8 kk vauva, ongelmia siirryttäessä ruokaan jossa jo pieniä paloja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ostin siis noita soseita jotka on 8 kk lähtien joissa voi olla esim. kokonaisia riisinjyviä tai pieniä hedelmänpaloja. Tänään kokeiltiin ensimmäistä kertaa ja ei mennyt hyvin.. Näyttää että vauva ei ymmärrä että sitä kannattaisi vähän pureskellakin, nieli suoraan, pari lusikallista otti ja sitten pisti stopin, ei suostunut enää syömään. Ja myöhemmin päivällä kun kokeiltiin uudelleen, taisi mennä väärään kurkkuunkin, kauhea yskiminen niin että minä jo säikähdin.. :( Löytyi sitten kaapista vielä sellaista sosetta missä ei mitään "möykkyjä", ja sen söi hyvällä ruokahalulla.

Onko teillä muilla ollut tällaisia ongelmia soseiden kanssa, ja mitä tässä kannattaisi tehdä? Yritänkö vain sinnikkäästi tarjota noita 8 kk ikäisille tarkoitettuja ruokia, vai annanko vielä vähän aikaa sellaista missä ei ole pieniä paloja seassa?

Tyhmä kysymys varmaan, mutta kiitos vastauksista! :)

Muussaa niitä 8kk soseita ensin kunnolla ja sitten hiljalleen vähemmän ja vähemmän.

Eikö lapsesi ole syönyt esim banaania, omenaa tai marjoja itse jolloin olisi saanut tuntumaa karkeampaan ruokaan?

totutin just niin että sekoitin möykyttömään soseeseen. Se auttoi, mutta kesti ehkä pari viikkoa että pahin yökkäily loppui. Vieläkään ei nuo klönttisoseet mitään lemppareita, mutta se hyvä puoli oli, että alkoi tykätä puurosta, jota aiemmin yökkäili

Mun lapsi oli sihtikurkku, vasta yli vuoden ikäisenä meni isommat palat. Siihen asti muussasin, kun en viitsinyt toista nälässäkään pitää. Ja se yökkiminen oli paitsi sotkuista, kauheaa katsottavaa.

Vinkki. Itse tehdyt soseet on sileänäkin karkeampitekoisia kuin kaupan soseet, niillä kannattaa harjoitella.

Minä olen nuo kökkäreisemmät ruuat liffannu haarukalla ja sekottanut aluksi sileän soseen sekaan, sitten haarukalla liffattua ja sen jälkeen vasta 8kk soseiden koostumuksella. Hyvin ovat nielineet.

Meillä upposivat vain ne täysin sileät vauvasoseet... seuraavaksi siirryttiin kotitekoisiin "soseisiin", perunaa muussattiin ja lisättiin keitettyä kanaa tai muuta lihaa/lohta pienenä muruna jne... ei marinoituja lihoja, koska niissä on suolaa. Sosetta notkistettiin ensin äidinmaidonkorvikkeilla ja myöhemmin maidolla.

No meillä juuri nyt paraikaa ihan samanlaisia ongelmia. Kolme kertaa olen nyt tarjonnut 8 kk sosetta. Ekalla ja tokalla kerralla alkoi lähes samantien yskiä ja kakoa, ja ihan parin lusikallisen jälkeen kieltäytyi kokonaan syömästä.

Eilen sitten kävi niin, että söi 8 kk sosetta hyvällä ruokahalulla 1/3 purkillista, ihan täysin yskimättä ja kakomatta. Riemuitsin jo mielessäni että onpas helppoa..kunnes tuli kaaressa ihan kaikki ylös.

Tänään olen kiltisti antanut vaan ihan sileää sosetta, ihan varmuuden vuoksi..

Täytyy varmaan kokeilla niin, että sotkee osan sileää sosetta, ja ihan vähän karkeampaa sekaan, ja kun se alkaa mennä, lisää karkeamman osuutta pikkuhiljaa. Sitä konstia suosittelen sinullekin. Tsemppiä!

Käytettiin 8-kuisella vielä puolivuotissoseita tai sit muussattiin ne kökköröt ja klimpit mahd. pieniksi. Meillä myös sihtikurkku ja jos ei mennyt alas niin saattoi tulla "varren kans" alas eli oksennus. Meillä myös kireä kielijänne teki sen, että oli vaikeampi käsitellä sitä ruokaa siellä suussa ja niellä.

