7kk heräilee öisin usein -apuja?

Heips!
Oliskos kellään antaa vinkkejä kuinka saisin karsittua 7kk poikamme "turhia" yöheräilyjä? Taustaa: poitsu nukkui aiemmin hyvin (vaikka on aina herännyt monta kertaa yössä rinnalle), päästiin jo 3 syöttöä/yö eikä ylimääräisiä heräilyjä ollut lainkaan. Sitten alkoi heräily tuon tuostakin kun poika tuli kipeäksi (huhtikuun alussa), sitten teki kaks ensimmäistä hammastaan ja sairastuipa vielä korvatulehdukseenkin. Tässä on nyt 1,5kk heräilty tiheästi öisin (pahimmillaan 15min-1h välein!).
Mitään näkyvää syytä heräilyille ei enää ole, taisi vain poitsulle jäädä "päälle" tuo jatkuva herääminen. Tai, oikeammin sanottu kai, että poika ei osaa enää nukahtaa itse uudestaan, kun herää yöllä. Nukahtaa kyllä aika pian uudestaan, kun minä tai mieheni käy kääntämässä pojan kyljelleen ja taputtelee/silittelee hetken (joskus pidemmänkin hetken...). Mutta se vaatii siis aina sängystä ylös nousemista, joten omat unet on tosi pätkittäisiä..:(
Ennen pojan kipeäksi tuloa sain jo hellävaraisin keinoin unikoulutettua pojan pois tissillenukahtamisesta ja opetin sen nukahtamaan itse omaan sänkyynsä. Nyt tuntuu, ettei poika siedä yhtään sitä, että sen pitäis ite yrittää nukahtaa. On vielä jonkin sortin eroahdistusvaihekin kai menossa, kaipaa äitiä aika paljon (sellasta "minä haluan äidin tänne"-kitinää lattialla ollessaki..).
Itse poika jätti jo yötissittelytkin pois, mutta nyt se vaatii 2x yössä päästä "huvitutille" -nälkä siis ei ole, koska oon koittanu antaa maitoa pullosta yöllä ja SILTI haluaa päästä rinnalle! Koitin muutaman yön olla tiukkana, että en anna rintaa ollenkaan, mutta se oli turhaa taistelua ja siinä meni vaan omat yöunet pilalle...:/
Tuttia poika ei oo koskaan syöny, ei kelpaa.
Oon koittanu antaa yöllä vettä pullosta, se rauhottaa joskus jonkin verran, mutta ei vähennä heräilyjä tai imemishaluja.
Isompi iltapuuro ei tehonnu. Tai illalla annettu extra maito (korvike). Ja päivällä poika saa ruokaa ohjeiden mukaan (tai tarpeenkin mukaan), eli ei pitäis nälän yllättää yöllä!
Kokeiltu on laittaa pojan sänkyyn mun paita, että ois tuttu tuoksu rauhoittamassa. Uniriepu on käytössä, mutta eipä siitä näy olevan rauhoittavaa turvaa siitäkään...
Päiväsaikaan touhutaan ja ollaan liikenteessäkin, ei voi olla virikkeitten puutosta. Ja ollaan sylitelty ja hellitelty, ei pitäis olla sellaista huomionpuutettakaan.
Heppu jo nukkui omassa huoneessaan jonkin aikaa, mutta täytyi siirtää se takas meiän huoneeseen, kun se tuli kipeäksi. Oli tarpeeksi rankkaa muutenkin hoitaa sairasta lasta, saati sitten, että piti kymmenen kertaa yössä laahustaa TOISEEN huoneeseen! Sitä vois kyllä kokeilla uudestaan, mutta liekö sillä on sitten vaikustusta...?
Ollaan joskusta aamusta annettu pojan kitistä kiukutteluitkuaan (eli siis sillä ei oo mitään "hätää", kiukkuaa vaan huomiota) eikä olla menty heti rauhoittelemaan ja nukuttamaan uudestaan, mutta ei sekään oo tehonnu -poika ei oo nukahtanu itekseen siitäkään huolimatta.
Iltarutiinit on säännölliset, olleet jo pitkään. Useimmiten poika nukahtaa illalla hyvin, ruukaa nukkua pari unisykliä yhtä soittoa ennen ekaa heräämistä.
Meiän vieressä tykkäs kipeenä nukkua, mutta me ei tykätty. Ei osata kumpikaan nukkua, kun jätkä on siinä välissä. Ja se potkii ja pyöriikin niin kauheasti, ettei meiän nukkumisesta tuu yhtään mitään.:O
Unipussi on ollu käytössä viikon verran -ei huomattavaa muutosta. Kylmä tai kuuma ei pitäis olla. Jätkä ei välitä, vaikka vaipassa ois pissaa, ei voi siitä johtua. Masu on aivan varmasti täys, kun laitan poitsun nukkumaan.
Päiväunet heppu nukkuu ok (1 x 1-1,5h + toiset lyhkäsemmät unet tai sinne päin useimmiten, ja ulkona vaunuissa nukkuu kaikki päikkärit). Yöunille mennään 21-21-30, aamulla noustaan 07.30-9.00.
Päiväsaikaan oon koittanu sitä, että laitan pojan sänkyynsä ja totutan sitä olemaan siellä mukavissa merkeissä, esim. annan sille sinne soittorasian, josta se paljon tykkää tms.

