8 vuotiaan paino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko 8 vuotias poikani pahastikin ylipainoinen... pituutta 139 cm ja painoa 39 kg. Onhan sillä vatsaa, mutta miten vakava tilanne on... poika pelaa jalkapallo 2 kertaa viikossa ja käy aikidossa 2 kertaa viikossa. Herkkuja ei syödä kotona edes joka viikko, mutta mummulassa menee muutama pari jäätelöä viikossa. Minkä kokoisia lapsia teillä on?

Meidän melkein 8v on 132cm ja 28kg, melkein 10v on 142cm ja 33kg. Ap sun poika on keskivertoa pidempikin, mutta ehkä painosta osaisi kouluterkka sanoa parhaiten, soita vaikka sille niin lapsen ei tarvitse kuulla keskustelua!

Minun tyttäreni 8v on aika lailla samankokoinen kuin aloittajan poika. Pituutta on 140cm ja painoa n.36kg. Vuosi sitten kun ekaluokan aloitti ja kävi terkalla niin ei painosta sen kummemmin terkka maininnut, kasvaa omalla käyrällään. Enkä itsekään ole painosta huolissaan, sillä mitään pomppausta ei painossa ole tapahtunut.

Onhan niitä lapsia eri kokoisia. Meidän kohta 9v. on 123cm ja 21kg, tosi pieni ja hoikka poika. Hänen kaverinsa puolestaan (samanikäinen) on reippaasti päätä pidempi ja huomattavasti kookkaampi, myös hieman vatsakas. Kumpikin touhuaa ja liikkuu paljon, mutta kaveri on hieman "kömpelömpi" liikkumaan.
Poikien pituuskasvuhan saattaa jatkua liki parikymppisiksi; toisilla massaa saattaa tulla suhteessa enemmän siihen asti. Ruumiinrakenne voi olla myös ihan erilainen. Oma serkkuni oli lapsena pulska, pitkä poika. Nykyään harteikas, pitkä ja roteva/lihaksikas.
Pitäkää harrastukset mielekkäinä, terveellinen ruokavalio ja säännöllinen ruokarytmi. Toisille lapsille saattaa tavallinen ruoka maistua niin hyvin, että huomaamatta saavat siitä liikaa energiaa kun syövät enemmän kuin kuluttavat. Silloin ei ole vaikutusta vaikkei söisikään herkkuja. Aineenvaihdunnalla on myös merkitystä, toimiiko kuinka nopeasti/hitaasti.

Ääh, edellinen viesti karkasi. Lasten Bmi-laskurin mukaan lapsellasi on siis tuo viitisen kiloa ylipainoa. Ei tuossa vaiheessa vielä paljon mutta kyllä se tuppaa kertautumaan jos elintavat on pielessä.

Tiedät varmasti että lapsen tulisi liikkua 2 tuntia hengästyttävää liikuntaa joka päivä. Neljä kertaa viikossa tunnin harkat ei siis riitä jos muuten istuu vaan kotona vaan arkiliikuntaa esim pyöräilyä kaverien kanssa yms pitäisi saada mukaan.

Painon kannalta tietysti ruokavalio on vähintään yhtä tärkeässä roolissa kuin liikunta.

Mun 8v lätkäjätkä on hoikka ja lihaksikas: pituutta n. 130cm ja painoa n. 26-27kg. Pojassa ei ole yhtään ylimääräistä, jos vetää vatsan sisään niin on napa melkein kiinni selkärangassa ;) Syö kuitenkin varsin paljon ja hyvällä ruokahalulla. Hoikka on ollut aina.

Hänen isoveli, joka täyttää marraskuussa 10v, on ihan erikokoinen ja erimallinen. Pituutta melkein 160cm ja painoa 44-45kg. Ensisilmäyksellä pitkä ja huiskea, mutta ei mitenkään erityisen hoikka. Kasvaa yleensä niin, että ekaksi kerää painoa (on pulleamassa kunnossa) ja sitten venyy pituutta (hoikassa kunnossa).

Lpaset ovat kovin erikokoisia, pelkkä painolukema ei aina kerro mitään. Miltä lapsi näyttää?

