7kk syöminen ja korvikkeen juonti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pingu82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pingu82

Uusi jäsen
06.08.2009
14
0
1
Kuinka usein muiden 7kk vauvat juovat korviketta?

Meillä kun syömiset on melkoista takkuamista ja taistelua että välillä saan tuon tytön syömään.

meidän päiväsyömiset menee

aamumaito
lounas (puolikas-vajaa pieni pilttipurkillinen) itse tehty kasvissose + maito päälle pullosta
välipala (sama määrä ) kaupan hedelmäsose + maito päälle pullosta
illallinen (sama määrä ) itse tehty lihasose + maito päälle pullosta
iltapuuro n. 1dl, tehty korvikkeeseen + maito päälle pullosta
yöllä yksi syöttö, joskus kaksi

Maitoa menee vuorokaudessa n. 600-700ml ja ruuan yhteydessä juodaan nokkiksesta vettä. Ruokailut ovat n. 3h välein ja maidon yritän antaa puolen tunnin sisällä syömisestä.

Kyseessä on kuitenkin erittäin aktiivinen tyttö ja 6kk mitat olivat 69cm ja 7,2kg.

Annanko siis liian usein maitoa ja häiritseekö se kenties tuota kiinteiden syömistä? Ruuan saan tytölle alas niin että hänellä on jotain tutkittavaa käsissään tai sitten kastan kasvissoselusikan kärjen aina välillä makeaan soseeseen.
Täältä kyselen koska meillä on seuraavan kerran vasta 8kk neuvola ja jotenkin nyt vain nuo syömisasiat kovasti pohdituttavat.

Meillä tyttö pian 8kk syö aika samalla lailla. :)

Aamulla ½ dl-1 dl puuroa (korvikejauhetta sekaan) + maitoa 60-100 ml
lounas lihasose (kalaa/kanaa) 1 pieni pilttipurkillinen / vajaa purkillinen + maitoa 60-100ml
välipala maitoa 100-150 ml + vähän hedelmäsosetta
päivällinen lihasose (possua/nautaa)1 pieni pilttipurkillinen / vajaa purkillinen + maitoa 60-100 ml
iltapuuro n. 1dl (maitojauhetta mukana) ja just ennen unille menoa 100-150 ml maitoa.

Öisin ei syödä.

Meillä on ihan samanlaista tuo syöminen kuin teilläkin. Tyttö on aina ollut hyvä syömään, nyt on alkanut vähän takkuilemaan tuo soseen syönti. Kun yömaito lopetettiin niin alkoi vaatimaan päivisin lisää maitoa, eikä malttaisi syödä sosetta että saa maitonsa... :)

Mutta minusta kuulostaa ihan hyvältä tuo teidän syöminen! Tietysti se voi olla että jos öisin syö vielä niin päivisin ei mene niin paljon ruokaa. Meillä tosin tuo maito on vähän sellainen juttu että sitä ei mene tarvittavaa määrää. Mutta kun tyttö ei juo kerralla kuin maksimissaan sen 150 ml. Ja minä pidän tärkeänä että ruokahetket on säännöllisiä. Jos maitoa alkaisin antamaan aina esim. ennen unia niin sitten ei maistuisi lounas eikä välipala.

En usko, että teet mitään väärin. Toiset vauvat vain ovat ihan "soseiden viemää", toiset taas suosivat maitoa. Meidän 7kk ikäinen on alusta asti syönyt soseita hyvin, joten en osaa kertoa mitään niksejä, joilla haluton syömäri saataisiin avaamaan suu lusikalle...

Meidän rytmi suunnilleen:
Aamupuuro, n.desi + korviketta hetken päästä
Lounaaksi lihasose + pari lusikallista luumua + vesi ruokajuomaksi
Välipalamaito (yleensä juuri ennen päivän toisia päikkäreitä)
Päivälliseksi kasvissosetta + hedelmää + vesi
Iltapuuroa (korvikejauhetta mukana) reilusti, varmasti pitkälle yli desi
Iltamaito juuri ennen nukkumaan menoa

Eli meillä juodaan maitoa yleensä vain kolmesti päivässä (pulauttelun takia en anna kovin usein, eikä soseiden jälkeen oikein edes maistu), mutta silloin meneekin aina reilummin. Esim. ennen nukkumaanmenoa jopa 220ml kerralla. Suunnilleen saadaan aina se pakollinen 5dl täyteen, ja onhan sitä maitoa puurossakin.

Öisin meillä ei yleensä syödä, paitsi joskus kun ei yöllä muuten rauhoitu. Mut sen olen nyt ihan viime aikoina huomannut, että yöllä syöminen verottaa meillä selvästi ruokahalua päivällä. Eli yritän tarjota päivällä ruoka-aikoina niin paljon ruokaa kuin herra huolii, ja jos huolii joka aterialla hyvin, ei yöllä nälkä yllätä. Mut tätä täyteen-lastaamis-metodia on sinun tietysti vaikea kokeilla, jos ei lusikkaruoka millään maistuisi, ja se kai se alkuperäinen ongelma oli...

Meillä on taas ruokamäärät tipahtaneet. Ei vaan kiinteät tahdo maistua neidille. Jotain saan alas kun tytön huomio on kiinnittynyt muualle. Annan pöydässä leikkiä lusikalla, pilttipurkin kannella yms. Olen myös yrittänyt tarjota kurkkua ja muuta sormin syötävää ja sitten väleissä lykkinyt sosetta suuhun. Välillä myös kastan lusikan kärjen johonkin makeaan soseeseen että menee alas...

Ongelma on tosiaan se että ei soseet oikein tahdo maistua. Maitoa kyllä menee, juo kerrallaan 80ml-160ml riippuen siitä miten soseita on mennyt.

Olen kanssa yrittänyt pitää tuota väliä ruokailuissa, jotta olisi sitten oikeasti nälkä. No parin viikon päästä on neuvola, joten siellä kuulee tuon kasvun.
Tällä hetkellä meillä edelleen syödään yöllä ja toistaiseksi en siitä vielä uskalla luopua.

Yhteistyössä