8 kk ja kiinteät ei vaan maistu!

Siis apua, auttakaa nyt joku.. Mulla on 8 kk ikäinen vauva, imettänyt oon tähän asti ja aijon jatkaa ainaki vuoden ikään. Vauvalle ei vaan maistu kiinteät ruuat!! Oon aivan hermoraunio ja stressaantunut ku joka päivä koitan ainaki sen 3-4 kertaa tarjota jotain sosetta, niin ei...joskus maistaa yhden lusikallisen eikä enää yhtään sen jälkeen. Joskus ei sitä yhtäkään! Harvoina kertoina syö jopa jotain 5-6 lusikallista ja tämä on meille suuuuuuri määrä jo!

Joka paikassa toitotetaan miten tässä iässä lapsen on saatava maidon lisäksi lisäruokaa jotta energiantarve täyttyy..joo joo, koitettu on! Miksei vauva syö? Lusikka on jotain aivan kamalaa vissiin...Sormiruokaa on annettu kans muutamia kertoja, mutta se on sitä, että ehkä 1/10 menee mahaan asti, loput koiralle lattialle tai omaan syliin, sillä ei siis mahaa saa täyteen... Ja hampaista tämä ei johdu, niitä on jo 8 suussa ja tämä soselakkoilu on jatkunut ainakin sen 2 kuukautta...Ahdistaa ja stressaa! Alkaako vauva koskaan syömään kunnolla? Ois ihan kiva alkaa pikkuhiljaa vierottaan rinnasta ja vähentään imetystä, mutta tällä menolla meillä syödään tissiä varmaan 2-vuotiaaksi.

Sainpas purettua vähä ahdistavaa oloani. Antakaa joku joitain vinkkejä ja ennenkaikkea kohtalotovereita ois kiva löytää!

Ps. Olen uusi kaksplussalainen, rekisteröidyin juuri eli hei vaan kaikille :)

Heippa!

Meillä ainakin alkoi tytölle kiinteät maistumaan kun lopetin päivisin imetyksen, jatkoin siis vain öisin. Ero oli kyllä oikeastikin huomattava! Itsekin tuskastuin kun tuo ei syönyt mitenkään päin mitään, maitoa vaan meni.. Aloin siis tarjoamaan päivisin ensin juurikin sosetta se vähä mitä meni ja korviketta nokkamukista. Pikkuhiljaa alkoi maistumaan ruoka paremmin ja paremmin ja meillä on vaikuttanut myös positiivisesti yöuniin, imetän enää kerran yössä, aiemmin 3-4x.

Vähennä tosiaan päiväimetystä ja aina sose ensin ja sitten maito. Ja edellisestä maidosta kunnon väli, että ei ole massu täynnä maitoa.

Tarjoa sitkeästi sormiruokaa kanssa, banaaninpaloja, pehmeitä kasviksia yms. Meillä ainakin se oli hitti.

Meillä oli kanssa takkuista soseiden aloitus ja itse sosevaihe jäikin tosi lyhyeksi kun innostui sormiruuasta ja aika nopeasti söi sitten sitä. Meillä meni n. 3 viikkoa, ennenkuin suostui nielaisemaan yhtään mitään, joten ymmärrän tuskastumisen. 2 kk tietty on jo pidempi aika aloitukseen, mutta jotkut vaan tarvii aikaa.

Meillä ei nokkamuki kelvannut juuri ollenkaan ennenkuin lopetin imetyksen kokonaan.

Oletteko kokeilleet eri makuja? Ja hienontaneet tarpeeksi hienoksi?

*muoks* Muistin juuri, että mies tuskastui kun neiti ei syönyt sosetta laisinkaan. Maissinalsuja mutusti kyllä. Niin mies oli kaivertanut maissinaksun tyhjäksi ja tunkenut soseen sinne ja neiti söi hyvällä halulla maissinaksua bataatilla =)

Itse tein simpukkamakaronista täytettyjä lihatäytteellä, kun neiti söi kyllä sormiruokaa muuten, mutta lihaa ei vielä palana uskallettu antaa. Eli söi lihasoseen siellä makaronin sisässä, ei lusikalla.

Viimeksi muokattu:
Tuttu tunne! Mä luulin kanssa, että ruokailu tulee aina olemaan yhtä tappelua, kunnes yhtäkkiä jossain 10kk ikäisenä suunnilleen alkoi yhtäkkiä ruoka maistua paremmin!!?? Tiedä sitten mistä johtui...
Ja tuohon pitää vielä sanoa, että älä oikeesti stressaa, jollei niitä kiinteitä nyt niin hirveästi mene, sillä meillä on maitoallerginen, ja lääkäri meille vannotti, että alle vuoden ikäinen pärjää vaikka pelkällä maidolla...!...ja, että hänellä on ollut juurikin niin allergisia tapauksia hoidettavana, että ennen vuoden ikää ei ole muuta vielä syönyt kuin maitoa ja perunaa...
Itse siis kovasti stressasin, kun neiti ei olis kans millään syönyt mitään muuta kuin maitoa...
Meilläkään ei vielä syödä paljon muuta kuin maito, puuro, peruna, porkkana ja liha. Ikää kohta vuosi.

