8h työaikaa pitäisi ehdottomasti lyhentää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
HAllituksen vajakithan ehdottelivat päinvastoin työajan lisäämistä. Ihmiset jotka nyt kokopäiväduunissa painavat, ovat jo loppuunpalaneita. Monilta kun vaaditaan vielä päöälle että vie työasioita kotiin. Päälle muut pakolliset toimet mitä pitää työn päälle hoitaa. Miten ihmisillä yksinkertaisesti riittää aika ja energia.
Eletään kuitenkin jo 2015 lukua ja kaikki on pitkälti koneistettua, miksi työntekemisen pitäisi olla elämässä ainoa asia. Samaan aikaan töitä ei riitä kaikille ja työttömillä teetetään ilmaiseksi työtä. Vittu mitä paskaa.
Ehdotan että työaika olisi päivittäin 4h, näin saisimme puolet lisää työpaikkoja, parempia työtuloksia, hyvinvoivempia ihmisiä >tehokkuus lisääntyy.

Mitä järkeä on käydä töissä tienaamassa, jos rahaa ei ehdi käyttää kuin asumiskustannuksiin ja ruokaan, eli käydään vain syömässä ja nukkumassa töiden välissä. Onko Suomi pelkkä Japani. Vai onko elämässä jotain muutakin kuin duuni.

Jos 4h tuntuu liian radikaalilta, 6h ei sitä ole. 6h/7pv viikossa, eikö muka ole riittävä määrä työtä.

Paas hetken miettien paljonko se tekee sun omassa palkassa, sittä turha kuvitella, että saar kuitenkaan 8h palkan 4:stä tunnista... Eläisitkö sillä? Minä en.

Aika monella alalla se samalla puolittuva palkka ei riitä elämiseen. Huippupalkaisilla tuo voisi toimiakin, tosin niihin toimiin voi olla vaikea löytää asiansa osaavia työntekijöitä.

Paas hetken miettien paljonko se tekee sun omassa palkassa, sittä turha kuvitella, että saar kuitenkaan 8h palkan 4:stä tunnista... Eläisitkö sillä? Minä en.
Palkka pysyisi tietenkin samana. Varsinkin jos työtuntia vähennettäisiin 2h. Kyllä firmoilla on v ara maksaa samaa palkaa, jaksavaista ihmisistä kuin loppuunkalutuista vittuuntuneista ihmisistä kaheksalla tunnilla, joista oikeaa työaikaa monilla on vain se 4h jo nyt.. loppuaika on jotain muuta kuin itse työntekoa.
Tiesinkin että joku alkaa valittaa palkasta. Työajan lyhennys ei vaikuttaisi palkkaan. Työtulos paranisi ja tuottavuus lisääntyisi.

Jos puhutaan, että työaika puolittuisi mutta liksa pysyisi samana, olisi työntekijöiden palkkaaminen melko kallista... Jos siis pohditaan duunarin, jonka tuntiliksa on 15e/h, työaika melkein puolittuisi tulisi hänen tuntiliksansa olemaan lähes 30e/h. Koska jonkun olisi työ tehtävä, olisi palkattava kaksi ihmistä tekemään työ, jolloin työnantaja maksaisi lähes samalta ajalta järkyttävän summan liksaa. (anteeksi, en jaksa laskea tarkkoja lukuja. Olen kuumeessa :D)

Pointti onkin: Tämä edistää työntekijöiden palkkaamista miten ja työn halpenemista miten?

Aika monella alalla se samalla puolittuva palkka ei riitä elämiseen. Huippupalkaisilla tuo voisi toimiakin, tosin niihin toimiin voi olla vaikea löytää asiansa osaavia työntekijöitä.
ei palkkaa puolitettaisi, sä puhut nyt osa-aikatöistä, monihan niitä nyt jo tekee.
mä tarkotin että kokopäivätyön maksimituntimäärä valtakunnallisesti pienennettäs max 6 tuntiseksi, ei se vaikuttaisi sillon palkkatasoon mitenkään kun tuo ois se virallinen työtuntimäärä joka duunissa.
te ette tajunneet.
Raatakaa mun puolesta, mutta ei tuossa 8h/5ps kyllä ole oikeasti enää tässä ajassa mitään järkeä. Päälle ihmisten pitäs jaksaa muutkin asiat hoitaa, kouluttautua yms.
Silläkö oikeasti nämä sipilät luulee saavansa jotain lisäextraa suomeen että väsytetään niitä joilla töitä vielä on niin entisestään. hahhaha, kyllä on typerää ajattelua. aivan päinvastoinhan pitäis tehdä.

