8v pojan "äijämäisyys" ja laiskuus!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja argh!!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

argh!!!!!

Vieras
siis ei ole todellista, onko tuo jotain sisäsyntyistä joillain ihmisillä?????

mieheni tekee paljon kotiötiä, pesee pyykkiä, lenkittää koiria, puuhaa lasten kanssa... tekee kaikkea. esikoinen, 11v poika osallistuu mielellään koptihommiin, se on luonnollista hänelle, onhan sitä opetettu pienestä saakka, saanut esimerkkiä jne. mutta kuopus!!!! tää 8v poika. siis voi luoja!!!! heti kun pyytää jotain niin kamala valitus, "aina mä" "onks pakko" jne.... kasvatuksesta EI voi olla kiinni kun kasvatus ihan muuta. ja hänen valituksilleen ei korvaamme lotkauteta, päinvastoin, asia selitetään ja poika joutuu tekeen sen mitä on pyydettykin. mutta miten voi olla noin erilainen suhtauminen lapsilla vaikka kasvatus sama!? toinen kokee kotihommat ihan luonnollisena osana elämää, toinen pakkona ja kyselee miksi HÄN JOÜTUU tekee aikuisten hommia! siis what? aikuisten hommia! mistä se on saanut päähänsä että kaikki on aikuisten hommia!?

esim. normi päivä: lapset pääsee koulusta. pyydän että tyhjentäkää tiskikone jossain vaiheessa. kuopus kuulemma seisoo vieressä ja marisee kuinka ei jaksa/osaa/viitsi ja esikoinen tekee homman. pyydän viemään illalla roskat: esikoinen iloisesti: okei! kuopus: "miks aina mä" pyydän lenkittää koiran 10min, talon ympäri pissalenkille: esikoinen: okei, mä vien. kuopus: *menee sohvalle peiton alle ja vaikertaa siellä* "mä en jaksa, onks pakko, miks te ette vie"

siis kaikki, oi kaikki on vaikeaa sille.....

[QUOTE="vieras";24595988]Minä olin tuollainen lapsena. Kolmekymppisenä diagnosoitiin ADD ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Oireita oli ollut jo lapsena.[/QUOTE]

en jaksa googlaa, mikä on add? kertoisitko lisää? tällä 8veellä on mm. oppisen kanssa ongelmaa ja muuta vastaavaa....

[QUOTE="a.p";24596003]en jaksa googlaa, mikä on add? kertoisitko lisää? tällä 8veellä on mm. oppisen kanssa ongelmaa ja muuta vastaavaa....[/QUOTE]
Tarkkaavaisuushäiriö eli ADHD ilman ylivilkkautta. Eli kaikkeen keskittymiseen ja tekemiseen menee enemmän energiaa, niin sitten on ihan väsähtänyt ja aloitekyvytön muuten. Ulospäin vaikuttaa laiskuudelta, kiukuttelulta ja ärtyisyydeltä. Nykyisin olen ihan hyväksynyt, että minusta ei tule ikinä mitään kotihengetärtä, mutta lapsena ja nuorena se oli kova paikka, kun aina haukuttiin.

[QUOTE="vieras";24596035]Tarkkaavaisuushäiriö eli ADHD ilman ylivilkkautta. Eli kaikkeen keskittymiseen ja tekemiseen menee enemmän energiaa, niin sitten on ihan väsähtänyt ja aloitekyvytön muuten. Ulospäin vaikuttaa laiskuudelta, kiukuttelulta ja ärtyisyydeltä. Nykyisin olen ihan hyväksynyt, että minusta ei tule ikinä mitään kotihengetärtä, mutta lapsena ja nuorena se oli kova paikka, kun aina haukuttiin.[/QUOTE]

no muuten kuulostaa meidän tälle 8veelle mutta ei se muuten poikki ole muuta kun silloin kun siltä odotetaan jotain. jaksaa kylä kavereiden kanssa, riehua, leikkiä jne. mutta heti kun PITÄÄ tehdä jotain, ai se on hankalaa. koulussakin kuulemma vastaa kaikkeen ensin "en osaa, en tiedä". mutta kun ope vähän potkii persiille niin poika kyllä osaa ja tietää. se heittäytyy tyhmemmäksi ja laiskemmaksi kun onkaan.

[QUOTE="a.p";24596060]no muuten kuulostaa meidän tälle 8veelle mutta ei se muuten poikki ole muuta kun silloin kun siltä odotetaan jotain. jaksaa kylä kavereiden kanssa, riehua, leikkiä jne. mutta heti kun PITÄÄ tehdä jotain, ai se on hankalaa. koulussakin kuulemma vastaa kaikkeen ensin "en osaa, en tiedä". mutta kun ope vähän potkii persiille niin poika kyllä osaa ja tietää. se heittäytyy tyhmemmäksi ja laiskemmaksi kun onkaan.[/QUOTE]
Kuulostaa juuri esim. ADHD:lta.

