8kk vauvalle kevytmaitoa vai

• Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
voi jestas
8-kuiselle annat punaista maitoa niin varmaan on pikkuisella mielettömät vatsakivut ja ripuli seurauksena:/ Oma vatsanikaan ei kestäisi punaista kermamaitoa ja eihän tavallinen maito noin pienelle sovi!!

Mä olen laittanut nyt oman 10,5 kk ikäisen korvikkeen sekaan kevytmaitoa. Lähtee kuukauden päästä hoitoon ja tarkoitus olla tavallisella maidolla sitten. Neuvolassa suosittelivat tekemään näin. Meillä on ihan tervejärkinen neuvolan tätsky, ei mikään ohjekirjaa tavaava teinityttö ;)
Sitä "sinistä" maitoa olen noille muillekin antanut, lapsi tarvitsee sitä rasvaakin. Rasvatonta voi juoda sitten vanhempana jos haluaa.

Mä olen laittanut nyt oman 10,5 kk ikäisen korvikkeen sekaan kevytmaitoa. Lähtee kuukauden päästä hoitoon ja tarkoitus olla tavallisella maidolla sitten. Neuvolassa suosittelivat tekemään näin. Meillä on ihan tervejärkinen neuvolan tätsky, ei mikään ohjekirjaa tavaava teinityttö ;)
Sitä "sinistä" maitoa olen noille muillekin antanut, lapsi tarvitsee sitä rasvaakin. Rasvatonta voi juoda sitten vanhempana jos haluaa.
... Joo, se jos noudattaa suosituksia ja antaa sitä kevytmaitoa vasta silloin 1v:nä, ei tarkoita sitä että olisi jotenkin vajaavaisempi ja noudattaa tarkoin ohjekirjoja. Kyllä sitä jokainen tekee ihan kuin itse tarpeelliseks näkee, mutta kyllä ne suositukset kannattaa silti mielessä pitää ja eritoten ne syyt, miksi se suositus on asetettu.

Kylläpä annoit taas typerän kuvan siitä, että ne ketkä tosiaan suosituksia noudattaa hyvästä syystä, olisi jotenkin vaan ohjekirja kädessä kulkevia äitejä, ja vähemmän täysjärkisempiä.

• Tykkää
Reactions: Glenn
Kuules nyt, pointti oli se että tuskin on kovin vakavaa aloittaa sitä tavallisen maidon antamista VÄHÄN aikaisemmin. Se nyt tuskin kuukaudesta on kiinni.
Ja noita ns. ohjekirja kädessä kulkevia uusavuttomia äitejä on surullisen paljon. Ei siinä, ihan kiva. Mutta ei tarvitse sitten ruveta vouhkaamaan jos joku tekee eri lailla. On täällä ennenkin eletty.

• Tykkää
Reactions: Mansikkainen mamma
ehtoisa emäntä
Jos ei onnistu imettämään lastaan 1-vuotiaaksi, niin sellainen äiti on jo lähtökohtaisesti niin tyhmä, että saattaa antaa tavallista lehmänmaitoa lapselleen.

Käyttäkää niitä korvikkeita 1-vuotiaaksi saakka, daijut!!

"kolmen lapsen äiti"
Kuules nyt, pointti oli se että tuskin on kovin vakavaa aloittaa sitä tavallisen maidon antamista VÄHÄN aikaisemmin. Se nyt tuskin kuukaudesta on kiinni.
Ja noita ns. ohjekirja kädessä kulkevia uusavuttomia äitejä on surullisen paljon. Ei siinä, ihan kiva. Mutta ei tarvitse sitten ruveta vouhkaamaan jos joku tekee eri lailla. On täällä ennenkin eletty.
MIKSI pitäisi kiirehtiä? KENELLÄ siinä on kiire ja PAKKO siirtyä tavalliseen maitoon?

Suositukset on annettu hyvästä syystä ja asioita on tutkittu. Eiköhän olisi kuitenkin fiksuinta noudattaa suosituksia eikä riskeerata oman lapsen terveyttä. Se tavallinen maito on kuitenkin aika rankkaa lapsen elimistölle. Noh, jotkut vaan haluaa leikkiä lapsensa terveydellä eikä välitä hyvinvoinnista.