olen samaa mieltä.
6h nyt pitäs olla ehdoton maksimi normityöajassa. Kipeetä että työtä tehdään vuorokaudesta kolmasosa, se mitä jää jäljelle menee melkein nukkumiseen. jää siinä muutama noin 4h hoitaa oma- ja perhe-elämä.
samaan aikaan vongutaan kun puolet kansaa työttömänä.
sitte nekin (työttömät) laitetaan tekemään työt josta ennen maksettiin palkkaa ja hallitus se vain haluaa lisätä työaikaa ja pahentaa työttömyystilannetta, lisätä pahoinvointia ja sitä rataa. Toivottavasti ne hullut unohti sen työajan pidennyksen, tyypillistä miesten logiikkaa. Ei se laatu vaan se määrä.. Varsinainen simpanssihallitus.
Olis kirveellä töitä (4-6h).
giphy.gif

Siis mitä te teette työksenne ja kuinka huonokuntoisia te oikein olette!?! Itse olen reilusti ylipainoinen ja silti jaksan tehdä kolmivuorotyötä hoitoalalla.

Ja onko joku oikeasti niin lapsellinen ja sinisilmäinen, että ihan tosissaan luulee, että palkkaa maksettaisiin saman verran vaikka töitä olisikin vain 4-6 tuntia päivässä. Paskat sitä samaa palkkaa kukaan maksaisi. Nyt jo säästetään ainakin hoitoalalla eikä palkata sijaisia vaikka tarvetta olisi.

Olisihan se aika vekkulia, että palkka pidettäisiin samana ja työaika puolitettaisiin. Ei tarvitse olla talousnero kuitenkin tajutakseen ettei se ole kannattavaa. Otetaan esimerkiksi kuvitteellinen aidan tolppia tekevä Paalutus Oy. Heillä on 4 työntekijää, joista jokainen tekee 8h työpäivän aikana 10 paalua. Yhden paalun kustannukset muodostuvat puusta 50% ja työpanoksesta 50%. Ulosmyyntihinta on 10€.

Mitä tapahtuu jos palkka pidetään ennallaan ja työtunnit puolitetaan? Vaihtoehtona on pudottaa tuotanto puoleen, mutta sehän ei ole ratkaisu. Joten tuottaakseen edelleen 40 paalua päivässä, on Paalutus Oy:n rekrytoitava 4 henkilöä lisää. Koska palkkakulut tuplaantuivat, on hintaa nostettava samassa suhteessa. Ulosmyyntihinta onkin sitten 15€, josta tosin myyntikate yritykselle on sama.

Jos hinnan nostaminen ei puolestaan olisi mikään ongelma, Paalutus Oy olisi todennäköisesti tehnyt sen jo aikapäiviä sitten. Miksipä sitä olisi alihintaan myynyt, kun kalliimmallakin olisi saanut kaupaksi. Mutta markkinataloudessa kysynnän hintajousto on aina negatiivinen, niin mitä uskoisit Paalutus Oy:lle lopulta käyvän? Tarkoituksena oli että neljän työntekijän sijasta työtä olisikin kahdeksalle. Hyvä tavoite. Tehdyillä toimenpiteillä on kuitenkin päinvastainen vaikutus. Ennen Paalutus Oy työllisti neljä henkilöä, nyt ei yhtään ainoata.

Siis mitä te teette työksenne ja kuinka huonokuntoisia te oikein olette!?! Itse olen reilusti ylipainoinen ja silti jaksan tehdä kolmivuorotyötä hoitoalalla.

Ja onko joku oikeasti niin lapsellinen ja sinisilmäinen, että ihan tosissaan luulee, että palkkaa maksettaisiin saman verran vaikka töitä olisikin vain 4-6 tuntia päivässä. Paskat sitä samaa palkkaa kukaan maksaisi. Nyt jo säästetään ainakin hoitoalalla eikä palkata sijaisia vaikka tarvetta olisi.

Taidat olla vielä aika nuori. Tule kertomaan jaksamisesi uudestaan viisikymppisenä.

Yhteistyössä