Tuo sormiruokailu on kyllä kätevää, itsekkin sitä paljon käytän...ei mene itsellä hermot niin helposti :)

Jep. Mäkin puhun "sormiruokailun" puolesta. Jos lapsesi on tyytyväinen eikä kitise jatkuvasti nälkää, nii voit huoletta heittää hyvästit soseille. Meillä tyttö on syöny itse ruokansa 7kk lähtien, jolloin pisti syöttämiselle stopin. Lainaa/osta kirja "omin sormin suuhun" jos haluat hyviä vinkkejä. Voit alottaa helpoilla, perinteisillä, mutta ei välttämättä. Tuon ikäiselle ei tarvii välttis enää keitellä pelkkiä porkkanatikkuja vaan tee sellasta ruokaa mikä tuntuu maistuvan, vaikka makaroonilaatikkoa (vauvalle sopivaa eli suolaton) tai jauhelihakastiketta tms. Siihen pottua/bataatti tms. oheen. Ihan niinku itsekin syötte. Anna vauvasi tutustua rauhassa. Mahaan päätyy itseasiassa monesti enemmän ku uskotkaan ja nopeasti isompia määriä. Luota vauvaan! Hän syö kyllä mitä tarvitsee! Itsekin epäilin tätä, mut esim. yösyönnit ei koskaan lisääntyneet vaikka alkuun ruokamäärät oli vähäisiä. Määrät kun on "petollisia", ihmiset on tottunu mittaamaan vauvan syöntiä "pilttipurkeissa" , mutta niissä on puolet vettä.
Mä en voinu imettää vauvaani kauaa, ja hänellä on myös hankala maitoallergia. SIlti edettiin vauvantahtiin. Annoin maitoa aina ku halusi. Kun sulla on noin arvokas asia, kuin imetys, vielä menossa, älä ihmeessä heitä sitä hukkaa LOPETTAMALLA/vähentämällä imetystä!! Maitohan on alle 1v pääasiallinen ravinto!
Ja ps. Hampaatkaan/hampaattomuus ei oo este :) meilläki oli vaan 2 hammasta vielä pari viikkoa sitten ;) ja hyvin uppos isot lohkot/lihan palat sun muut. (Nyt siis vajaa vuoden ikänen neito.)
Tsemppiä! Luota itseesi ja vauvaasi :)!! :heart:

Viimeksi muokattu:
Kiitoa ihanan kannustavista viesteistä! Tämän takia halusinkin purkaa tänne pahaa ahdistustani ja stressiä tän asian osalta, että saisin lukea kohtalotovereiden kirjotuksia..

Tänään on ollut taas 2 pieleen mennyttä soseen syönti yritystä (eka aamulla puuro ja lounasaikaan kasvissose)...Ei uponnut kummallakaan kerralla (vaikka en ollut imettänyt 3 tuntiin ennen sosetta!) joten laitoin porkkanaa ja perunaa kiehumaa. Ja annetaan sitte sitä maitoa päälle ku niin kovasti sitä haluaa ja tuntuu riittävänkin hänelle niin hyvin, kun ei tosiaan pahemmin kitise... Se on vaan vähä rankkaa ku öisin vauva syö edelleen sen 5-6 kertaa tissiä. Siis joka kerta ku herää kesken unien, ei rauhoitu kuin tissi suussa. No, tämä on pieni "ongelma" verrattuna tuohon kiinteiden syömättömyyteen, murehditaan sitä joku toinen kerta :D

Ja lisääkin vielä kuulisin hyviä vinkkejä jos jollain on niitä minulle jakaa :)

Heippa!
Meilläkin pari ekaa kuukautta kiinteiden aloituksen jälkeen tilanne oli kuten teillä. Ratkaisu tuntui löytyvän pari vkoa sitten (7,5 kk iässä) yösyöttöjen lopettamisella. Tarjoilin sitä ennenkin imetystä päiväsaikaan vain kiinteiden jälkeen (5x päivässä), mutta öisin söi n 3 kertaa ja tankkasi itsensä varmasti silloin. Venytin yösyöttöjen lopetusta liian kauan, en uskaltanut, kun ajattelin, että on varmaan hirveän nälkäinen, kun ei päivisinkään syö kuin maitoa...
Parin maidottoman yön jälkeen ei poika enää maitoa öisin edes pyytänyt, ja samoin parissa päivässä alkoivat soseet, sormiruuat ja kaikki muutkin aiemmin yritetyt upota. Nyt syö oikein hienosti ja ennen kaikkea mielellään! Ja tiedän ettei se ole helppoa, mutta yritä olla stressaamatta - kyllä ne lapset ihan oikeasti syövät mitä tarvitsevat.

Yhteistyössä