Lapset on kanssa erilaisia.Meidän esikoinen oli sellanen sihtikurkku että hermot meinas mennä sen syömisen kanssa! Kaikki ois pitäny olla sileetä mössöä eikä millään meinannu oppia pureskelemaan vaikka oli jo suu täynnä hampaita. Nyt kuopus,7kk,syö hyvällä halulla ruokaa jossa on aikamoisia kokkareitakin (ite teen ruuat) vaikka sillä ei ole vielä yhtään hammasta! :) En ole käyttäny noista kaupan purkkiruuista muuta kuin joitain hedelmäsoseita niin etten osaa niistä sanoa.Tykkään keitellä ite sopivia sekotuksia - perunaa,porkkanaa,bataattia,kesäkurpitsaa jne. Voi sit tehdä kerralla välillä enemmän ja pakastaa.Jotenkin mua ällöttää niiden kaupan soseiden haju ja ulkonäkökin kun kaveri niitä vauvalleen syöttää!

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Muussaa niitä 8kk soseita ensin kunnolla ja sitten hiljalleen vähemmän ja vähemmän.

Eikö lapsesi ole syönyt esim banaania, omenaa tai marjoja itse jolloin olisi saanut tuntumaa karkeampaan ruokaan?

Tarkoitatko muussattuna vai että annan vaikka pienen palan banaania että saa itse maistaa? Näistä olen tarjonnut vain banaania, muussattuna syö mutta muuten ei kiinnosta.

Meillä kuopus oli sen olonen että tukehtuu ja justiinsa kun ekoja kertoja tarjottiin vähän karkeampaa sapuskaa. Haarukalla sitten isompia möykkyjä muussasin hetken ja nyt on jo tajunnut aika pian että sitä ruokaa kannattaa pikkusen pyöritellä suussa ja muussata ikenillä/kitalakea vasten (onnettoman vähän hampaita :D ) ennen kun nielasee.

Meillä on paraikaa menossa projekti jotta äiteen mössöt alkaisi maistua lapselle vähän paremmin, alkuun kieltäytyi kokonaan itsetehdystä ruoasta ja kaupan purkit vaan kelpas, nyt vähän menestystä noiden omatekostenkin kanssa ollut.

Meiän tyttö ei syönyt 6-12 kk ikäisenä kuin kahta piltin 5-6 kk tarkoitettua sosetta. Ei siis todellakaan suostunut muuta syömään. Ja helppoahan se oli sitten meille tarjota vaan näitä. Ei tarvinnu paljoo miettiä :) Vuoden vanhana siirtyi suóraan kotiruokaan, samaan mitä me syötiin. Eikä suostunut enää syömään mitään soseita.

mulla on viisi lasta ja yks on ollu pienestä asti sellainen sihti kurkku ettei mitään rajaa,, on nyt 7 v ja vieläkin nirso.. ei auta mikään.. hitaasti oppii.. olen tullu tulokseen et tälläisii tyyppei vaan on ja ne oppii hitaasti mut varmasti.. esin pikku sisko 5v on kaikki ruokainen eikä kokkareet koskaan oo haitanneet... mielenkiintoista :)ps tää ei esim vieläkään saa alas jugurttia jossa hedelmäpaloja....

meidän tyttö myös söi noin 11kk ikään asti vain ja ainoastaan niitä ihan sileitä piltti-lihaperunasoseita. niitä pikkupurkkeja olikohan ne alkaen 5-6kk ikäisille :D ja nimenomaa vain piltti. ei bona eikä muksu :D ja aivan älyttömän pieniä määriä suostu syömään kauhean taistelun ja houkuttelun voimalla. ja puuroistakin kelpasi vain aivan hieno kaurajauhopuuro. seki tais olla pilttiä.

mutta sitten kun neitillä alko suu olla täynnä hampaita ja oppi ite kauhomaan ruokaa lusikalla suuhun ni johan alko kelpaamaan. nykyään 1v3kk syö tarhassakin itse kaikkea mitä tarjotaan ja hyvällä ruokahalulla. aivan yhtäkkiä tapahtu tämä muutos. mutta ennen sitä kerettiin kyllä monet ja monituiset ruokailuhetket kokea ettei mikään kelvannut. itelläki hermot kiristy aina ruoka-aikaan valmiiksi. silti tyttö kasvoi ja kehittyi aivan normaaliin tahtiin

Mun kymmenkuinen syö vieläkin 6kk ikäisten sileitä soseita, koska noi kaupan 8kk soseet eivät vaan laske. Pääasiassa saa siis mamman kokkaamia herkkuja, mutta joskus reissun päällä saa purkkisoseitakin. Jännä juttu, että esim. kurkkua, banaania, leipää syö ihan vaivatta sormiruokana, mutta nuo kaupan kökköiset soseet eivät uppoa.