[QUOTE="a.p";24596060]no muuten kuulostaa meidän tälle 8veelle mutta ei se muuten poikki ole muuta kun silloin kun siltä odotetaan jotain. jaksaa kylä kavereiden kanssa, riehua, leikkiä jne. mutta heti kun PITÄÄ tehdä jotain, ai se on hankalaa. koulussakin kuulemma vastaa kaikkeen ensin "en osaa, en tiedä". mutta kun ope vähän potkii persiille niin poika kyllä osaa ja tietää. se heittäytyy tyhmemmäksi ja laiskemmaksi kun onkaan.[/QUOTE]

Voi olla myös Aspergeria.

hei camoon..... siis kaikkiko tälläinen on heti jotain add tai adhd hommaa???? eikö vaan voi olla peruslaiska jätkä?

kun jotenkin musta tuntuu että heti heitellään diagnooseja jos lapsi ei ole peruskiltti suorittaja....

[QUOTE="a.p";24596098]hei camoon..... siis kaikkiko tälläinen on heti jotain add tai adhd hommaa???? eikö vaan voi olla peruslaiska jätkä?

kun jotenkin musta tuntuu että heti heitellään diagnooseja jos lapsi ei ole peruskiltti suorittaja....[/QUOTE]
Jaha tämä oli sitten provo.

[QUOTE="vieras";24596118]Jaha tämä oli sitten provo.[/QUOTE]

siis mitä???

jos en laiskuudesta ole tumppaamassa lapselleni diagnoosia niin olenkin provo?

no en ole provo, en vaan usko että kaikki ns. vaikea lapsen persoonassa on automaattisesti jotain "ongelmaa", siis jotain persoonnallisuushäiriötä vai miksi niitä kutsutaan. esim. nyt vaikka laiskuus, niin en mä koe että siinä on jonkin diagnoosin paikka.

ihmettelin kuin voi lapseni olla laiska. ei tullut mieleenikään että kyseessä voisi olla jotain "vakavampaa", siis joku häiriö.

Meillä 3-vuotias on samanlainen.. Ei nyt silleen voi verrata, mutta siinä missä 2-vuotias sisarensa siivoaa leikkinsä pois, auttaa kotitöissä, keskittyy kuuntelemaan kirjaa niin 3-vuotias mankuu vieressä kun "en jaksa" ja "on huono olla" ja "en osaa". Tälle kolmevuotiaalle siis jopa vaatteiden pukeminen on tosi raskasta ja vaatii jonkun viereen tsemppaamaan.

Silti poika on todella touhukas ja jopa vilkas muuten, kekseliäs ja älykäs.

Keskittymisongelmien takia nyt siis ollaan menossa neuvolapsykologille. Minä näen lapsesta että oikeasti hänen on vaikeaa keskittyä, ja näen myös että haluaisi keskittyä.. Katsoo mm. kadehtien siskonsa määrätietoista siivoamista ym. vierestä ja yrittää aina mennä mukaan mutta hetken päästä tekee jo jotain muuta..

No siis voi olla ihan vain "laiska" tai sitten voi olla joku häiriö. Vaikea sitä on ulkopuolisen tietää.

Itse olen adhd-aikuinen, ja lapsena sain kyllä monesti kuulla olevani laiska, tyhmä ja saamaton... Olishan se diagnoosi ollut kiva saada ajoissa.

Meillä 3-vuotias on samanlainen.. Ei nyt silleen voi verrata, mutta siinä missä 2-vuotias sisarensa siivoaa leikkinsä pois, auttaa kotitöissä, keskittyy kuuntelemaan kirjaa niin 3-vuotias mankuu vieressä kun "en jaksa" ja "on huono olla" ja "en osaa". Tälle kolmevuotiaalle siis jopa vaatteiden pukeminen on tosi raskasta ja vaatii jonkun viereen tsemppaamaan.

Silti poika on todella touhukas ja jopa vilkas muuten, kekseliäs ja älykäs.

Keskittymisongelmien takia nyt siis ollaan menossa neuvolapsykologille. Minä näen lapsesta että oikeasti hänen on vaikeaa keskittyä, ja näen myös että haluaisi keskittyä.. Katsoo mm. kadehtien siskonsa määrätietoista siivoamista ym. vierestä ja yrittää aina mennä mukaan mutta hetken päästä tekee jo jotain muuta..

Siis onko tämä vitsi? 3-vuotiaan takia tuollaisesta psykologille. Ei herra isä!

No siis voi olla ihan vain "laiska" tai sitten voi olla joku häiriö. Vaikea sitä on ulkopuolisen tietää.

Itse olen adhd-aikuinen, ja lapsena sain kyllä monesti kuulla olevani laiska, tyhmä ja saamaton... Olishan se diagnoosi ollut kiva saada ajoissa.

emme koskaan sano poikaa noilla sanoilla. selitän että on vaan asioita joita on pakko tehdä jne... en koskaan käytä sanoja saamaton, laiska tmv. selitä pojalle että vaikka ei jaksaisi tai osaisi niin pitää opetella taikka hammasta purren tietyt jutut jaksaa. ja ok, on mahdollisuus toki että on joku add tmv, mutta ei se minusta silti ole syy miksi antaa periksi lapselle kaikki kun "ei nyt vaan jaksa"...

ja kerpele:
juu, mäkin näen tuosta meidän 8veestä että sen on esim. lukuläksyjä TOOOOSI vaikea tehdä, se on ihan rikki niiden kanssa kun ei jaksaisi keskittyä. kun poika oli aikanaan tarhassa, epäilin adhd:ta tmv mutta minulle tyyliin naurettiin että tavallisen pojan tuomitsen. ehkä siitä mulle on jäänyt etten usko noihin diagnooseihin.... tavis poika tietyillä piirteillä? en tiedä.... kaikki olemme erilaisia, minusta vaan on kamalaa joku "saamattomampi" heti luokitella epänormaaliksi.

