7v käy karkkivarkaissa kotona.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laventeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Laventeli

Jäsen
03.06.2005
118
0
16
poika pötkötteli kerrossängyssään ja ihmettelin mikä hänellä sielä rapisee. Oli käynyt hakemassa karkkipussin keittiön yläkaapista ja salaa pisteli niitä menemään. Nyt lauantainen karkkipäivä oli häneltä huonon käytöksen vuoski peruttu ja karkit jäivät kaappiin.

Peruin sitten seuraavankin karkkipäivän ja pistin pojan siivoamaan huoneensa. Hän ei olisi millään alkanut hommiin vaan huuteli vastaan minulle. Menin muiden lasten kanssa syömään ja sanoin että ruokaa saa vasta kun on huone siivottu.

Poitsu siivoili ja hyräili menemään tyytyväisenä..
Tämä ei ollut eka kerta kun omin luvin käy herkkuja vohkimassa ja asiasta on puhuttu vakaasti pariinkin kertaan. Eipä vaan tunnu menevän perille.

Mikä tälläisessä asiassa olisi sopiva rangaistus?
Olen ottanut myös vohkittujen herkkujen hinnan pojan omista rahoista pois, vaan eipä auttanut sekään :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 19:57 Williviini kirjoitti:
Mitä tekee todella mielellään? esim jos pleikkaa, ota ohjaimet pois viikoksi. Ota pois jotain sellaista, mistä todella tykkää.

Poika käy karatessa ja sai juuri uuden puvunkin itselleen. Sen väliin jättäminen varmasti kirpaisis mieltä.. Ehkäpä pistän jäpän katselemaan kun velipoika treenaa :)

No meillä pojat käy salaa syömässä karkkia kaapista, mikäli minä en ole ensin ehtinyt syödä heidän karkkejaan.(saavat kyllä uudet tilalle karkkipäivänä).

Olen vain ilmoittanut että hammaslääkärissä on turha vinkua sitten.

Minäkin kaivoin aikoinani karkkikätköt ja söin salaa ja jäin aina kiinni.
Äitini jopa pakasti karkkeja, mutta ne kelpasi jäisinäkin.

Minua ei rangaistu, enkä ole rankaissut poikiakaan. Sehän on vain karkkia. Ja kosto elää hammaslääkärinmuodossa.

PS Tosin pojilla on ehjät hampaat.

meillä esikko teki samaa ekaluokkalaisena ja tekee edelleen toisinaan... :whistle: ikävintä on se, että hän syö pikkusisarusten karkit, jotka on jääneet säästöön heiltä edelliseltä karkkipäivältä. Meillä on toisinaan jätetty seuraava karkkipäivä väliin ja joskus poika on joutunut ostamaan omilla rahoillaan sisaruksille karkit. Mutta meilläkin sama juttu, että itsekin pienenä olin kaikkien herkkujen perään (ja vähän vieläkin), niin toisaalta kyllä ymmärrän sen kiusauksen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 15:27 vieras kirjoitti:
Mitäs jos niitä karkkipusseja ei löydy kotoota? Miks tarvii olla karkkia kaapissa? Säästyneet karkit ymmärrän, mutta en näitä muita.

Mitäs jo isolle perheelle ostaa sitä karkkia mieluummin valmiiksi tarjouksesta tai muuten sopivassa kaupassa käydessä kuin kalliimmalla just karkkipäivänä? Pitäisikö mielestäsi lapsilla olla lupa syödä kaikki, mitä kaapeista löytyy? Vierasvaraksi hankitut keksit tai pullat?
Kyllä lasten (etenkin kouluikäisten) käytökselle saa asettaa rajat.
Meillä on lähes aina kaapissa karkkia ja lapset tietävät, että karkkipäivä on silti vain kerran viikossa. Kerran kahdeksanvuotias söi salaa karkkeja ja rangaistus oli, että se oli sitten hänen karkkipäivänsä sillä viikolla. Oppi läksynsä kun katseli kateellisena toisten karkkeja oikeana karkkipäivänä. :whistle:

No minusta 7-vuotias alkaa olla karkkiasioissa niin iso, että kiellon sijaan olen harrastanut sopimuksen tekemista ja keskustelua, siis vastuunottamista. Minusta nimittäin jos tässä iässä karkkiin tulee latautunut suhde, niin karkista tulee liian houkutteleva kielletty hedelmä, jota sitten isompana syödään liikaakin.

ALamme pikkuhiljaa luopua karkkipäivästä. Nyt meillä on sellainen käytäntö että lauantaina ostetaan karkkia jos viikolla ei ole tullut muuten syötyä. Kyseessä ei ole mikään rangaistus, vaan lapsi saa siis oikeasti päättää missä ja milloin syödään karkkia. Noin ison on oikeasti kiva mennä yksin kioskille ja ostaa namia - joskus. Mutta sitten ei voi tulla kotiin ja sanoa että nyt on sitten karkkipäivä.

Toisaalta olen huomannut että koulun jälkeen tulee usein sellainen olo, että nyt maistuis joku makea. SItten voidaan syödä joku keksi, kun ollaan ensin syöty leipää tms.

Minusta 7-vuotiaan on jo aika vähän itsekin oppia säätelemään mielihalujaan eikä siihen opi pelkkien kieltojen avulla.

Yhteistyössä