Itse annoin aikoinaan esikoiselle piimää 10kk iästä alkaen koska se parempaa noin pienelle kuin maito. Sitä piimäähän saa myös päiväkodissa jos vie lapsen hoitoon alle vuoden ikäisenä. Näin meille ainakin suositeltiin neuvolassa.

"totoro"
Alkuperäinen kirjoittaja ehtoisa emäntä;24777390:
Jos ei onnistu imettämään lastaan 1-vuotiaaksi, niin sellainen äiti on jo lähtökohtaisesti niin tyhmä, että saattaa antaa tavallista lehmänmaitoa lapselleen.

Käyttäkää niitä korvikkeita 1-vuotiaaksi saakka, daijut!!
Esikoista imetin 1v2kk. Toista en PYSTY, koska menen leikkaukseen ja sitäkin olen lykännyt 9kk, että PYSTYISIN imettämään EDES 10kk! Sekö tekee minusta tyhmän, kun on PAKKO mennä siihen leikkaukseen ja sen jälkeen on PAKKO syödä vahvoja kipulaakkeitä, joiden kanssa ei suositella imettämistä!?

Ai, mut lapselle parempi on imettävä kuollut äiti, kuin tavallista maitoa antava ELÄVÄ äiti.

itsekkin antanut
Olen itsekkin antanut 8-kk ikäiselle lehmänmaitoa, aitoa suoraan tilalta saatua, tosin laimennan sitä hieman vedellä. Kaupasta ostettua maitoa en kuitenkaan vielä antaisi. Ja ehdottomasti kannatan luomumaitoa tai punaista, jos tilamaitoon ei ole mahdollisuutta!

"ilona"
Minä nään niin punasta kun joku perustelee lastenhoitoasioita sillä "kun on ennen vanhaanki niin tehty!" Argh! No on sitä ennen poltettu ihmisiä roviollakii, pitäskö niin tehä vieläkii. Ok, ei sama asia mut ymmärrätte ehkä pointin...? Tuo maitoasia on kyl itselläkin vähän mietintämyssyssä kun siitä on vähän kahta eri koulukuntaa, toiset kannattaa rasvatonta maitoo (mm. neuvola) ja toiset kevytmaitoo. Ja itse en oikein tiedä kumpaa uskois...

"vieras"
Semmoinen sivukommentti vain, että ei maito ole yhtä kuin rasva. Ei rasvaton maito ole yhtä kuin vettä. Maito sisältää paaaaaaaaaaaaaaaaljon muutakin kuin vain rasvaa.

"huoh"
Kuules nyt, pointti oli se että tuskin on kovin vakavaa aloittaa sitä tavallisen maidon antamista VÄHÄN aikaisemmin
Kuule, suurin osa kaksplussan käyttäjistä luulee, että vauva on kykenevä juomaan maitoa tasan sitten kun hän täyttää 1v. Että vauvan mahassa tapahtuu jotain tasan yhden vuoden iässä, sinä yönä kun hän täyttää 1v. Sitten simsalapim, maha kestää maitoa. Sama homma kiinteiden kanssa, niitä ei kaksplussan mukaan saisi syöttää ennen 4 kk ikää, mutta taas yhdessä yössä tapahtuu se muutos ja sitten niitä voikin syöttää..

Joo, järjen käyttö on sallittua. Sulla on ihan hyvät kommentit. Peukuttaisin, jos olisin rekkautunut.

• Tykkää
Reactions: SusseN
"just"
jos 8kk vanhalle antaa normimaitoa, niin se ei ole pikkasen aikasemmin vaan ihan hölmöä!

[QUOTE="huoh";24778700]Kuule, suurin osa kaksplussan käyttäjistä luulee, että vauva on kykenevä juomaan maitoa tasan sitten kun hän täyttää 1v. Että vauvan mahassa tapahtuu jotain tasan yhden vuoden iässä, sinä yönä kun hän täyttää 1v. Sitten simsalapim, maha kestää maitoa. Sama homma kiinteiden kanssa, niitä ei kaksplussan mukaan saisi syöttää ennen 4 kk ikää, mutta taas yhdessä yössä tapahtuu se muutos ja sitten niitä voikin syöttää..

