8kuisen imetyksestä ja liikkumattomuudesta

niin,kun mulla 8kk poika joka ottaa usimmiten tissiä vaan aamulla. koitan päivällä tarjota ja joskus saatta kelvata,useimmiten ei.
eilen kun kyselin tästä neuvolassa,niin täti sanoi että sellanen desi-pari maitoa riittää ihan hyvin,että ei tartte käydä mitään lisämaitoja antamaan. (vettä tietysti annan aina ruoan päälle)
Niin jotenkin nyt kävi mietityttämään että riittääkö se nyt varmasti,kun täällä mitä olen lukenut,niin monet antaa lisämaitoa tälläsessä tilanteessa.
Ei tuo poika kuitenkaan syökkään mitenkään hirveesti,siis että ruoalla korvais tuota vähäistä maitomäärää.
aamulla puuroa 2dl,päivällä yht. ison purkin lihasosetta ja 1-2 hedelmää. Ja illalla n.3dl puuroa.
Mutta jotenkin se meidän terkka on vähän sellanen,että en hänen puheisiin ihan täysin usko,niin siksi kiinnostaisi että mitä muille on sanottu jos ei tissi kelpaa kun sen n.kerran päivässä..?

Ja onko kellään muulla n. 8kk vauvaa joka ei liiku vielä..?
Kun täällä poika menee kierimällä ja navan ympäri,ja eilisessä neuvolalääkärissä saimme lähetteen lastenpolille tutkimuksiin,kun pitäs kuulemma liikkua.
Ja mä kun en ollut edes huolissani vielä,luulin että 10kk se raja että pitäs liikkeelle lähteä..
Onko siis muiden liikkumattomista huolestuttu jo tässä vaiheessa?

 
Pitäis kuulema saada 5dl maitoa, omaa tai korviketta. Just käytiin 9kk-neuvolassa ja meilläkään ei suostu syömään ku aamulla hetken. Kehoitti antamaan 2dl viiliä ja sit korviketta lisäksi. No ei korvike maistu, mut viili uppos, kun vähän mausto soseella.
 
Mutta siis nuo 5dl puuroa mitä syö on tehty maitoon. Niin tuleehan siitä jo jonkun verran kuitenkin..?
Tissiä ottaa aamulla siis ihan kunnolla,kummastakin.
En vaan ymmärrä miks ei se kelpaa muulloin kun sillon aamulla :(
 
minulla esikoinen liikkui samaan tapaan tuon ikäisenä ja silloin sanottiin että 10kk neuvolassa sit lähete fysioterapiaan jos ei mitenkään lisää liikkumista.Tyttö pakitti mahallan ja kääntyili jonkin verran mut istui enimmäkseen.
9kk iässä sit kumminkin lähti liikkeelle yhtäkkiä ja ihan normaalisti oppi kävelemään ym.en olis sinuna huolissaan =)
mitä tuohon maitoon tulee niin yhdynsiihen että 5-6 dl pitää saada päivässä maitotuotteita.
itsellä imetys oli tuossa iässä kans vähäistä ja ratkaisin kalsium ongelman sillä että neiti sai vauvapuuroja joissa reippaasti kalsiumia.jos sinä teet puurot maitoon ja poika syö tissiäkin vähän niin eikös se ihan hyvin riitä?
 
Ooo
Meillä 9kk ei liiku mihinkään kuin itsensä pyöritelleen vatsalleen ja selälleen, ja välillä väsyneenä väittää unohtaneensa senkin :kieh: En olisi huolissani.

Ja ruokaa meihin verrattuna syö sinunkin ihan ok. Täällä aamulla syötiin n. 5 lusikkaa puuroa, hedelmäsosetta sentään meni vähän päälle. Puuro ei kaikenkaikkiaan maistu, eikä ole syönyt mitään maitojuttuja tai muutakaan pullosta (ei kai osaa), nokkamukista saattaa saada hörpyt vettä menemään. Mutta syö kyllä tissiä vielä päivin ja valitettavasti myös pitkin yötä. Teillä saa maitoa tosiaan tuon puuron kanssa, eli luottaisin neuvolan sanomisiin...
 
No kylläpä ajoissa pistävät lähetettä lastenpolille, huh huh

Meillä esikoinen alko liikkuu, siis konttailee vasta ysikuisena. Ja siitä pari kk eteenpäin alko kävelee. Jotkut vaan on hitaammin liikkeelle lähteviä ja sitten voi nopeestikin kehitys edetä.
Jotkut lapset ei konttaa ollenkaan, vaan lähtevät suoraan kävelee.
Lapset ovat yksilöitä! Joskus mua suututtaa nämä neuvola touhut!

sori, tuli vähän purnattua :ashamed:
 
kiitos kaikille vastauksista! :)