Mitähän vielä... kaikennäköistä on tullu kokeiltua. Alkaa olla univelkaa komeesti, en jaksais enää alituiseen heräillä (eikä isäntäkään). :( Heppu on kuitenkin syntymästään lähtien herättäny vähintään 3 kertaa/yö muutamaa hassua poikkeusta lukuunottamatta, useimmiten jopa 4-6 kertaa yössä tai USEAMMIN. Tosin tällaista "turhaa" heräilyä EI oo aiemmin ollu. En valittais, jos päästäis takas edes tuohon 3 herätystä/yö, mutta ei oo kuulkaas yhtään hauskaa joutua seittemättä kertaa heräämään yöllä + että muutenkin oon nukkunu toisinaan tosi huonosti...:(

Päiväsaikaan poika on kuin enkeli, helpompaa lasta saa hakea!!<3
Antakaa pliis vinkkejä, jos on!!
Aattelin alkuun, että jospa tääkin on nyt taas tällainen vaihe, kun poika on oppinu ryömimäänkin jne. mutta alkaa olla niin pitkä vaihe, että sais loppua jo! Enkä jaksa uskoa siihen, että tuo liikkeellelähdöstäkään johtuis, poika ei pahemmin pyöri tai liiku sängyssään yöllä.
Help me...

On se valitettavasti myös semmoinen vaihe, meil tais olla kans n. 6kk iästä melkeen 9kk ikään melkoisia nuo yöt. nyt on ruennu taas nukkuu. entä jos annat nukkua vieressä ja kun rupeaa nukkumaan opidempiä unia ni rupeat laittaa taas omaan sänkyyn. meillä "opetin" vasta nyt omaan sänkyyn ja hienosti nukahtaa ja nukkuu. mulla ainakin helpotti omaa nukkumista kun ei tarvinnu nousta vauvaa hoitamaan, iskin vaan väsyneenä tissin suuhun ja se siitä! :)

Emmie usko, että meillä se perhepeti toimis..:( Ko a) meiän sänky on vaan 160cm leveä, ja heppuli vie puolet tilasta + potkii meitä yöllä. b) me isännän kans ei kerta kaikkiaan osata nukkua, kun heppu on meiän välissä. c) Silloin sairastelun/hampaiden tulon aikaan heppuli nukkui myös omassa sängyssään jonkin verran ja aina yhtä huonosti, vaikka kuinka ois saanu nukkua ensin meiän välissä, joten näinköhän mahtais toimia nytkään.. :O

Mutmut, tässä huntsin, että jos tissille nukahtamisesta päästiin eroon muuttamalla uniassosiaatiota, niin miksei se toimis tässäkin..? Eli liekö poika nyt assosioitunut nukahtamaan taputteluun ja silittelyyn liiaksi -> ei osaa omin avuin nukahtaa, kun yöllä herää?! : /

Äskön laitoin heppulin nukkumaan. Puolisen tuntia tai reiluki "taisteltiin", heppulin oli vaikea nukahtaa niin, etten silitelly sen selkää tai jalkaa / taputellu peppua. :( Mutta nukahtipas viimein. Koitin suhista sille "sssss sssss", se on ollu melko rauhoittava keino (joskus). Meinas tosin jo ämmästä puhti loppua, kun sain loputtomiin suhhuutella ilman tulosta..:LOL: Kun poika alkoi venkoilla tai kitistä, käänsin sen takasin kyljelleen, tai jos alkoi itkeä niin nostin syliin, rauhoitin, toivotin hyvää yötä ja laskin sänkyynsä. Väsyihän se lopulta taistelemaan vastaan ja simahti..

Nyt vaan mietin, että mites yöllä. Samaa pitäis koittaa yöllä jaksaa tehä = ukkeliparan hermot on kyllä siinä kohtaa riekaleina + yöunet mennyttä kalua. Vissiinki täytyy antaa kehotus siirtyä nukkumaan olkkariin, mikäli käy liian häiritseväksi. Aion suorittaa tämän koulutuksen taas ite omin päin, siin on liian suuri työmaa ruveta ensin opettamaan toiselle miten pitää toimia ja mitä EI saa tehä. Ja sitten korjata jälkiä, kun asiat mennään sössimään. Jotenka mieluummin vaikka viikon-kakski valvon ja taistelen silmät ristissä, jotta sais (SAIS??) jotain tulosta aikaiseksi.

