8 kk kuumeessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olkinalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

olkinalle

Aktiivinen jäsen
23.06.2007
8 642
0
36
Meidän 8 kk on kovassa flunssassa ja korvatulehduksenkin vielä pukkasi :( Juuri annoin lähes 39 asteen kuumeen takia nestemäistä Panadolia ja eikös hän puklannut kaikki hetken päästä. En kuitenkaan tietenkään uskalla antaa sitä lisää. Mitään muuta kuumelääkettä hänellä ei ole.

Onko teillä jotain vinkkejä miten saisi kuumeisen lapsen oloa helpotettua? Maitoa ei halua juoda, saati mitään vellejä. Hiukan sain aamulla jugurttia syömään ja pari palaa leipää. Laihaa mehua olen koittanut antaa, mutta sitäkään ei paria hörppyä enempää juo.

Viileä vaatetus, tai pelkällä vaipalla.. laita joku kiva filmi pyörimään ja anna olla rauhassa.. korvatulehduksessa mikään ei ole inhottavampaa kuin kovat ja jatkuvat äänet..
Ei kannata pakottaa syömään, juominen on tärkeämpää ja ei sitäkään silti tarvitse kerralla mahdottomia määriä.

konsteja pyyhmiminen kostealla pyyhkeellä, mahdollisimman vähän vaatteita ja jos tykkää niin viileä (siis vähän viileä, että tuntuu mukavalle) suihku tai kylpy.
Ja jos pulauttaa, niin kannattaa laittaa kuumesuppoja, niin lääke vaikuttaa
Jos ei juo nestettä kunnolla/ on tuskaisen oloinen / hyvin voipunut, niin vauvaikäisen kanssa kannattaa kyllä aika nopeaan mennä lääkäriin, vaikka ilmeisesti jo kerran olette käyneet.

Mä olen yrittänyt laittaa päätä ylöspäin, vaikka tyynyjä patjan alle. Antanut olla rauhassa, jos se on helpottanut oloa, tai laittanut kantoliinaan, missä pää on nukkuessakin pystyasennossa. Suppoa suosittelen, TYKSissäkin laittoivat ensin vahvan supon ja tunnin päästä sai antaa maitoa.

Kuinka moni muuten teistä aikuisista haluaa olla kuumeessa esim. pelkät pikkarit jalassa? Kun lapsille aina sitä suositellaan. En minä ainakaan, kun palelee yleensä jo peiton allakin.

Supot ei auta yhtä hyvin kuin suun kautta otettavat lääkkeet.. kannattaa laitta ruisku mahdollisimman syvälle, ei kuitenkaan niin, että tulee yökki refleksi. Siis siihen kielen perälle vähän kerrallaan.

Suppoja minäkin kannatan. Meilläkin vauva-aikana esikoinen aina oksensi suun kautta annettavan lääkkeen ulos (oksenteli muutenkin aina kovassa kuumeessa). Jos saat nestettä menemään vaikkapa teelusikallisenkin kerrallaan, sekin on hyvä. Tarjoat vain noita lusikallisia riittävän usein.

Alkuperäinen kirjoittaja Helinäinen:
Supot ei auta yhtä hyvin kuin suun kautta otettavat lääkkeet.. kannattaa laitta ruisku mahdollisimman syvälle, ei kuitenkaan niin, että tulee yökki refleksi. Siis siihen kielen perälle vähän kerrallaan.

Ruiskun asettelu ei kuitenkaan estä oksennuksen tulemista hetken kuluttua... Joten meillä ainakin suppo toiminut paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vera:
Kuinka moni muuten teistä aikuisista haluaa olla kuumeessa esim. pelkät pikkarit jalassa? Kun lapsille aina sitä suositellaan. En minä ainakaan, kun palelee yleensä jo peiton allakin.

Vauvoilla lämmönsäätely toimii vielä erilailla kuin meillä aikuisilla. Esim. vauvallahan kehonlämpö voi nousta korkeaksi jo siitäkin, jos on liikaa vaatetta päällä, ikään kuin pukkaa kuumetta liiasta vaatetuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Helinäinen:

Ruiskun asettelu ei kuitenkaan estä oksennuksen tulemista hetken kuluttua... Joten meillä ainakin suppo toiminut paremmin.

Tietysti näitä pikku potilaita on erilaisia.. jokainen käyttää mikä sopii.
Useat vain esimerkiksi tiedä sitä, että supot tulisi laitaa suoleen joka on tyhjennetty ulosteesta, koska supossa oleva lääkeaine imeytyy suolen seinämästä.. tärkeä tietää jos haluaa nopeaa apua kuumeeseen.

Kiitos kaikille kovasti neuvoista :flower:

Onko Buranaa suppoina?!? TÄytyykin pyytää Äijää tuomaan kun pääsee töistä. Ja luulen tosiaan että tuo suppo on parempi nyt kun antibiootti menee kuitenkin suun kautta ja ilmeisesti aiheuttaa huonovointisuutta.

Yhteistyössä