8kk nukkuu vain yhdet päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lennia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lennia

Jäsen
17.09.2009
414
0
16
Eli noin 12.30-15.00. Onko muilla tällaista?

Kauhean työn ja tuskan takana saada vauva nukahtamaan edes tuossa puoli yhden aikaan. Tämä alkoi sen jälkeen, kun alkoi oppia seisomaan tukea vasten noin kuukausi sitten, kun en enää oikein voinut nukuttaa vaunukoppaan. Nimittäin yrittää kömpiä sieltä ulos, jos ei heti nukahda.

Tänäänkin sain lopenuupunutta vauvaa laittaa pötkötysasentoon sen sata kertaa, kun ei millään malttanut nukahtaa.

Onneksi yöunille meno ei ole tällaista.

Onko muilla vastaavaa, ja miten olette saaneet vaunuissa nukkumaan tottuneen vauvan nukkumaan päiväunia sängyssään?

Luuletteko, että vauvalle tekisi kuitenkin hyvää nukkua vielä kahdet unet, jos siksi on levoton, kun on niin yliväsynyt? Toisaalta olen kyllä joskus kokeillut aamupäikkäreille laittaa, mutta siitä nyt ei ainakaan tule mitään ilman vaunuja. Rattaisiin vauva nukahtaa vasta, kun on niin väsynyt, ettei muuta voi.

Onko sulla mahdollista ottaa vaunukoppa pois ja nukuttaa ratasosassa rattaiden valjaissa? Näin mä oon nukuttanu lapsiani, kun on pehmeä kantokoppa otettu pois. Nyt tosin nuorempi (11kk) on olosuhteiden takia (aurinkoisella säällä liian kuuma nukkua takapihalla, tämä kerrostalo, ettei muulle pihalle viiti viedä...) opetettu vajaa 1kk sitten nukkumaan sisällä. Unet lyheni noin tunti-puoleentoistatuntiin. Jos ei meinaa nukkua, niin painan vauvaa selästä ja pepusta eli pidän paikoillaan ja sanon, että rauhoitu päiväunille, joskus pitää pidellä 10 min, joskus nukahtaa suoraan unilauluun, riipuen väsymyksen asteesta.

Vaunujen ratasosasta on valjaat menny rikki. Kaipa ne tosin vois korjata, täytyy kattoa.

Miten tuo paikoillaan pitäminen, kun mäkin sitä olen yrittänyt, mutta mun vauva vaan lähinnä raivostuu siitä... Kun en viitsisi ihan väkisinkään pitää, ja jos ihan hellästi pitelee, niin auttaa vaan, jos on jo muutenkin melkein nukahtamassa. Muuten kampeaa itsensä ylös.

Kyllä mä tarvittaessa pidän ihan napakasti, ettei pääse siitä nousemaan. Ja suuttuuhan se siitä, mutta hoen sitä "nyt rauhoitutaan päiväunille", niin hetken päästä ei enää rimpuile ja pian jo nukahtaa. Vauva kuitenkin tarvii ne päiväunet, niin koen, että jos tuo on ainoa tapa saada hänet rauhoittumaan ja nukahtamaan, niin sitten se täytyy tehdä.

Meillä siirryttiin noin 8,5 kk yksiin päikkäreihin. Ja siinä vaiheessa siirryttiin nukkumaan sisällä, koska vaunuissa nukkui vain 30 min, nii ajattelin, että sama se, että nukkuuko sisällä vai ulkona, kun ulkoiltua tulee muutenkin. Pari ekaa päivää nukkui sisälläkin vain 30 min, mutta sitten päikkärit piteni ja nyt nukkuu 2-2,5 h, joten toiset päikkärit jäi pois. Tyttö nyt 10 kk. Ja nuo yhdet päikkärit riittää.
Sisällä laitan aina sälekaihtimet kiinni eli on hieman pimeämpi nukkua ja myös ikkunan jätän raolleen (ellei ole todella kylmä), että raikkaampi huone. En tiedä onko noista apua. Ja useasti laitan pesukoneen tai tiskikoneen päälle, että kuuluu pientä ääntä, koska tyttö nukkuu paljon paremmin, jos on pientä ääntä taustalla.
Meillä tyttö on sen verran väsynyt (herää n. klo 7.30 ja päikkäreille n. klo 11.30), kun käy päikkäreille, että ei tarvitse pahimmin nukuttaa. Pari minuuttia menee ja tyttö nukkuu!
Ja ilmeisesti nukkuu sisällä paremmin, koska pääsee liikkumaan/pyörimään sängyssä, ku vaunuissa oli valjaissa kiinni!
En tiiä oliko tästä mitään apua.

Nii, eikös se vähän vauvan yleisolemuksesta näe riittääkö nuo yhdet unet.. Jos vauva on hyväntuulinen ja yöunille meno on mutkatonta niin eikös silloin ne unet ole ok :) Meillä vähäiset pv unet näkyy kyllä illan yliväsymyshuutona.. Sitte taas "liian" aikasin unille laitto on taistelua, sopivaan aikaan nukahtaa niinkuin SUSAkin kuvasi. Keskimäärin sanotaan että riittävästi unta n.6kk iässä 14-15h vuorokaudessa ja 9 kk iässä 14h, toki vaihtelua on ..monestihan yöunet ei ole täysin "putkeen"nukkumista.
Tsemppiä. Meillä kanssa unihommat hakusessa..en tiiä pitäskö aina vaan "väkisin" nukuttaa johonki aikaan, koska helposti unimääärä jää vajaaksi ku tyttö ei ymmärrä väsymystään ja illalla sitten kitistään ja hyvä että saan pidettyä 19 asti valveilla kun olin unillemeno aika.

Yhteistyössä