8v lapsi viikon isällään, viikon äidillään, miten vaikuttaa asioihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja week-week
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

week-week

Vieras
Ollaan erottu kun lapsi oli muutaman kuukauden.
Lapsi on vauvasta asti ollut isänsä kanssa tosi paljon.
Viikonloppuja, lomilla ja iltaisin.

Nyt isä ehdotti, että lapsi olisi jokatoisen viikon heidän luonaan ja jokatoisen mulla. Oli jo lapseltakin kauttarantain kysynyt ja lapsi oli ollut asian suhteen ihan ok.

Mä nyt sit mietin lapsen hyvinvoinnin lisäksi omaa elämääni, mulla on 3h+k ja kitkutan tän asunnon vuokran kanssa, jos poika olisi mun luona vaan jokatoisen viikon, niin ei tarvisi omaa huonetta.. Riittäisi pienempikin asunto? Elareitahan ex ei sit enää maksais kun kaikki menis puoliksi.
Mä oon nyt jotenkin sekasin tästä ehdotuksesta, en tiedä mitä ajatella ja miten toimisi.

Kertokaa faktoja, kokemuksianne, lasten kokemuksia jne?

Kokemuksia ei ole, mutta mielipiteeni on, että jatkuvaa matkalaukkuelämääkö lapsi eläisi? Miten oma elämä, haluaisiko aikuinen ihminen vaihtaa osoitetta joka viikko?

Mun mielestä tuo viikko-viikko systeemi on muutenki ihan pyllystä. Mä en ainakaan haluais asua jokatoinen viikko eri paikassa, ja säälittää ne lapset jotka siihen joutuu. Jos kerta asutte lähekkäin lapsihan voi halutessaan mennä isänsä luokse ja olla vaikka lomat sielä. Tai muuttaa "kokonaan" isänsä luo ja käydä aina halutessaan sinun luona, mutta tuota viikko-viiko systeemiä en ymmärrä kyllä. Ja miltä se lapsesta tuntuis ku heti menettäis oman huoneensa, ku alkaa olemaan enemmän isänsä luona. Se kuulostaa vähän rangaistukselta siitä että on enemmän isänsä luona.

Ottamatta kantaa viikko-viikko systeemiin, niinjos lapsella olisis oma huone ja sinä nukkuisit olohuoneess (viikkoina kun lapsi poissa tietnkin voisit nukkua lapsen huoneessa) kuullostaisi ihan hyvältä.

Minulla on 7-vuotias lapsi mutta ei kai sillä ole väliä onko seitsemän vai kahdeksan...
Meillä lapsi vaihtaa kotia yleensä noin 3 päivän välein, joustavasti. joskus on viikonkin kerrallaan, joskus kaksi yötä. Tykkää olla molemmissa kodeissaa. Isän luona ei ole omaa huonetta, jakavat makkarin. Täällä minun luonani on oma huone.
En osaa sanoa sen enempää, mutta viikko erossa äidistä on pienelle lapselle pitkä aika.
Meillä myös isästä, koska lapsi on tähän systeemiin tottunut.

Mä en suostuis. Käytännössä hankalaa, kun tärkeät paperit, kellonajat yms. väärissä paikoissa, ja tieto ei välttis kulje hyvin toiselle. Jos kerran asutte lähekkäin, niin poikahan voi olla vaikka kuin usein isällään, mutta tärkeät paperit ja tavarat ja suurimmaksi osaksi yöt olis sun luona. Tai sitten toisen päin. Kokonaan isälleen, ja sitten käypi päiväsellään siun luona niin kuin haluaa.

[QUOTE="Sirkkeli";27779178]Mä en suostuis. Käytännössä hankalaa, kun tärkeät paperit, kellonajat yms. väärissä paikoissa, ja tieto ei välttis kulje hyvin toiselle. Jos kerran asutte lähekkäin, niin poikahan voi olla vaikka kuin usein isällään, mutta tärkeät paperit ja tavarat ja suurimmaksi osaksi yöt olis sun luona. Tai sitten toisen päin. Kokonaan isälleen, ja sitten käypi päiväsellään siun luona niin kuin haluaa.[/QUOTE]

Kyllä meillä aikuiset osaavat hoitaa tämän jutun niin että aina on paperit ja muut oikeassa paikassa ja koulusta tulee tieto sähköpostiin tärkeistä päivämääristä jne. Ei se aikuisten oikeasti ole noin vaikeaa jos aikuiset asuvat lähekkäin ja tulevat keskenään toimeen.

