7kg ämpäri puolukkasurvosta ja päällä hometta

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pitää säilyttää viileämmässä ensimmäinen kerta kun kuulen puolukka survoksen homehtuneen. Ei ole kyllä ikinä homehtuneet. Onko joukossa muutakin kuin puolukkaa.
Minä olen kuullut. Ne homehtuvat silloin, kun tekevät survoksen jollain sähköisellä vempeleellä, jolloin joukkoon tulee myös reilusti ilmaa. Olin aikoinaan yhdellä keittiöllä töissä ja siellä oli käynyt noin. Manasivat kovasti, että olisi pitänyt survoa ilman laitteita. Ja muutamasta muustakin paikasta olen kuullut samaa. Kun survoo ihan perinteisesti, niin ei ne sitten homehdu.

Aina voi säilyttää kylmemmässä paikassa eli pakastimessa :)
 
Olen aikanani käynyt hygieniaosaamis-koulutuksen ja siellä sanottiin et oli kyse sit mistä tahansa tuotteesta (hillot, leivät ym. suuhun laitettava) jossa on hometta niin se on pilalla KOKO tuote!! Niinku tuolla jo aikasemmin mainittiin, se homerihmasto on jo levinnyt koko survokseen, eikä auta että ottaa siitä osan pois...

Eli heitä pois....
En ole käynyt minkäänlaisia hygieniakoulutuksia, mutta olen elänyt melkoisen määrän vuosikymmeniä ja syönyt sinä aikana melkoisen määrän puolukkasurvosta.
Silloin, kun pakasrteista ei vielä uneksittukaan, säilyi survos ihan vain avonaisessa saavissa. Jos joskus hiukan hometta ottikin, kuorittiin pari senttiä pinnasta pois ja ei kun syömään. En muista kenenkään kuolleen enkä edes sairastuneen moisen pikkujutun vuoksi.
eli ei kun kuorit pinnan varovasti pois, ettet sekoita homeista homehtumattomaan ja käytät pois kuin ei mitään olisi ollutkaan.
 
vierailija
Isoon puupyttyyn survotaan puu kurikalla ja laitetaan talon viileää huoneeseen. Kaikilla ei ole kyllä sitä mahdollisuutta. Ei homehu. Pitää alkaa heti päältä syömään pikkuhiljaa niin pääly kerros vaihtuu.
 

Yhteistyössä