9kk ikäisen syömishaluttomuus. Muita?

Meillä o neiti juuri täyttänyt 9kk ja ruokailuista on tullut vaikeita. Ennen neiti söi hyvin aamu ja iltapuuron, päivällä kaksi kunnon ateriaa ja hedelmäsosetta. Syödään edelleen samat ruuat mutta määrä vaan on hurjasti pienempi ja siihenkin menee aikaa väh. puoli tuntia. Pää käy ympäriinsä koko ajan, sormia laitetaan suuhun ja yritetään saada lautanen tai lusikka omaan kätöseen;)

Onko muita jolla sama ongelma ja täytyisikö syömisen vähyydestä huolestua? Imetän vielä..

Taitaa olla "minäitse"-kausi menossa. Haluaisi kokeilla itse syömistä. Sitkeästi annat ensin ruuan (ainakin sen verran että jotain menee mahaan asti) ja sitten tavallaan palkinnoksi annat itse käyttää lusikkaa.

:wave:
Täällä myös 9kk ikäinen poika, joka temppuilee nyt syömisen kans. Tähän asti on syönyt hyvin kuten teilläkin (paitsi korvatulehduksien aikana pariin otteeseen on ollut huonompi ruokahalu). Nyt siis haluais kovasti itse osallistua ruokailuun ja olenkin ratkaissut asian niin, että annan pojalle käteen jyrsittäväksi kuivan leipäpalan tai pieniä leipäpaloja pöydälle, jolloin suu aukeaa ihan huomaamatta myös lusikalle.
Itse olen ollut välillä huolestunutkin, kun on tuntunut ettei mitään mene alas, mutta näyttäisi siltä että pienellä houkuttelulla ja välillä jopa harhauttamalla poika syö kuitenkin riittävästi.
Suosittelen kokeilemaan jotain sormiruokaa ruokailun yhteydessä teilläkin =)

Esikoiseni on vielä masussa, mutta ammattini puolesta tiedän, että tuon ikäisellä lapsella temppuilu ruokailun kanssa on erittäin normaalia.

Anna ihmeessä lapsen kokeilla itse syömistä, esim. sormiruokaa. Siinä sivussa syötät itse.

Jos paino ja kasvukäyrät ok, on ruokamääräkin ok.
Jos ruokamäärät on tosi pieniä ja lapsi nälkäinen, voit täydentää ruokia (esim. 2-3 tl öljyä/margariinia/voita /vrk ruokaan sekoitettuna).

meillä on 1v5kk joka syö huonosti edelleen :p tänään on lounas ollut 1+ lusikallista purkkiruokaa+100ml maitoa, ja päivälliseks samat jotain 10 lusikallista samaa ruokaa mitä me itse syötiin ja vajaa puoli purkkia hedelmäsosetta.. eikä tuossa välissäkään oikein ruoka maistu. mutta hyvin poika kasvaa vaikka vähän syökin, on vähän tiheämmin käyty neuvolassa mittailemassa että äiti saa mielenrauhan tuon syömsien takia :)

Yhteistyössä