Kyllä meillä aikuiset osaavat hoitaa tämän jutun niin että aina on paperit ja muut oikeassa paikassa ja koulusta tulee tieto sähköpostiin tärkeistä päivämääristä jne. Ei se aikuisten oikeasti ole noin vaikeaa jos aikuiset asuvat lähekkäin ja tulevat keskenään toimeen.

Meidän kunnan Wilmaa on päivitetty niin, että molemmat vanhemmat voida luoda sinne omat tunnukset (sähköpostihälytyksineen) ja näin pysyä jyvällä lapsen kouluun liittyvistä aikatauluista.

[QUOTE="Sirkkeli";27779338]Jebu jee. Mutta esim. lääkäri tai treeniaikoja et netistä näe.[/QUOTE]

Ei kaikilla lapsilla ole jatkuvasti muuttuvia treeniaikoja tai lääkäriaikoja.

[QUOTE="Sirkkeli";27779338]Jebu jee. Mutta esim. lääkäri tai treeniaikoja et netistä näe.[/QUOTE]

Mitä ihmeen lääkäri- ja treeniaikoja?
Poika harrastaa kaksi kertaa viikossa tiettyinä aikoina ja lääkäri on sitten asia aina ihan erikseen.
Tottakai niistä kerrotaan molemmille.

Tämä kuulostaa taas kerran siltä lapsen omimiselta jota en kertakaikkiaan tajua. Miksi asioista pitäisi tehdä vaikeampia kun ne oikeasti ovat, jos molemmat vanhemmat on täyspäisiä...

Vuoroviikkoasuminen ei automaattisesti tarkoita, ettei jompi kumpi maksa elatusapua. Vanhemmat elättävät lasta elatuskykynsä suhteessa. Toinen on edelleen lähi ja toinen etä. Lähi saa lapsilisät, jos ei toisin sovita. Elatusta laskettaessa huomioidaan luonapitovähennys.

Vuoroviikko ei sovi kaikille lapsille ja sen soveltuvuutta ei tiedä kuin kokeilemalla. Omien lasten kohdalla toimii oikein hyvin.

Vuoroviikkoasuminen ei automaattisesti tarkoita, ettei jompi kumpi maksa elatusapua. Vanhemmat elättävät lasta elatuskykynsä suhteessa. Toinen on edelleen lähi ja toinen etä. Lähi saa lapsilisät, jos ei toisin sovita. Elatusta laskettaessa huomioidaan luonapitovähennys.

Vuoroviikko ei sovi kaikille lapsille ja sen soveltuvuutta ei tiedä kuin kokeilemalla. Omien lasten kohdalla toimii oikein hyvin.

Meillä mun esikoisen isän kanssa ei olla edes koskaan asuttu yhdessä. Lapsi myös paljon ollut isänsä kanssa syntymästä lähtien. Ja 3 vuotiaasta lähtien asunut meidän vanhempien luona vuoro viikoin.

Lapsella molempien luona on oma huone. Onhan nuo molemmat lapsen koteja. En voisi ajatellakaan, että lapsella ei olisi omaa aluetta kotona. Ja varsinkin kun sinunkin lapsesi kasvaa, niin tarvitsee vielä enemmän tilaa ja omaa rauhaa. Mulla siis 11 vuotias tyttö. En voisi kuvitellakaan, että olisi samassa huoneessa minun ja mieheni kanssa tai samassa, kuin nuoremmat sisarukset, jotka kuitenkin yli 6 vuotta nuorempia.