Juu,itteänikin ihmetytti että nyt jo lähete saatiin,kun olin kuvitellut että 10kk ikään vois hyvin odotella sitä liikkeelle lähtöä. Mutta ei näköjään meidän neuvola-lääkärin mukaan. Ymmärtäisin jos olis jotain häikkää selkeesti tai jäykkyyttä tms. Mutta kun tuosta pojasta näkee kyllä että on ihan kunnossa,on vaan hieman "hidas" ja rauhallinen :D
Mutta mentävä kai se on kun käsketään.. Ja eikai siitä haittaakaan ole. Luulenpa vaan että ne siellä polillakin ihmettelee että miksi tultiin :whistle:

Ja annan siis juuri noita maitopohjaisia puuroja pojalle aamuin illoin,ja niitä siis uppoaakin oikeen hyvin :)
Yks tuttu kuulemma tekee nuo puurot vielä maitoon,kun heilläkään ei tissi oikein kelpaa. Mutta onkohan se turhaa,kun niissä kuitenkin maito jo on? Vai kannattaskohan tuota kokeilla maitomäärän lisäämiseksi?
Meillä siis kyllä pullo kelpaa,ei ole siitä kiinni,mutta kun olin niin ajatellut että koko pullovaihe jää väliin niin aika iso kynnys olis pulloa käydä antamaan :ashamed:
Mutta tietysti jos kokonaan lopettaa tissin syömisen niin pakko kai se on sitten. Onneksi toistaiseksi vielä aamulla kelpaa hyvin.
 
no ei minusta niitä vauvapuuroja tarvii tehä maitoon.ainakin kaurapuurossa ja moniviljapuurossa on maitojauhetta mutta riisipuurossa ei...

eikä sinun pulloa tarvii antaa,anna suoraan nokkamuki/taikamuki
 
meillä myös sunnuntaina tulee 8kk poika. pyörimällä liikkuu ja konttausasentoon pyrkii. ja ennemmin on sylissä vieläkin. en ole huolissani yhtään eikä neuvolassakaan siitä olla.
mut meillä ollaan huolissaan siitä kun laskee pojan seisoma asentoon niin toisella jalalla seisoo tasajaloin ja toisella ottaa varpailla ensin. siitä meinasi jo fysioterapiaan laittaa ja tukikenkiä yms..mut ite en olisi suostunut asiaan koska on kuiteski aika pieni kyseessä.
eikä sen tarvi kaikkea vielä osata. =)

meillä myös tuo tissitouhu välillä malttamatonta. mut sit ku ei meinaa maistua niin hullunnäköistä hommaahan se on ku poika on selälleen sängyssä ja oon kontalleni sen päällä niin siitäpä tissi maistuu :LOL: :LOL:
unien jälkeen ottaa suth hienosti kyllä tissiä mut välillä on taiturointia.
 
Me mentiin ainakin miellellämme sinne fysioon, kun tyttö kans pyöri vain navan ympäri. On kohta 11 kk ja sama homma jatkuu. On todettu jäykkyyttä. Meidän tyttö tuli ainakin tyytyväisemmäksi fysion jälkeen ja tykkää käydä siellä kovasti. Se on oikein kivaa. Ei sitä tartte ottaa silleen, että nyt on jotain vikaa. Eli kannattaa mennä, kun kerta pääsee. MOni ei saa lähetettä vaikka haluais.
 
Juu,ei mulla mitään fysioterapiaa vastaan oliskaan. Mutta kun me siis saatiin lähete keskus-sairaalaan lastenpolille. Niin jos en väärin käsittänyt niin ei ole fysioterapiaa vaan lääkäri joka tekee perusteellisen tutkimuksen. Mutta eipä mulla nyt sitäkään vastaan siis ole,mutta olisin ehkä kuitenkin vielä kuukauden-pari voinut odotellakkin.

Ja Nemika,tollasta imetysasentoa ei oo tullutkaan testattua :D

Niin,ja totta että eihän sitä pulloa kai mikään pakko ole enää ottaa käyttöön vaikka imetys loppuis,aika hyvinhän tuo nokkiksestakin juo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
toi on kyllä ihan huttua että lapselle riittäisi 1-2dl maitoa. Aikuisellakin minimi (jos ei syö mitää lisiä) on 6dl....
Siis 6dl maitotuotteita. Eli juotuna esim. se 1-2dl maitoa riittää vallan mainiosti, jos lisäksi tehdään puurot maitoon, ja syödään esim. jugurttia tms. että maitotuotteiden kokonaismääräksi tulee se 6dl.
Ja jos vettäkin kerta juodaan maidon lisäksi, niin nestettäkin varmasti saa tarpeeksi.
 
Mä olen kuullut siitä että n. 4 imetystä päivässä olisi riittävä, ei meilläkään aina tuo määrä tule. On siis 8kk tytön tissin syönti päivällä vähän sitä ja tätä...
Aamulla syö ja ehkä 1x päivässä ja sit yöllä... Ja jos ollaan kylässä tms. niin ei sitäkään vähää. Olen antanut joka ruualla nokkamukista vettä, puuroja ja sit niitä jukurtteja, joita voi antaa 5kk eteenpäin.
 

Yhteistyössä