Mun poika oli 5-vuotisneuvolassa 30kg ja 118cm. Hänellä on vähän mahaa, tanakat reidet mutta kylkiluut voi laskea parin metrin päästä, kun näkyvät niin hyvin. On ruumiinrakenteeltaan mallia "ladonovi" eli hartiaa yms riittää. Yleensä kerää ensin painoa ja sitten tulee kasvupyrähdys.

Painokontrolliin on menossa syksyn aikana, niin nähdään onko pituus taas nousussa (paino pysynyt ennallaan).

Mun poika oli 5-vuotisneuvolassa 30kg ja 118cm. Hänellä on vähän mahaa, tanakat reidet mutta kylkiluut voi laskea parin metrin päästä, kun näkyvät niin hyvin. On ruumiinrakenteeltaan mallia "ladonovi" eli hartiaa yms riittää. Yleensä kerää ensin painoa ja sitten tulee kasvupyrähdys.

Painokontrolliin on menossa syksyn aikana, niin nähdään onko pituus taas nousussa (paino pysynyt ennallaan).

Mainittakoon vielä, että kaksi veljeään ovat neuvolan painokäyrien mukaan alle keskiarvon. Samaa ruokaa syövät ja yhtä paljon ulkoilevat yms.

mun 9-vuotias on suunnilleen samoissa mitoissa, kova urheilemaan, ei pahemmin ylimääräistä. En ole huolissani. Seuraavaksi tulee varmaan taas kasvupyrähdys, jolloin muuttuu turhankin hoikaksi.

Minä olin 10-vuotiaana 138cm ja 38kg. Muutama vuosi siitä pituutta oli tullut reippaasti lisää ja painoa ei yhtään. Nyt aikuisena olen 165cm ja 54 kiloa. Eli en olisi huolissani jos herkkuja ei mene juurikaan. Mummikin voisi vaihtaa jätskit johonkin muuhun..

AP, poikasi ei ole pahasti ylipainoinen. Tuo määrä ei haittaa ollenkaan, mutta enempää ei saisi nousta. Mitään suurta laihdutuskuuria ei kannata aloittaa, vaan katsoa, että poika syö terveellisesti lautasmallin mukaan (puolet kasviksia, jne) ja liikkuu joka päivä arkiliikuntaa. Joskus lapset ovat juuri ennen kasvupyrähdystä vähän pyöreämpiä, ja pyöreys häviää kun yhtäkkiä tulee pituutta roimasti lisää.

Melkoista selittelyä. Oikeasti tämä lapsi on todella lihava ja paino pitäisi saada pysymään samassa vähintään pari vuotta, jotta hän normaalipainoon pääsisi. Vaikka kasvaisi vuodessa 15 cm, olisi silti ylipainoinen. En tiedä ovatko neuvolassa liian hienotunteisia, kun vanhemmat pääsevät näinkin vaikeassa lihavuustapauksessa tuollaisia itselleen selittelemään. Tärkeää olisi kuitenkin ottaa asia vakavasti, lapsuuden lihavuus ennakoi aikuisiän lihavuutta ja monenlaisia terveysongelmia. Kiusaamisen uhriksi ylilihavat lapset joutuu herkästi viimeistään kouluiässä.

Aloittajan lapsen tilanne ei ole ollenkaan niin paha, mutta onhan tuon ikäisellä lapsella jo 5 kg ylipaino ihan merkittävä ja asiaan pitää kiinnittää huomiota.

Melkoista selittelyä. Oikeasti tämä lapsi on todella lihava ja paino pitäisi saada pysymään samassa vähintään pari vuotta, jotta hän normaalipainoon pääsisi. Vaikka kasvaisi vuodessa 15 cm, olisi silti ylipainoinen. En tiedä ovatko neuvolassa liian hienotunteisia, kun vanhemmat pääsevät näinkin vaikeassa lihavuustapauksessa tuollaisia itselleen selittelemään. Tärkeää olisi kuitenkin ottaa asia vakavasti, lapsuuden lihavuus ennakoi aikuisiän lihavuutta ja monenlaisia terveysongelmia. Kiusaamisen uhriksi ylilihavat lapset joutuu herkästi viimeistään kouluiässä.

Aloittajan lapsen tilanne ei ole ollenkaan niin paha, mutta onhan tuon ikäisellä lapsella jo 5 kg ylipaino ihan merkittävä ja asiaan pitää kiinnittää huomiota.

Tässä kuvia kyseisestä lapsesta:
http://aijaa.com/gUKraX

Yhteistyössä