Meillä myös todella hyvät välit lapsen isän kanssa. Pystytyään sopimaan lapsen asioista hyvin ja sovussa. Lapsi vaihtaa aina torstaisin taloa/asuntoa. Erikoispyhistä ja juhlista sovitaan aina erikseen. Pyritään esim, että joka toinen joulu on isällään ja joka toinen mulla. Muutama vuosi meni kyllä niin, että tyttö isällää aattona, koska itse olin töissä.

Jos jotain tapahtuu, niin aina, AINA, ilmoitetaan toiselle vanhemmalle. Molemmat osaa viedä lapsen lääkäriin jne. Meillä kulkee tieto aina hyvin harrastuksiin ja kouluun liittyen. Meillä ei ongelmia ole ollut sen vuoksi, että tieto ei kulkisi.

Meillä tyttö ei ole valittanut. Tykkää, että saa olla isänsä ja äitinsä elämissä tasapuolisesti mukana. Näin tutustuu ja on tasavertainen sisarus myös puolisisaruksilleen, sillä oppii tuntemaan nämä.

Asutaan myös lähekkäin. Noin 3 km päässä toisistaan, joten tytöllä suurin piirtein samanlainen koulumatka. Kulkee joka tapauksessa bussilla samojen kavereiden kanssa. Molempien vanhempien luokse saa kaverit tulla jne. Molempien vanhempien kanssa laittaa samalla tavalla vastaan ja nyt tullut esimurrosikä ihanasti mukaan kuvioihin.

Esimerkiksi, itse muistan sen, että en isän kanssa ole tapellut ja laittanut vastaan murrosiässä, vaan äiti ja isäpuoli siitä on saanut kärsiä ja kuulla. Näin isää noin kerran viikossa tai joka toinen viikko. Ei sitä aikaa halunnut laittaa tappelemiseen. Joten tämänkin takia musta on tärkeää, että lapsi viettää molempien vanhempien kanssa yhtä paljon aikaa.

Perusvaatteet lapsella on molempien luona, joten ei aina tarvitse pakata viikon juttuja mukaan.

Meille tämä järjestely on sopinut hyvin, paremminkin kuin hyvin.

No meillä on ihan helevetisti omalla lapsella ollut oikojaa, treenimuutoksia yms. Mutta mun lapsella on kolme harrastustakin...
Ei kun meillä lapsi itse kyllästy ramppaamiseen. Ei suostu siihen enää. Inhoaa pakkaamista yli kaiken.Tosin isäkin on tyytyväinen, kun saa rauhassa rellestää ja ryypätä ilman lasta.

[QUOTE="Sirkkeli";27779624]No meillä on ihan helevetisti omalla lapsella ollut oikojaa, treenimuutoksia yms. Mutta mun lapsella on kolme harrastustakin...
Ei kun meillä lapsi itse kyllästy ramppaamiseen. Ei suostu siihen enää. Inhoaa pakkaamista yli kaiken.Tosin isäkin on tyytyväinen, kun saa rauhassa rellestää ja ryypätä ilman lasta.[/QUOTE]

Kuten joku muukin tuossa totesi, meillä ei pakata. Lapsella on kaikki tarvittava molemmissa kodeissa ja jos tarvitaan luistimia tms. niin ne haetaan toisen kotoa.

Meillä on käytössä vuoroviikko-systeemi ja hyvin se toimii. Nuo käytännön asiat (paperit ja tiedonkulku) pitää vaan hoitaa tarkasti. Ihan samalla lailla varmaan nytkin jaatte tietoa lapsen asioista, jos olette tiiviisti yhteydessä.

Huoneasiaa en sen sijaan ymmärrä. Lapsen koti säilyy sinun luonasi aivan kuten nytkin, joten muutto pienempään kuulostaa omituiselta. Kaikin tavoin sinun tulee korostaa, että koti säilyy vaikka tuo asumisjärjestely muuttuisikin. Me asumme 3h+k asunnossa. Lasten huoneet ovat tyhjillään tietenkin sen viikon, kun ovat poissa, mutta heidän kotinsahan tämä on, joten täytyyhän heillä olla samanlaiset huoneet kuin jos asuisivat täällä aina.

• Tykkää
Reactions: Tuhkimo81

Yhteistyössä