9. luokan päättänyt tyttö ilmoitti, että paikat jonne hän on hakenut ja osaan pääsisi opiskelemaan, eivät kiinnostakaan ja ei aio mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*

Vieras
Voi herranjestas!!

Olen yrittänyt puhua, että ottas nyt jonkun vastaan ja alottas edes syksyllä, sit samalla haistelisi uusia tuulia ja hakisi sitten jonnekin muualle tms.

Mutta ei. Ei aio mennä minnekään koska ne paikat ei kiinnosta, ainoa mikä kiinnostaa on joku konepuoli ja sinne juuri ei päässyt. Ei aio lähteä muille linjoille. Mitä ihmettä tuonkin kanssa nyt tekee?

Kyllä mä saan sen pakotettua ottamaan vastaan opiskelupaikan mutta kuka sen pakottaa syksyllä menemään sinne, kysyn vaan.. hohhoijaa.

Tutulla tuo tilanne pari vuotta sitten. Tyttö meni aika holtittomaksi sen jälkeen, kaikenlaisia irtiottoja ja yritti itsariakin. Minä pistäisin kovat ehdot, että joko kymppiluokka vaikka kristillisessä sisäoppilaitoksessa tai sitten joku niistä muista vaihtoehdoista. Alaikäistä voivat vielä vanhemmat määrätä. Syrjäytyminen käy niin nopeasti!

Väkisin ei kannata patistaa opiskelemaan linjalle, minne ei haluakaan.Olisko kymppiluokka mitään?Ja hakis sit uudestaan haluamalleen linjalle myöhemmin?
Välivuosi tekemättä mitään ei ole pidemmän päälle mielekästä, eikä ehkä hyväksikään eli jotain olis kuitenkin hyvä olla.

Mä pidin yläasteen jälkeen välivuoden kun en tienny mihin halusin mennä. Äiti itki silmät päästänsä. Soitin kunnalle ja pääsin työmarkkinatuella vanhainkotiin töihin. Seuraavana syksynä sit menin lähihoitajakouluun.

oikeestiko te ootte sitä mieltä, että 16vuotiaan mieli saa muuttua niin äkkiä, et jos keväällä on jonnekin haettu, niin sen ei tarvii enää syksyllä kiinnostaa??

just just juuuuust.... mun mielestä ihminen ei, nuorikaan, saa olla tuuliviiri ja omien tekojensa seuraukset on kannettava!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no sitten neiti varmaan elättää itsensä??
en elättäis tuon ikäistä, jolla ei ole mitään koulutuspaikkaa, eikä kiinnostusta omaa tulevaisuuttaan kohtaan!!

Alaikäinenkö?
:o

No jos kävis siellä amitsulla ja lukiossa yms minne hakenu ja kyselis toisia peruutus paikkoja täällä niistä ilmoitetaan heinäkuun alussa:) Vielä siis voi alaa vaihtaa jos haluaa!!! Jos perutuspaikkaa ei heti saa, mutta on sitä jo kysellyt voidaan syksylläkin soittaa, että tuletko kouluun se ja se ei tullutkaan :) Aika sekava selitys.

en elättäis tuon ikäistä, jolla ei ole mitään koulutuspaikkaa, eikä kiinnostusta omaa tulevaisuuttaan kohtaan!!

Joten heittäisit oman lapsesi kadulle?

Huh mitä tekstiä :D

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Alaikäinenkö?

no on minkä ikäinen tahansa, niin minä opetan lapsilleni vastuullisuutta, ahkeruutta, säännöllisyyttä jo pienestä pitäen!! ei maailma laiskoja elätä!! =)

Itse vietin kolme vuotta yläasteen jälkeen ilman opintoja. Kävin kursseja ja pari vuotta vietin töissä. Tämän jälkeen hain kouluun ja mielestäni sain opinnoistani enemmän irti mitä suoraan yläasteelta siirryttäessä. Koulumenestykseni jatkui myös työelämään. Koskaan en ole ilman töitä ollut ja välissä on ehditty vielä hakemaan lisäkoulutusta.

oikeestiko te ootte sitä mieltä, että 16vuotiaan mieli saa muuttua niin äkkiä, et jos keväällä on jonnekin haettu, niin sen ei tarvii enää syksyllä kiinnostaa??

just just juuuuust.... mun mielestä ihminen ei, nuorikaan, saa olla tuuliviiri ja omien tekojensa seuraukset on kannettava!!

