9 vuotiaan tytön painosta, liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut äiti

Vieras
Näin viime yönä unta että koulun terveydenhoitajalta tuli lappu että tyttäreni on lihava. . .

Hän on 141 cm pitkä ja painaa noin 37 kiloa. . .

Lihava? Painoindeksilaskuria ei voi käyttää ennen pituuskasvun loppumista. . .

Meidän tyttö on 153 cm ja 38 kg (10v), mutta hän on liian laiha eli terkka sanoi, ettei haittaa vaikka joskus menis herkkujakin. Selkäranka näkyy siis vaatteista läpi. Itse luulen, että tyttö vain kasvaa pituuden ensin (isänsä ollut samanlainen lapsena) ja tyttö siis tosiaan syö (rekkamiehen annoksia ruokaa) eli mistään anoreksiasta ei ole kyse.

Minkä painoisia ovat aloittajan ja ensimmäisen vastaajan tyttäret olleet 130 senttisinä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska 6 vuotias tyttäreni on 129 cm pitkä ja painaa 30 kg, rasvaa ei hänessä ole nimeksikkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut äiti:
Näin viime yönä unta että koulun terveydenhoitajalta tuli lappu että tyttäreni on lihava. . .

Ei ole lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut äiti:

Lapsille on omat p.indeksit.
Miksei voisi käyttää?

tuohan on vain uni. En halua loukata, mutta onko äitien hysteerinen painontarkkailu jo kohta tarttumassa lapseenkin. Kasvavasta lapsesta ei tarvi olla huolissaan, niin kauan kuin syö ja liikkuu. Tietenkin jos on alipainoinen tai sairaaloisen lihava, niin voi hieman tarkkailla tarkemmin, mitä syö ja kuinka paljon liikkuu.

Tytöillä pari vuotta sen jälkeen kun kuukautiset alkaa, kasvu pysähtyy. Silloin voi jo hieman enemmän tarkkailla jos on reilusti ylipainoa. Pojilla kasvu pysähtyy joskus vasta armeijaiön jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma miekin:
Minkä painoisia ovat aloittajan ja ensimmäisen vastaajan tyttäret olleet 130 senttisinä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska 6 vuotias tyttäreni on 129 cm pitkä ja painaa 30 kg, rasvaa ei hänessä ole nimeksikkään.

oon se eka vastaaja. Tyttö oli 130 cm noin 24kg
Nuorin poika on nyt 130cm ja painaa 27kg ja hällä on vielä paljon lapsen pyöreyttä (6v)

Alkuperäinen kirjoittaja shukö:
meillä olis 165cm ja painaa 40kg. paljo painoindeksi olis?

ei painoindeksia kannata laskea 13-vuotiaalle vielä mutta lapsesi on laiha kyllä. olin itse 13-vuotiaana 161 cm ja 37 kiloa ja olin tosi laiha, mutta ihan terve kyllä. tärkeintä on että lapsesi syö normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Tyttö on 135 pitkä ja painaa 37 kiloa. Tarkkailen hänen syömisiään.

Ja aiheutat tyttärellesi elinikäiset traumat.

T. Tyttärensä ruokaa "vaivihkaa" tarkkailleen äidin tyttö, nyt 35 vuotias syömishäiriöistä koko aikuisiän kärsinyt

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Tyttö on 135 pitkä ja painaa 37 kiloa. Tarkkailen hänen syömisiään.

Ja aiheutat tyttärellesi elinikäiset traumat.

T. Tyttärensä ruokaa "vaivihkaa" tarkkailleen äidin tyttö, nyt 35 vuotias syömishäiriöistä koko aikuisiän kärsinyt

ei painoindeksia kannata laskea 13-vuotiaalle vielä mutta lapsesi on laiha kyllä. olin itse 13-vuotiaana 161 cm ja 37 kiloa ja olin tosi laiha, mutta ihan terve kyllä. tärkeintä on että lapsesi syö normaalisti.

Kyllä 13-vuotiaalta voi jo mitata painoindeksin, jos kuukautiset ovat alkaneet jo yli vuosi sitten. Siinä vaiheessa pituuskasvukin alkaa hiipua tai on jo päättynyt. Muussa tapauksessa katsotaan kasvukäyrää. Tytön painoindeksi olisi siis 14,7, mutta yleisesti ottaen BMI -tulos on kaikkein lähimpänä todellisuutta 18-65-vuotiailla. Mutta periaatteessa kyllä, voi mitata.

Yhteistyössä