8kk vauva ei syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elsu84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

elsu84

Jäsen
24.11.2009
157
0
16
Neuvolassa sanottiin, ettei vauva ole lihonut tarpeeksi. Nyt on 2kk:n aikana painoa tullut 500g: Pituutta 69cm ja painoa 7770g. Vauva syö päivässä 2purkkia hedelmää, 5dl korviketta, n.1,5dl lämmintä ruokaa ja n 1,5dl puuroa. Neuvolassa sanottiin,ettei syö tarpeeksi(mutta mitä minä teen kun ei kerran ruoka uppoa, vaikea sitä on pakkosyöttää, ja kyllä noi määrät on musta ihan ok). Nyt sitten neuvolan ohjeiden mukaan lisäillään öljyä ruokaan. Ystäväpiirissä kyllä sanoivat että kyllä meidän tyttö on ihan hyvänpainonen, mutta se neuvolalääkäri kohteli mua niinku en ruokkis mun lasta- ja eikös se vauvan liikkeellelähdönkin aikana painonnousu hidastu?

Tämän kaiken myötä tunnen olevani huono äiti, kun ei lapseni paino nouse, niinkuin neuvolassa haluaisivat. Varmaankin vaikuttaa myös se,että lapsi on meille ensimmäinen ja stressaan ihan älyttömästi näitä asioita :(

älä ressaa. lapset on yksilöitä. jotkut on hoikkia ja jotku lyhyitä. neuvolalle et lastasi kasvata, musita se. sinä olet lapsesi äiti, jos sinusta lapsi on terve ja ok, niin unohda neuvola. kahdet puurot, kahdet potut, välipala ja maidot niin varmasti ok. voimia.

Lapsesi ei syö liian vähän vaan ihan sopivasti, meillä 9 kk poika syö ihan tarkalleen saman verran päivässä. Neuvolassa tuijotetaan liikaa käyriä ja unohdetaan että ei aikuiset ihmisetkään ole kaikki yhtä pitkiä ja samanpainoisia.Miten sitten lapsetkaan voisi sitä olla. =)

Lapsesi mitat ovat sitäpaitsi täysin normaalit.

Älä niistä neuvolan jutuista välitä. Tärkeintä on että lapsi silti kasvaa ja voi hyvin. Meilläkään ei kumpikaan lapsi ole koskaan mennyt neuvolan käyrien mukaan ja silti ovat terveitä reippaita lapsia. Et todellakaan ole huono äiti ja esikoisen kanssa aina stressaa monia asioita tietenkin enemmän.

Niissä neuvolantädeissäkin on eroa.. kohteleeko sua muuten hyvin? Mulla ainakin oli yks sellanen neuvolantäti joka tykkäs saarnata vähän joka asiasta.. teki sitten sellasen tempunkin, et soitin suoraan sinne osastonjohtajalle ja vaadin itelleni uutta tätiä. Tän nykysen kanssa ei ookaan sitten ollut mitään ongelmaa.

niin tosiaan, kun kaikki sanoo että lapsi on sopivan pyöreä, niin vähän hämmästyin neuvolalääkärin kommenteista... En tiedä mitä se täti ajattelee, kun oli kaverillenikin sanonu,ettei niitten poika syö tarpeeksi, samanikänen ku meillä 75cm ja painaa lähemmäs 9,5kg, niin kyllä vähän ihmeteltiin! :kieh:

Meillä oikeastaan sama tilanne, tyttö kohta 8kk ja päivässä menee yleensä 2 hedelmäsosetta, 2 lämmintäruokaa, iltapuuro +yleensä vielä sosetta ja iltavelli + vielä maidot.

