8v tytöllä noussut paino melkein 4kg vajaan 7 vkon mummolaloman aikana!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Mitä pitäisi tehdä? Siis jatketaanko normaalia elämää vai pitäiskö nyt (lapsen huomaamatta tietenkin) aloittaa joku laihdutuskuuri?

Tyttö on siis aina ollut sellainen roteva ja lihaksikas, normaalipainoinen kuitenkin. PAino meni toukokuun terv.tarkastuksessa +11 käyrällä (normaalin yläraja +20) ja th sanoi, että on juuri sopivan painoinen. Mutta nyt on kyllä oikeesti pulskistunu silmin nähden!

Mun mielestä asiaan pitää puuttua. 4kg on iso painonlisäys tuon ikäiselle. Ottaisin mummon tiukkaan puhutteluun, enkä sallisi pidempiä vierailuja jos ei menisi jakeluun.

Itse olen lapsena kärsinyt juurikin mummoni aiheuttamasta ylipainosta ja olisin toivonut että vanhempani olisivat puuttuneet asiaan ajoissa.

Harrastaako jotain liikunnallista?Kulkee koulumatkat kävellen? Kun koulu alkaa ja liikkuminen lisääntyy+katsot että ruoka on terveellistä niin eiköhän se auta tilannetta.

On kyllä hurja painonnousu, mut miksi punnitsitte lapsen ennen ja jälkeen reissun? Hassua.

meillä pienempien lasten mummolareissujen (silminnähtävät) painonlisäykset on hoidettu ihan normiarkea elämällä.

Kyllä mä vähän ruokavaliolla yrittäisin vaikuttaa ettei paino ainakaan lisää nouse ja keksisin kivoja hyötyliikuntajuttuja. 4kg on lapselle tosi paljon. Rasvasolut ei koskaan poistu, pienenevät kyllä, joten pullea lapsi lihoo helposti aikuisenakin.

ja meillä ei ainakaan lapsia punnita kuin koulun terveystarkastuksessa. Joskus mummolareissun jälkeen, tai jos ovat pidempään olleet isän luona, huomaa ihan selvästi, että ovat lihonneet. Tällöin en ole kyllä tehnyt yhtään mitään, paino on tasaantunut, kun syövät kotona normaalisti

meillä mummola samanlainen et pitää jonain syöttöporsaana ja sit taas kovan työn ja tuskan takana saada se paino pysymään samassa tai et se nousu olis edes se normaali 3kg vuodessa. Nyt taas tempas 1,5kg reilussa viikossa.

Meillä taistellaan muutoinki painon kanssa niin ei yhtää hyvä juttu. On sanottu aivan hermostumiseen asti.. No käynnit vähenee ku tyttö kasvaa ja pärjää päivät itsekseen niin ei tartte mummolaan laittaa pidemmäks aikaa.

Siis lapsi punnittiin toukokuun lopulla kouluterv.tarkastuksessa ja nyt itse halusi käydä vaakalla, kun pikkuveli kävi (pikkuveljen täytyy käydä kerran viikossa, sairautensa vuoksi)

Oli siis mummolassa juuri siksi pitkän jakson, koska pikkuveljellä oli pitkä sairaalajakso ja katsottiin, että ois kaikille parempi, jos isosisko saa asiaan etäisyyttä & mummin ja papan huomiota. Tiedänhän minä, että siellä herkkutarjoilu pelaa ja mummi tuputtaa ruokaa vähän väliä (ja tytölle maistuu), mutta tuo on jo PALJON.

Tyttö liikkuu paljon, ulkoilee päivät kavereidensa kassa, harrastaa jalkapalloa jne. Syö paljon ihan tavallista ruokaa, on aina ollut hyvä ruokahalu. Herkutellaan kotona kerran viikossa (ja sillon kyllä ihan urakalla, usein perjantaina tehdään pitsaa tmv ja sitten ostetaan karkkia ym)

Yhteistyössä