Siis onko tämä vitsi? 3-vuotiaan takia tuollaisesta psykologille. Ei herra isä!

Ei, ei ole vitsi. Jos tuntisit lapsen niin ehkä ymmärtäisit.. Ei kannata huudella jos ei tunne ihmistä, poikaa siis.

Ja psykologin neuvot keskittymiskyvyn kehittämiseksi tulevat todella tarpeeseen. Eritoten lapselle joka olisi innoissaan tekemässä asioita mutta ei kykene hallitsemaan keskittymistään mitenkään.

<center><br /><br /><embed src='http://s283.photobucket.com/albums/kk311/impimg/im-smiles/56.swf' height='134' width='188' type='application/x-shockwave-flash'></embed><br /><a style='font-size: 8pt; letter-spacing: -1px;' href='http://im-smiley.com/smiley/flash-smiley/' target='_blank'>IM Flash Smiley</a></center>

Murrosiän esiuhmaikä nostaa päätää :)
Toisilla sellasta ei ole olemassakaan ja sitten on perheen luopukset joilla sitä on tuhatta ja sataa.. Mulla on pikkuveli 10 v. perheen nuorin ja tommonen käytös alko siinä kun alotti koulun. Loppuu todennäkösesti sitten siihen 18 v...

Patista vaan töihin ja kerrot et säännöt ja kotihommat kaikille samat.

[QUOTE="a.p";24596291]emme koskaan sano poikaa noilla sanoilla. selitän että on vaan asioita joita on pakko tehdä jne... en koskaan käytä sanoja saamaton, laiska tmv. selitä pojalle että vaikka ei jaksaisi tai osaisi niin pitää opetella taikka hammasta purren tietyt jutut jaksaa. ja ok, on mahdollisuus toki että on joku add tmv, mutta ei se minusta silti ole syy miksi antaa periksi lapselle kaikki kun "ei nyt vaan jaksa"...

ja kerpele:
juu, mäkin näen tuosta meidän 8veestä että sen on esim. lukuläksyjä TOOOOSI vaikea tehdä, se on ihan rikki niiden kanssa kun ei jaksaisi keskittyä. kun poika oli aikanaan tarhassa, epäilin adhd:ta tmv mutta minulle tyyliin naurettiin että tavallisen pojan tuomitsen. ehkä siitä mulle on jäänyt etten usko noihin diagnooseihin.... tavis poika tietyillä piirteillä? en tiedä.... kaikki olemme erilaisia, minusta vaan on kamalaa joku "saamattomampi" heti luokitella epänormaaliksi.[/QUOTE]

Juu.. No mä en diagnooseja silleen pelkää kun tiedän ettei ne muuta ihmistä mihinkään. Mutta siis meidänkään kohdalla ei olla tekemässä diagnooseja vaan nimenomaan saadaan apua sen keskittymisen harjoittamiseen, oli sitten mikä tahansa ongelma.. Ihan just vaan tuon pojan itsensä takia.

Sen takia ollaan lähdetty tätä asiaa jo viemään tässä vaiheessa eteenpäin ettei vaikuttaisi tuhoisasti itsetuntoon kun näkee että ihmiset turhautuvat kun poika ei keskity ollenkaan. Siis sukkien pukeminen voi olla jo sellainen koitos että ohhoh.. Niin heti jos hälle yrittää "huonolla hetkellä" vaikka puhua jostain niin mikään ei mene perille. On kuin toisessa maailmassa ja hokee vaan tuota "en osaa" "en tiedä" ym.

[QUOTE="a.p";24596157]siis mitä???

jos en laiskuudesta ole tumppaamassa lapselleni diagnoosia niin olenkin provo?

no en ole provo, en vaan usko että kaikki ns. vaikea lapsen persoonassa on automaattisesti jotain "ongelmaa", siis jotain persoonnallisuushäiriötä vai miksi niitä kutsutaan. esim. nyt vaikka laiskuus, niin en mä koe että siinä on jonkin diagnoosin paikka.

ihmettelin kuin voi lapseni olla laiska. ei tullut mieleenikään että kyseessä voisi olla jotain "vakavampaa", siis joku häiriö.[/QUOTE]

Mutta kun se ei ole laiskuutta, vaan ettei pysty keskittymään. Silloin ei osaa aloittaa, ei tiedä mitä tekisi. Aivoissa on kemiallisia häiriöitä.

Voikun voitais vaihtaa päiväksi päitä, niin et enää puhuisi tuohon sävyyn.

Yhteistyössä