Ja nämä mun tekemät soseetkin ovat vain haarukalla muussattuja, joten niissäkin on jonkin verran sattumia, jotka uppoavat lapselle ihan hyvin. Onko noissa kaupan soseissa sitten jotenkin sitkosempia ne klöntit tjtn, en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun kymmenkuinen syö vieläkin 6kk ikäisten sileitä soseita, koska noi kaupan 8kk soseet eivät vaan laske. Pääasiassa saa siis mamman kokkaamia herkkuja, mutta joskus reissun päällä saa purkkisoseitakin. Jännä juttu, että esim. kurkkua, banaania, leipää syö ihan vaivatta sormiruokana, mutta nuo kaupan kökköiset soseet eivät uppoa.

Ja nämä mun tekemät soseetkin ovat vain haarukalla muussattuja, joten niissäkin on jonkin verran sattumia, jotka uppoavat lapselle ihan hyvin. Onko noissa kaupan soseissa sitten jotenkin sitkosempia ne klöntit tjtn, en tiedä.

Niin ja syö ihan tavallista kaurapuuroa, on syönyt puolivuotiaasta asti.

Meillä on ollut tytöt sihtikurkkui - esikoinen alkoi 10 kk ikäisenä syömään jotain karkeeta, esim. leipää, mut ruuassa kelpasi karkeampi vasta vuoden jälkeen. tutit/tuttipullotkaan ei ole kelvanneet. Poika on ollut koko ajan kaikkiruokainen ja tutti oli 2v asti. Kuopus ei syö vieläkään mitään karkeaa (1v2kk), oikeestaan vaan yksi tai kaksi perussosetta menee alas, joskus niissäkin ongelmia. Allergioita on vaikka muille jakaa, joten vaikeaa löytää edes sopivaa ruokaa tai leipää... Äidinmaidolla mennään. Ei vaan suostu syömään, vaikka kaikki vippas konstit ollaan kokeiltu. Lisärautaa on jouduttu antamaan kun omat rautavarat hupeni. Hyvin kuitenkin kasvaa eikä terveydessä muuten mitään vikaa. Luulenpa että joskus sitten maistuu, ennemmin tai myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
meidän tyttö myös söi noin 11kk ikään asti vain ja ainoastaan niitä ihan sileitä piltti-lihaperunasoseita. niitä pikkupurkkeja olikohan ne alkaen 5-6kk ikäisille :D ja nimenomaa vain piltti. ei bona eikä muksu :D ja aivan älyttömän pieniä määriä suostu syömään kauhean taistelun ja houkuttelun voimalla. ja puuroistakin kelpasi vain aivan hieno kaurajauhopuuro. seki tais olla pilttiä.

mutta sitten kun neitillä alko suu olla täynnä hampaita ja oppi ite kauhomaan ruokaa lusikalla suuhun ni johan alko kelpaamaan. nykyään 1v3kk syö tarhassakin itse kaikkea mitä tarjotaan ja hyvällä ruokahalulla. aivan yhtäkkiä tapahtu tämä muutos. mutta ennen sitä kerettiin kyllä monet ja monituiset ruokailuhetket kokea ettei mikään kelvannut. itelläki hermot kiristy aina ruoka-aikaan valmiiksi. silti tyttö kasvoi ja kehittyi aivan normaaliin tahtiin

Vähän sitäkin ongelmaa tämän pojan kanssa on ollut, että syö niitä soseita niin pieniä annoksia, aluksi söi ehkä 1/3 purkkia päivässä jotain liha-kasvissosetta, sama annos hedelmäsosetta ja illalla vähän puuroa. Nyt olen vasta saanut syömään niin että menee noita molempia soseita noin purkki päivässä.

Yhteistyössä