8kk ikäiselle aamupalaksi vaaleeta leipää ja jogurttia!?!

  • Viestiketjun aloittaja Huono äiti?
  • Ensimmäinen viesti
Huono äiti?
[QUOTE="tytti";22028201]Mä oon antan ruispalan. Mutta, löytyyhän vaaleta leipääkin joka opn terveellistä.
Eli jotain muutakun pelkkää vehnää :)[/QUOTE]

Ruispalaakin mietin, mutta siinäkin on aika paljon sellasia irtoavia pikku hippuja, jotka varsin kovia..ettei vaa jäis kurkkuun...
 
jiki
[QUOTE="pirjo";22028148]Niinpä. Kyllä mausteita saa antaa, eriasia syökö. Suolaa ja rasvaa välttää..
Ja sokeria.[/QUOTE]

no meillä puoli vuitiaan kanssa vältetään suolaa ja sokeria. rasvaa joudumme lisäämään ruokaan kun on niin sirppa poitsu.
 
Mä oon omille lapsille antanu leipää heti ku se kädessä pysyy.. ja nyt ku tyttö on 9kk ikäinen saattaa syödä kokojyvä paahtoleivän kokonaan (ruuan päälle tai välipalaksi). Myös ruisleipää annan. Alkuun palottelin ihan hyvän kokoisia palasia pöydälle josta laps laitto ite suuhun (ruisleivän pienemmiksi) ja nyt syö ite ku laittaa teivän n. 4:n osaan. Pitää vain koko ajan seurata ku tahtoo muuten tukkia suuhun niin paljon ku suinki mahtuu
 
jiki
Siis saa olla mausteita mutta ei kauheita määriä. Ja jotenkin se kai pistää mahan sekasin, eihän kaikki aikusetkaan kestä mausteista ruokaa...?
no varmaankin lapsia on erilaisia. meillä käytetään aikapaljon mausteita. puoli vuotiaan herkkua on äidin tekemä lasagne. josta jätetään suola ja juusto pois. ja mausteita on sitten senkin edestä kun ei ole sitä suolaa. ja ei mene maha sekaisin.
 
Mä tiedän, että se on suositusten vastaista, mutta ottaen huomioon, että ihmislaji ei ole kuollut sukupuuttoon, vaikka suositukset on uusi keksintö, olen kyllä antanu lasten syödä samaa ruokaa kuin muutkin siitä asti kun ovat osoittaneet siihen kiinnostusta.
 
"vieras"
Tossa ei olisi mitään kummallista jos ei oltaisi Suomessa :D En tajua puuro-pinttymää, on se nyt ihme että kaikista maailman ruuista vain puuro on oikea eväs lapselle. Helppohan tuostakin on vaihtaa vähän viljaisampaan leipään ja maustamattomaan jugurttiin jos terveellisempää haluaa. Mutta ei, eihän sitä nyt ilman puuroa hyvänen aika sentään.
 
"puddighinu"
alle 10kk ikäiselle ei saisi antaa ees hapanmaitotuotteita saatikka sitten noita sokeroituja kaupan jugurtteja..
Kommentoisin tähän että erinäisissä muissa maissa ne hapanmaitotuitteet aloitettaan jo 6kk iässä, 4kk iässä maitoon liuotetaan sokeroituja (vauva )keksejä ja kaikkiin suolaisiin ruokiin laitetaan 6kk iästä alkaen juustoraastetta, eli tuskin se 8kk elimistö tosta sekaisin menee.

Mun mielestä ei ole mitään vikaa jos 8kk syö aamulla vaaleaa leipää ja jugurttia.
 
Ooo
Onpas osa tiukalla linjalla :whistle: Kuulostaa ihan mukavalta vaihtelulta. Meidän poika ei ole syönyt ikinä puuroa, joten kaikenlaista on ollut pakko keksiä. Kiva, että ruoka maistuu. Ei lapsi kuole harvoin annettuun suolaan, sokeriin tms. Miksi vauvan olisi syötävä täysin mautonta mössöä ekat elinvuotensa? Jossain vaiheessa sitten kontrolli tuntuu häviävän ja annetaan kuitenkin vetää sipsejä ja jättikarkkipusseja.
 
juuuuuuuuuuu
Mun poika 1v1kk ei syö ikinä aamupuuroa. Bulgarian jogu tai viili, johon laitan karaleseitä on hänen aamupalansa. Jos maha kestää niin kaikki ok, ei aamupuuro ole mikään pakkohomma.
 
