäinen ryömii ja nousee polvien varaan ja liikkuu aktiivisesti.
Ihan hienosti menee kehitys!
Mutta jos äitinä olet huolestunut, niin seuraa ihmeessä vaistoasi ja käy kysymässä neuvolan mielipidettä.
Lasta voi tietenkin yrittää rohkaista tukea pitkin kävelyyn tms., mutta kyllä yleensä oppii itse, kun on sen aika. Ei ole vielä käsittääkseni myöhässä. Kaikki eivät konttaa tai konttaavat vain hetken.

mun tutulla on tyttö, joka täyttää nyt tässä kuussa vuoden. Istuu ilman tukea jotenkuten, ei kauan pysy pystyssä. Ei konttaa, ei ryömi, ei edes yritä nousta mitenkään. Ainoat jutut mitä tekee, on tuo istuminen, ja peppukiito. Ei mitään muuta... Ei minusta tuo ole enää kovin normaalin rajoissa?

Ellei neuvolassa olla erityisemmin huolissaan, niin ei huolta :)
Meillä esikoinen käveli jo puoli vuotiaana ja kuopus tuntuu tulevan paaaljon hitaammin perässä.
Toissapäivänä oppi ryömimään, kääntyy selältä vatsalle ja toisinpäin, istuu hetken itsekseen, ei vielä uskalla kyllä istumaan jättää kun hyvin nopeesti siitä kaatuu. Ja ikää 8kk.

Meillä lähti ryömimään 8kk iässä, viikkoa myöhemmin alkoi nousemaan konttaus ja karhunkävelyasentoon, mutta vielä ei konttaa, ei nouse, ei istu. En ole huolissani, kyllä se kehitys sitten tapahtuu niin yhtäkkiä kun on tapahtuakseen.

Meidän kuopus ei ton ikäisenä vielä liikkunut mihinkään. 10kk ikäisenä alkoi konttaamaan ja 11kk ikäisenä kävelemään.. Me avitettiin sillälailla tuota konttamaan lähtemistä että kun poika nousi konttausasentoon, niin varovasti avitin kättä ja jalkaa liikkumaan vuorotahtia ja isoveljet konttasivat ympärillä niin pienin sai mallin kuin homma toimii ja hoksas sen konttaamisen.

Meillä on 4 lasta joista kaikki oppivat nousemaan istumaan vasta 10kk tai vähän sen jälkeenkin =) Konttaamaan opittiin ihan vähän ennen kuin noustiin seisomaan ja kävelemään. 10 kuukauden iän jälkeen tapahtui siis kehitystä rytinällä ennen sitä oli kovin hiljaista ja köllöttelivät paljon. Kyllä varmasti pian tapahtuu kehitystä elä ole huolissasi :)

Yhteistyössä