No se haki ekana sinne konepuolelle ja muut vaihtoehdot laittoi siksi, koska opo "määräsi" että muuallekin pitää hakea.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joten heittäisit oman lapsesi kadulle?

Huh mitä tekstiä :D

mun on helppo sanoa noin,
koska en ymmärrä, miten te niitä palleroitanne oikein kasvatatte!!
eikö mitään vastuullisuutta, suunnitelmallisuutta, ahkeruutta osata opettaa pienestä pitäen!!!!!

Samaa mieltä, että voisi sitten pyrkiä kymppiluokalle ja parantaa arvosanojaan.
Tai sitten suosittelisin tyttöä ottamaan jonkun opiskelupaikan vastaan, koska alkuun opiskellaan suurimmaksi osaksi perusjuttuja, jotka pystyy sitten hyväksilukemaan toisella alalla.
Ja todellakin kannattaa kysellä niitä peruutuspaikkoja.

Ei tuon ikäisen oikein kannatta olla tuuliviirinä ja jäädä miettimään tulevaisuuttaan. Voi olla työn saantikin hiukkasen hankalaa tällaiseen aikaan ja alaikäisenä. Ja vuosi tekemättä mitään ei ole varmaankaan hyväksi.

Joo no ei. :/ Ei alaikäistä kadulle, siitä voisi tulla vaikka lastensuojeluasia. :whistle: Alaikäisen ei tarvitse elättää itseään. Jos tyttö menisi sitten johonkin töihin? Saisikohan jostain esim. lastenhoitoa tms. Tietyllä tavalla tiukkana kannattaa kyllä olla, että jotain on tehtävä. En minäkään "antaisi" kyllä vain olla ja oleskella.

Alkuperäinen kirjoittaja patistat johonkin:
Johonkin on mentävä vaikka joku amiksen linja. Pakko!

No, ei kaikki teinit (kohta 16v) ole noin vaan määräiltävissä, hyvin on tietoinen mitä haluaa ja mitä tekee. Kyllä mä sen sinne saan ilmotettuu, mut jos motivaatio esim. ravitsemusalalle on nolla niin mitä siitäkin tulee, ei mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Alaikäinenkö?

no on minkä ikäinen tahansa, niin minä opetan lapsilleni vastuullisuutta, ahkeruutta, säännöllisyyttä jo pienestä pitäen!! ei maailma laiskoja elätä!! =)

Juu ei maailma elätä mutta Suomi elättää kyllä ja tän maan nuoret on asiasta hyvin tietoisia.

Meillä poika 19v piti taukoa opinnoista ja on ollut opiskelemallaan alalla töissä.Syksyllä palaa opintojen pariin, viiminen vuosi =)

Jos väkisin pakottaa opiskelemaan alalle, minne ei haluakaan, niin ei siitä pidemmän päälle hyvää seuraa.On muitakin vaihtoehtoja ja yrittää voi vuoden kuluttua uudestaan sinne minne kiinnostusta on

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:

Joo no ei. :/ Ei alaikäistä kadulle, siitä voisi tulla vaikka lastensuojeluasia. :whistle: Alaikäisen ei tarvitse elättää itseään. Jos tyttö menisi sitten johonkin töihin? Saisikohan jostain esim. lastenhoitoa tms. Tietyllä tavalla tiukkana kannattaa kyllä olla, että jotain on tehtävä. En minäkään "antaisi" kyllä vain olla ja oleskella.

no siis en antaisi minäkään, mutta en tosiaan laittaisi kadullekaan siis, vaan tarkoitan, että vanhemmilla pitää olla sen verran otetta lapsiinsa, että asioista keskustelemalla lapsi saadaan tekemään järkeviä valintoja! ja apn tilanteessa esim se ravitsemuspuolen ykkösvuosi tekisi vaan lapselle hyvää! hyväksiluettua ne kaikki saa sitten jatko-opintoihin...

mutta lorvailemista en vaan voi hyväksyä mitenkään!!!!

lastensuojeluviranomaiset varmaan puuttuisivat asiaan, jos kieltäytyisit elättämästä alaikäistä lastasi

Yhteistyössä