Joo, järjen käyttö on sallittua. Sulla on ihan hyvät kommentit. Peukuttaisin, jos olisin rekkautunut.[/QUOTE]

"vieras"
Miksi alotat tavallisen maidon annon jo nyt? Sitten kun se perusmaidon anto on ajankohtasta niin mieluiten punasta tai kevyttä. Rasvattomassa ei oikein ole ideaa, kaikki ravintoaineet menneet sen vähäsen rasvanpoiston mukana. Joissain asioissa voi pitää maalaisjärjen mukana, kuten siinä että "täysrasvaisesta" äidinmaidosta ei tarvis heti vuoden täytettyä siirtyä viimisen päälle keinotekoiseen rasvattomaan maitoon.

"vieras"
[QUOTE="ilona";24777699]Minä nään niin punasta kun joku perustelee lastenhoitoasioita sillä "kun on ennen vanhaanki niin tehty!" Argh! No on sitä ennen poltettu ihmisiä roviollakii, pitäskö niin tehä vieläkii. Ok, ei sama asia mut ymmärrätte ehkä pointin...? Tuo maitoasia on kyl itselläkin vähän mietintämyssyssä kun siitä on vähän kahta eri koulukuntaa, toiset kannattaa rasvatonta maitoo (mm. neuvola) ja toiset kevytmaitoo. Ja itse en oikein tiedä kumpaa uskois...[/QUOTE]

Tuossa voi kyllä käyttää ihan järkeäkin. Onko se rasvattomuus niin tärkeä kriteerti 1 -vuotiaalle? Ja ennen kaikkea, se rasvamäärän ero edes täysmaidon ja rasvattoman maidon välillä ei ole suuri tai vaarallinen normaalipainoiselle ihmiselle. Täytyy olla aika vekkuli että onnistuu täysmaidolla lihottamaan tai hankkimaan sairauksia lapselle. Itse olen aina -enkä ole edes mikään karppaaja- painottanut että rasvaa saa olla jos itse aine on muuten terveempää. Suosittelen tutustumaan niihin maitorasvanpoistomenetelmiin, ja ennen kaikkea ravintoarvoeroihin. Rasvattoman maidon ravintoarvot ovat huomattavasti heikommat, ja nekin mitä siinä on, ovat keinotekoisesti lisättyjä.

Anteeksi vaahtous, tiedän jo etukäteen että tällä palstalla tulee aiheesta vastustusta. Mutta suosittelen oikeasti jokaisen tutustumaan tutkimuksiin rasvattoman maidon eduista. Varsinkin kun se rasvamäärä ei edes siinä ole alunperinkään järkyttävän suuri.

• Tykkää
Reactions: SusseN
"vieras"
[QUOTE="vieras";24779100]Tuossa voi kyllä käyttää ihan järkeäkin. Onko se rasvattomuus niin tärkeä kriteerti 1 -vuotiaalle? Ja ennen kaikkea, se rasvamäärän ero edes täysmaidon ja rasvattoman maidon välillä ei ole suuri tai vaarallinen normaalipainoiselle ihmiselle. Täytyy olla aika vekkuli että onnistuu täysmaidolla lihottamaan tai hankkimaan sairauksia lapselle. Itse olen aina -enkä ole edes mikään karppaaja- painottanut että rasvaa saa olla jos itse aine on muuten terveempää. Suosittelen tutustumaan niihin maitorasvanpoistomenetelmiin, ja ennen kaikkea ravintoarvoeroihin. Rasvattoman maidon ravintoarvot ovat huomattavasti heikommat, ja nekin mitä siinä on, ovat keinotekoisesti lisättyjä.

Anteeksi vaahtous, tiedän jo etukäteen että tällä palstalla tulee aiheesta vastustusta. Mutta suosittelen oikeasti jokaisen tutustumaan tutkimuksiin rasvattoman maidon eduista. Varsinkin kun se rasvamäärä ei edes siinä ole alunperinkään järkyttävän suuri.[/QUOTE]

tuohon loppuun: *rasvaLLISEN maidon eduista. enhän sentään halua itseäni pussiin puhua :)

[QUOTE="vieras";24777046]Rasvaton maito nyt ei ole hyväksi kenellekään. Ihminen tarvii rasvoja ja sehän on niin laihaa litkua, että se värjätään valkoiseksi keinotekoisesti! Yäk![/QUOTE]

Urbaanilegendaa tuo värjäys. Väriaine pitäisi olla merkittynä purkin tuoteselosteeseen. Vilkaisepas, onko muuta kuin maitoa ja d-vitamiinia ;)

Yhteistyössä