Voi vitsi, on tää melkosta... Ko sais ees jotenkuten nukkua. :(
Vaik tosiaan, ei siitä oo takeita, vaikka tää jatkuis vielä pitkäänkin, huoh...

Viimeksi muokattu:
Meilläkin oli jo (ja alusta asti ollut) tosi hyvä nukkuja, nyt 7kk ikäinen. Mutta kummasti tuo liikkeellelähtö häiritsee unia. Nyt opettelee nousemaan seisaalleen, ja sitä harjoitellaan sitten yötä myöten. konttaamisen opettelun jälkeen oli kans tosi hankalia öitä. Heräili usein eikä malttanut pysähtyä.

Tiedän että on tosi ärsyttävää nousta joka kerta sängystä. Onko pinnasänky sen verran lähellä omaa sänkyä, että yltäisit siitä silitellä tms? Tykkään ainakin itse, että voin maata peiton alla samalla kun laitan tuttia takaisin tai silittelen kunnes nukahtaa uudellen. Tuo neuvo nyt ei varsinaisesti itse ongelmaan auta, mutta mukavuutta ehkä tuo.. :D

Olen nukuttanut lapsen aika pienestä asti omaan sänkyynsä suoraan. Nykyisin mennään niin, että saattaa hetken aikaa konttailla tai muuten pyöriä siellä. Mutta kun alkaa nukahtamaan, niin pidän kättä jaloilla sen verran ettei saa käännyttyä tai potkittua. Kun vain pakotetusti pysähtyy hetkeksi niin nukahtaa. Olen yleensä ottanut käden pois sitten kun rauhoittuu, eikä ole vielä täysin unessa, ettei juuri oppisi nukahtamaan silitykseen tai käden painoon.

Kun vain jaksaisit sen vähän aikaa jatkaa sisukkaasti, niin sitten voisi helpottua kokonaan! Mies voi toki siirtyä muualle jos häiritsee, antakoon sinun sitten vaikka nukkua päiväunet jos sinä valvot pojan kanssa yöllä. :) Ja päivälepo piristää aika paljon, vaikka niitä kotitöitä oliskin siellä iso pino odottamassa..

Koska teki ensimmäiset hampaansa? Meillä tuli 4 kk iässä ekat alahampaat ja nyt on unet ollut todella pätkittäisiä ja kitinää/heräilyä keskellä yötä. Syy selvisi tässä juuri, kaverilla on puskenut 2 ylähammasta yhtä aikaa, jotka varmana tuottavat hieman kipua ja siihen sitten herätty!

Itse tosin väsyin tuohon pinniksen vierellä ravaamiseen ja otin sitten perhepetiin, on itellä helppo, mutta poju ei meillä potki vaan nukkuu rauhaisasti rinnalle. Aamulla saa sitten herätä kun toinen rapsuttelee nenää tai nipistelee. Ihanaa ;o)

Heips.
Itellä vasta 5kk tyttö, enkä osaa mitään hirveitä neuvoja sinänsä antaa, mutta nuku hyvä ihminen edes päivällä!
Koita saada nukuttua niin hyvät päikkärit,ettei sua haittaa yöllä pomppia.
Ota asenne vähä sama ku oisit yötöissä.
Ite hoitajana tottunu yötuureihin ja tuon muksun kanssa piti samallain asennoitua kun oli yli kuukauden kipeenä, eikä nukkumisesta tullut mitään.
Siitä jäi meillä kans vähä päälle tuo yöheräily.

Nyt vasta tuntuu että alkaa pikku hiljaa helpottaan ja heräilyt jääny vähemmälle.
Kyse ei meilläkän ollut nälästä vaan ihan muuten vaan piti saada tutti ja kääntää kylkeä sekä varmistaa että äiti on yhä lähellä.
Välillä nukahti hyvin uudestaan ja välillä sitte kitinää jatkui pätkittäin parikin tuntia, ettei ite ehtiny välissä nukahtaa ollenkaan kun piti pompata uudestaan ylös laittamaan taas tuttia.

Edelleen nousen ylös laittamaan tuttia varmaan sen 3-5 kertaa yössä ja muuten sitten 2 kertaa minun yöunien aikana tyttö syö. Itellä nykyään rytmi silleen että saa kunnolla unen päästä kiinni vasta 4 aikaan yöllä kun tyttö on syöny ja alkuyön oon pomppinu laittamassa tuttia. Sit se nukkuu syömisen jälkeen 3:30/4:00-6...tai joskus hyvällä tuurilla 8:00 asti. Eli se on minulle se sikeän unen väli, jonka saan nukuttua hyvin. Sitten tytön päikkärit pitää hyödyntää.

Älä ota ressiä kotihommista niin jaksat-minä ainaki suosiolla jätän isännälle kaiken tai teen sitten kun huvittaa/on mahdollista.

Zemppiä ja voimia kauheesti!

Yhteistyössä