"asd"
Miten 8 kk ikäinen osaa syödä leipää? Meillä 9 kk ikäinen oksentaa pienemmänkin murusen pois, jos jotain sellaista kokkareisempaa ruokaa laittaa suuhun. Meillä mennään ihan hienoimmilla kaupan soseilla vieläkin...
 
:)
[QUOTE="asd";22029145]Miten 8 kk ikäinen osaa syödä leipää? Meillä 9 kk ikäinen oksentaa pienemmänkin murusen pois, jos jotain sellaista kokkareisempaa ruokaa laittaa suuhun. Meillä mennään ihan hienoimmilla kaupan soseilla vieläkin...[/QUOTE]

Tässä yksi syy miksi me ei koskaan soseita syötykään.
 
Onpas osa tiukalla linjalla :whistle: Kuulostaa ihan mukavalta vaihtelulta. Meidän poika ei ole syönyt ikinä puuroa, joten kaikenlaista on ollut pakko keksiä. Kiva, että ruoka maistuu. Ei lapsi kuole harvoin annettuun suolaan, sokeriin tms. Miksi vauvan olisi syötävä täysin mautonta mössöä ekat elinvuotensa? Jossain vaiheessa sitten kontrolli tuntuu häviävän ja annetaan kuitenkin vetää sipsejä ja jättikarkkipusseja.
Tuntuu, että tässä(kin) asiassa erot on ihan huikeita.
Eikä minkäänlaista kohtuutta ja kompromissia ole.

On ne lapset ja perheet, jotka mussuttavat pelkkiä herkkuja, roskaa ja epäterveellistä höttöä.

Sitten on ne, jotka koskaan eivät saa mitään mikä saattaa olla epäterveellistä, vaan pupeltavat pelkästään terveellistä, sokeritonta, suolatonta, rasvatonta luomuevästä.

Missä on ihmisillä järki nykyään?

Kenellekään ei ole hyväksi vetää pelkästään pullaa, burgeria ja limpparia.

Mutta kenellekään (edes pienemmälle ihmiselle) ei aivan varmasti ole kuolemaksi, pahaksi tai edes sulje pois terveellistä ruokavaliota se, että joskus syö kohtuudella jotain, mikä luokitellaan sinne ei-niin-terveellisiin.
 
Tuntuu, että tässä(kin) asiassa erot on ihan huikeita.
Eikä minkäänlaista kohtuutta ja kompromissia ole.

On ne lapset ja perheet, jotka mussuttavat pelkkiä herkkuja, roskaa ja epäterveellistä höttöä.

Sitten on ne, jotka koskaan eivät saa mitään mikä saattaa olla epäterveellistä, vaan pupeltavat pelkästään terveellistä, sokeritonta, suolatonta, rasvatonta luomuevästä.

Missä on ihmisillä järki nykyään?

Kenellekään ei ole hyväksi vetää pelkästään pullaa, burgeria ja limpparia.

Mutta kenellekään (edes pienemmälle ihmiselle) ei aivan varmasti ole kuolemaksi, pahaksi tai edes sulje pois terveellistä ruokavaliota se, että joskus syö kohtuudella jotain, mikä luokitellaan sinne ei-niin-terveellisiin.
Peesi peesi peesi ja Aamenkin vielä.
 
nikitön
Mä tiedän, että se on suositusten vastaista, mutta ottaen huomioon, että ihmislaji ei ole kuollut sukupuuttoon, vaikka suositukset on uusi keksintö, olen kyllä antanu lasten syödä samaa ruokaa kuin muutkin siitä asti kun ovat osoittaneet siihen kiinnostusta.
On nää mielenkiintoisia... Joskus muistan lyttyyn haukutun sellaiset äidit jotka suositusten vastaisesti antoivat esim. 3½kk ikäiselle JO kiinteitä, tai äidit jotka kehtasivat kysyä voisiko velliä antaa 3 kk ikäiselle...

Niin missä menee se ikäraja ettei suosituksista tarvitse enää välittää? 6kk? 8kk?
 

Yhteistyössä