8 kk vauva herää aamulla liian aikaisin, mitä tehdä?

Tätä aihetta on varmasti käsitelty paljon, mutta se on aina ajankohtainen varmaan monelle.

Meidän kaksosista toinen herää aamulla jo klo 4.30...6 aikaan, eikä nukahda enää uudelleen vaikka saa rauhoittavan maitopullon yms. Nukkumaan mennään klo 20-21.30 riippuen miten päivä on mennyt.

Onko muita vaihtoehtoja saada vauva nukkumaan tuon heräämisajankohdan yli kuin olla antamatta maitoa ja koittaa rauhoitella vauva muilla keinoin uneen? Miten ihmeessä huudattaa toista, kun toinen kaksosista nukkuu eikä olisi hyvä häntä herättää...??!?!?

Olisi kiva kuulla onnistuineita kokemuksia ongelman osalta! Eli miten olette saaneet aamukukkujat takaisin normaaliin rytmiin ja jatkamaan unia vielä muutaman tunnin?
 
Mä oon nyt molempien lapsien kohdalla todennut, ettei tuohon aikaisin heräämiseen auta mikään. Ei auttanut vaikka vei illalla myöhemmin nukkumaan enkä ole saanut aamulla rauhoiteltua takaisin uneen millään.
Esikoisella tuota tosi aikaisin heräilyä kesti hekä kuukauden, maksimissaan pari. Nyt juniorilla kesti vain pari viikkoa ja sitten vaan yhtenä aamuna nukkuikin pidempään ja on nukkunut siitä asti. Tosin vielä tässä ehtii tulla uusi aikaisin heräämisen- jakso.

Tosi rankkaahan se on herätä niin aikaisin. Me tehtiin miehen kans niin, että herättiin vuoro aamuin, en minä olisi itse jaksanut joka aamu herätä, en vaikka kuinka olisi voinut nukkua päivällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti lpr:
Miulla ei oo apukeinoja kysymykseen.. Mutta just yhtenä päivänä mietin teitä heinäkuisia tuplamammoja :D mites on menny?? itellä oli la elokuussa ja tuli seurattua sillon teidän pinoakin!!
Ihan hyvin on mennyt, mutta nyt yöt alkaa hieman verottamaan voimia...Kahden kanssa touhutessa on vähän erilaiset systeemit kuin yhden.

 
meillä herätään kanssa jo viiden aikoihin. Justiinsa eilen herättiin 04.50!!! Jos meidän 8,5kuinen ei herätä aikaisin, niin sitten meidän 2,5v herättää...-huokaus-

Mennään nukkumaan illalla 20-20.30...Meilläkään ei enää nukahdeta uudelleen, kun aamu viideltä herätään...tasan kerran tuo pienempi nukahti,kun otin viereemme tissittelemään ja sitten saimme nukkua jopa kuuteen ;)
Kuudelta olisikin ihan ok aika herätä, mutta viideltä...huh huijaa, kyllä on aikaista. Alkaa tässä tosiaan itsekkin väsymään ja tulee kiukuteltuakin :ashamed:

Mutta minkäs teet, kun eivät nukahda uudelleen, niin pakkohan se on herätä...
 
Mä en henkilökohtaisesti usko päikkäreiden vähentämisen auttavan. Itse koittaisin mieluummin vaikka pienet päikkärit lisää, että saa myöhemmin nukkumaan illalla. (Ellei jo nyt valvo pitkään.) :) Mut voihan se olla, että ei auta kun yrittää jaksaa....
 
Meillä herätään myös aikaisin, aikalailla klo 5.50 poika heräää joka aamu. Ja siis kellontarkkaan klo 5 itkee sängyssä, mutta silloin saan hänet vielä nukahtamaan ja tunnin päästä siitä kun herää, niin sitten noustaan ylös.. Väsyttää joo, mut luotan siihen, että joskus alkaa nukkua pidempään.. Ja paremmin mulle sopii nuo yöunet (~ klo 20-06), kuin, jos poika kukkuisi illalla pitkään ja heräisi myöhään. Muistini mukaan esikoinen oli samanlainen ja nyt nukkuu sentään klo 7-8 :whistle:
 
Niin uskomattomalta kuin se kuullostaa niin meillä nukutaan sitä pidempään mitä aiemmin mennään nukkumaan B) Eli jos tyttö (9kk) pääsee yöunilleen klo 19 niin nukkuu useimmiten nätisti klo 07 saakka, mutta jos koitamme myöhentää yöunille menoa tai ne viivästyvät muusta syystä vaikka vain puoli kahdeksaan niin taatusti saadaan nousta kuudelta ylös!

MUOKS. Ei muuten varmaan kukaan muu kuin pienen vauvan äiti osaa arvostaa sitä pientä, suurta eroa, joka on heräämisessä klo 6 tai 7 :LOL:
 
Meillä ei ainakaan ole tuntunut auttavan mikään (poika reilut 10kk) viimeistään kuudelta nousee ylös, joskus, todella harvoin, nukahtaa viereen uudelleen, tai omaan höpötykseen sänkyynsä. Mutta lukuisat aamut olen herännyt jo 4.30 leikkimään. Ei kai tähän auta kuin aika.....itse en ainakaan ole mitään keksinyt. Mutta tuo ko 5.00 on meillä aika vakioksi muodostunut. Ihan sama mihin aikaan laitan pojan nukkumaan, tai miten nukkuu päivällä. Josko nyt tulis muutosta kun lähti päiväkotiin.....
 
Meillä esikko on ollut aina huono nukkuja ja nyt on ollut pidemään niin, että hän herää hyvin tarkkaan 5.00 jos nukutaan pitkään voi mennä 5.30. Olen kokeillut unien kanssa kaikenlaisia variaatioita, harva on tuonut mitään helpotusta. Nyt olemme laittaneet poitsun nukkumaan normaalia aikaisemmin koska huomasimme, että herätys on kuitenkin samaan aikaan, mutta yöunet saatiin näin hieman pidemmiksi.

Nyt ilman mitään muutoksia aamut ovat hieman vnyneet ja tänä amuna herättiin vasta 6,30 jee. Meillä poika tulee viereemme aamuyöstä ja vauva nukkuu myös huoneessamme, joten jos esikko alkaa huutamaan on sieltä lähdettävä hippulat vinkuen jottei vauva herää. Taitaa olla opittua kun joka aamu alkaa ääntää korottelemaan jos ei äiti ala toimia.. :LOL:
 
Meillä myös 8,5kk ikänen poju herää vaihtelevasti klo 5.30-7.30! Tuntuu,että hakee parhaillaan jotain uutta rytmiä. Tässä jonkun aikaa meni suunnilleen kaikki vuorokauden unet aikalailla samalla tavalla... tai oli aina vähän heittoja aamuheräämisajassa...mut nyt yks kaks onkin alkanu mennä kaikki unet miten sattuu! Toivotavasti pian tulis taas joku selkee rytmi. Esikoinenkin nyt alkaa vähitellen jättää päikkäreitä pois. (2v9kk). Sekin saattaa nukkua päivällä tai sit ei nuku...menee siitä riippuen nukkumaan yöunille 20-21.30 aikoihin. Ja herää aamulla millon mihinkin aikaan... Onhan tää niin tätä näiden ipanoide pipanoiden kanssa :LOL:
NO, jossain välin elämää tää aika on vaan muisto... Aikansa kutakin! Koittakaa jaksaa! :heart: :heart:
 

Yhteistyössä