9-kuisen imetys ja raskausviikko 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Barbaminna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Barbaminna

Uusi jäsen
27.05.2009
1
0
1
Hei!

Esikoinen on juuri täyttänyt 9 kk ja syö ahneesti rintaa sekä päivällä että yöllä.

Viikko sitten tein positiivisen raskaustestin ja kun soitin neuvolaan, minun käskettiin lopettaa imetys välittömästi! Syynä on kuulemma se, että kehon rautavarastot ovat huvenneet ja että anemia uhkaa. Tämä hieman kummastuttaa, koska asia todettiin faktana ilman hemoglobiinin mittaamista, eikä minulla ole ollut koskaan ongelmaa sen suhteen.

Netistä löytyy myös epävirallista tietoa, jonka mukaan imetys olisi ok. Mitä siis tehdä? Olin ajatellut imettää muutaman kuukauden ajan, nyt on epätietoinen olo!

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
itse olen kuullut että siksi ei saisi imettää kun sitten menee väärälle lapselle se tärkeä "ensi" maito joka ois tarkotettu vastasyntyneelle

Mut eikös sitä ensimaitoo ala tulla vasta kun istukka irtoaa ja ne hormoonit lähtee kulkemaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
itse olen kuullut että siksi ei saisi imettää kun sitten menee väärälle lapselle se tärkeä "ensi" maito joka ois tarkotettu vastasyntyneelle

Mut eikös sitä ensimaitoo ala tulla vasta kun istukka irtoaa ja ne hormoonit lähtee kulkemaan?

jaa-a.. kyllä mulla näin raskaana ollessaki tulee välillä sitä paksumpaa maitoa jo rinnoista..

jaa-a.. kyllä mulla näin raskaana ollessaki tulee välillä sitä paksumpaa maitoa jo rinnoista..

En kyllä tiedä asiasta, näin vain ajattelin, mulla ei tullut mitään koko raskausaikana.

En kyllä tiedä asiasta, näin vain ajattelin, mulla ei tullut mitään koko raskausaikana.

en mäkään oikeesti tiedä.. jostain vain olen kuullut tämän.. mutta tosiaan mulla ainakin tulee välillä oikein norona jo näin raskauden aikana

Lue asiallista infoa täältä:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=97&Itemid=165

Siteeraus:
On hyvä muistaa, että suomalaisista kätilöistä, terveydenhoitajista ja lääkäreistä hyvin harva on perehtynyt aiheeseen. Siksi monikaan ei neuvolasta saa lisätietoja, eikä aina edes hyväksyntää valinnalleen. Tieto on haettava muualta ja jos haluaa, niin sitä voi jakaa neuvolan henkilökunnalle ja näin vähän tasoittaa tulevien äitien tietä.

Jos et pääse asiasta keskustelukumppanin kanssa yhteisymmärrykseen, voit keskittyä siihen, mikä teille on yhteistä: välittäminen äidin ja lasten hyvinvoinnista. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta perustella päätöstäsi ulkopuolisille tai edes kertoa siitä. Hae tukea tai apua vaan sieltä missä sitä on tarjolla, esimerkiksi paikallisesta imetystukiryhmästä tai imetystukilistalta.

Esimaidosta sen verran, että esimaitoa saa tihkua vaikka kuinka paljon, mutta se mitä vastasyntynyt tarvitsee on ternimaito ja sitä alkaa erittyä vasta synnytyksen aikana ja se heruu normaalisti suoraan vauvan ensi-imetyksellä oikeaan suukkuun =)

Eli se ei tosiaan estä imetystä.
Itse taasen olen ymmärtänyt, että niinkauan, kuin imetys tuntuu äidistä itsestään hyvältä, eli tuntee jaksavansa sekä raskauden tuoman rasituksen ja imetyksen tuoman rasituksen ja kaikki arvot, kuten hemppa ja paino pysyvät käyrillään ei ole ongelmaa.
Joissain tapauksissa äiti on käsketty lopettamaan supistelujen vuoksi, jota saattaa aiheutua imetyksestä.

Eli maito ei mene väärään osoitteeseen eikä pelkkä OLETETTU hempan lasku ole OMASTA MIELESTÄNI mikään peruste lopettaa imetystä, jos niin ei itse tahdo. Kukin tavallaan =)

Yhteistyössä