Paino on aina noussut tarpeeksi ja tasaisesti, mut tyttö on aina ollut pitkä -joten pituuteen verrattuna painoa ei muka ole tarpeeksi.
Mutta hyvinvoiva, pirtee ja sutjakka tyttö tuo on :)

Alkuperäinen kirjoittaja On tullut huomattua:
Niissä neuvolantädeissäkin on eroa.. kohteleeko sua muuten hyvin? Mulla ainakin oli yks sellanen neuvolantäti joka tykkäs saarnata vähän joka asiasta.. teki sitten sellasen tempunkin, et soitin suoraan sinne osastonjohtajalle ja vaadin itelleni uutta tätiä. Tän nykysen kanssa ei ookaan sitten ollut mitään ongelmaa.

niin,neuvolatäti on tosi mukava ja ihana! Mutta se lääkäri...

Meillä alkoi tyttö kanssa juuri 8 kk iässä syömään huonommin ja sitä kesti pari kuukautta. Minkäs teet kun ei vaan halunnut syödä, vaikka sinnikkäästi tarjosin. Hän oli 8 kk neuvolassa 71 cm ja 7880g eli vieläkin hoikempi kuin sinun tyttösi, mutta ei meille neuvolan täti sanonut mitään lisärasvoista tai muusta. Sanoi, että tärkeintä on, että kasvaa suht tasaisesti. Ja juurikin liikkeelle lähtö hidastaa painonnousua. Meidän tyttö lähti aikaisin liikkeelle.

Mä olen teidän muksun syömisille kade! Mun 10,5kk tyttö ei syö tuota määrää edes viikon aikana, erotuksena se, ettei hän suostu juomaan korviketta, mutta tissimaitoa syö päivällä pari-kolme kertaa kuten myös yölläkin. Neitokaisen koko oli 10kk tarkastuksessa 68,5cm ja painoa 7000g.

Päivän aikana hän suostuu ottamaan suuhunsa muutaman pikkulusikallisen (siis se vauvalusikka, joka ei ole edes teelusikan kokoinen) ruokaa. Kaikki sormiruoka kiinnostaa, muttei sekään osu aina suuhun. Jos jollain hyviä vinkkejä, miten tytön saisi syömään, niin kiittäen otan neuvot vastaan.

Muakin on "syytetty" tosta, ettei lapsi saa muka tarpeeksi ruokaa. Kyllä se loukkasi, vaikka työtään ne vaan tekevät. Meillä ei tyttö ollu kerran saanu painoo yhtään ja jessus mikä haloo! Seuraavan kerran oli sitten noussut paino hyvin. Ne nyt kyttää niitä käyriään ihan liian tarkasti. Katsoisivat lasta, että onko se terveen ja hyvinvoivan näköinen. Yritä vaikka lisätä toinen puuroannos ruokavalioon.

Alkuperäinen kirjoittaja hikka:
Mä olen teidän muksun syömisille kade! Mun 10,5kk tyttö ei syö tuota määrää edes viikon aikana, erotuksena se, ettei hän suostu juomaan korviketta, mutta tissimaitoa syö päivällä pari-kolme kertaa kuten myös yölläkin. Neitokaisen koko oli 10kk tarkastuksessa 68,5cm ja painoa 7000g.

Päivän aikana hän suostuu ottamaan suuhunsa muutaman pikkulusikallisen (siis se vauvalusikka, joka ei ole edes teelusikan kokoinen) ruokaa. Kaikki sormiruoka kiinnostaa, muttei sekään osu aina suuhun. Jos jollain hyviä vinkkejä, miten tytön saisi syömään, niin kiittäen otan neuvot vastaan.

meillä on tyttö perso hedelmäsoseille... jossain vaiheessa ei muuta syönytkään! Sitten tein tosi kavalasti ja sekoitin hedelmäsoseeseen lihaa(kumma kyllä se uppos). Meillä on aina vähänväliä ollu tällasia kausia,ja parhaimmillaan kestäny viikon, sitten jatkaa taas ihan normaalisti, kunnes taas muutaman viikon päästä sama juttu. Mut tosiaan: milläs syötät jos toinen ei suostu suutaan aukasemaan :)

Yhteistyössä