8-vuotiaan uhma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti84"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti84"

Vieras
Äkkiseltään tienny keneltä ja mitä mun pitäs kysyä? Googlekaan ei ny ihan osannu auttaa, tässä asiassa. Tai kaikkeehan sieötä löyty, muttei sitä neuvoa..

Meillä on jo pidemmän aikaa ollut himpulan kanssa vaikeeta. Kyseessä on ens kuun alussa 9v täyttävä tyttäremme. Tuntuu että se erityisesti haluaa koitella just mun hermoja. Joka asiasta meillä riidellään ja huudetaan, niistäkin mitkä jo vuosia ollut päivän selviä asioita. Pukemin, syöminen, siivoominen yms. Tovi sitten se jäi kiinni monesta tarpeettomasta valheesta. Ovia paiskotaan ja sellaista. Eilen se hyvin kuuluvasti (naapureiden kauhuksi) kertoi kuinka se haluaisi tappaa mut?!

En itsekkään ole niitä rauhallisimpia vanhempia, mutta oon kaikkee kokeillu, yrittäny puhua, hyvällä ja pahalla, huutanu niin maan pirusti, lepytelly ja lohdutellut, uhkaillut ja kiristänyt, niillä saa helposti vaan uuden riidan aikaseksi.
Olen sanaton!

Tänään meillä yllättäen tuli riitaa vaatekaapin siisteydestä, siellä oli taas monet paskaset sukkahousut ja lattialta kerätyt nuken vaatteet puhtaiden seassa. Asiasta suivaantuneena kielsin lähtemästä kaverilleen, kaappi kuntoon ja sitten vasta menoks. Neitipä paiskas ovensa kiinni ja sitten alkoi paikkuun! Vilkaisin äsken tilannetta, verhoista lähtien kaikki on revitty alas. julisteet ynnä muut piirustukset, kera muutaman kirjan oli kappaleiksi revitty. Kaikki levyjä myöden heitelty pitkin poikin. kaikki mikä irti lähtee on siis pois pyyhkästy. Lattiaahan siellä ei edes näy. Ja kas sitten munkin teki mieli räjähtää. Sain vaivoin hillittyä itseni, lupasin viedä kohta jätesäkin.. Neitihän lupas olla tekemättä yhtään mitään.

Miten mun pitää käyttäytyä? Miten me opitaan taas puhuun? onko muilla tälläistä?

Ei ole kokemusta enkä tiedä osaanko auttaa.

Ekana tulee mieleen että revittyjen julisteiden/kirjojen tms raivonpuuskassa hajotetun tavaran tilallehan ei uusia tietenkään saa (ja jos hajottaa jonkun koulukirjan tms tarpeellisen,se korvataan viikkorahoista tms). Eli lapselle tulee ainakin tehdä selväksi että a) tollanen käytös (sotkun tekeminen,tavroiden hajottaminen) ei ole sallittua vaikka miten suututtais b) tahallaan hajotettu tavara ei takaisin tule c) joka sotkee,se myös siivoaa. 8v (pian 9) on tarpeeks iso siivoamaan oman huoneensa - tai elämään aiheuttamansa sotkun keskellä.

Meillä on 8-vuotiaan pojan kanssa ihan samanlaista! Olen miettinyt, onko jotain kasvukipuilua. On iso lapsi, ja pieni koululainen - kumpaakin yhtäaikaa. Ja koulu tuo tarpeen tsempata ja kantaa vastuuta, ja sitten kotona lyödään läskiksi. Meillä tuo poika käyttäytyy koulussa yleensä aina hyvin ja on ylitarkka siitä, että toimii aina ohjeiden mukaan.

Tänään tuli megariita aamulla siitä, kun Wilman mukaan ei tarvinnut ottaa kirjoja, mutta repusta ei mainittu mitään. Ei meinannut tulla kouluunlähdöstä mitään, koska minä en suostunut soittamaan opettajalle ja kysymään, pitääkö reppu kuitenkin olla. Olisi myös pitänyt soittaa ja kysyä, saako liikuntatunnilla olla T-paidassa. Ei auttanut, vaikka kuinka selitin, ettei ole väliä, vaikka reppu olisi turhaan mukana, ja että opelta voi varmaan kysyä tunnilla, josko verkkatakin voi riisua. Poika huusi pää punaisena, miten ei mene kouluun ja miten minä olen paskapää ja ties mitä. Kaukosäädin lensi olohuoneesta keittiöön, pyörät lenteli pitkin pihaa jne.

Yhteistyössä