7h kesti ensiavussa kunnes pääsin leikkaussaliin.

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Mulla tulehtu umpisuoli ja 7h sain jonottaa. Ensimmäiset 2h meni, kun lääkäri sulki pois virtsarakontulehduksen vaikka oli hyvin selvä ettei kyseessä ollut sellainen tulehdus. Sitten piti odottaa 2h verikokeita. 4h odotin, että sain kipulääkettä. Ja 7h odotin, että leikattaisiin.
Kamala päivä kaiken kaikkiaan. Hoidin vielä vauvaa kamalissa tuskissa alkupäivän, kun mies oli töissä.
 
"Vieras"
Ei kuulosta mitenkään pitkältä viiveeltä. Turvallisempaahan se on leikata kun oot paastonnu. Ja aika nopeestihan sut on leikattu leikkauspäätöksen tekemisen jälkeen. Mieheni odotti leikkausta vuorokauden leikkauspäätöksen tekemisestä, vaikka oli päivystysleikkaus.
 
"jooo"
ystävälläni alkoi kesällä yllättäen järkyttävän kova päänsärky, huimaus ja pahoinvointi. Seuraavana päivänä meni työterveyslääkäriin, lääkäri tutki ja lähetti kotiin ja sanoi, että johtuu niskoista, ota buranaa ja pari päivää saikkua.
Seuraavana päivänä edelleeen todella huonossa kunnossa ja uudelleen samalle lääkärille, joka taas passitti kotiin.
Kolmantena aamuna ei enää tahtonut pysyä pystyssä, joten miehensä vei sairaalaan. Istuttivat potilasta päivystyksessä 10tuntia, ennenkuin pääsi makuulleen. Sen jälkeen verikokeita ja pään kuvaus, mitään ei kuulemma löytynyt ja taas passitettiin kotiin keskellä yötä.
Aamulla soittivat sairaalasta, että olivat katselleet kuvia tarkemmin ja löytyi aivoverenvuoto, sairaalasta tilasivat ambulanssin jolla ystävä kuskattiin sairaalaan.

Pää leikattiin, kaikki meni syht ok pieniä takapakkeja lukuunottamattta ja parin viikon sairaalassaolon jälkeen pääsi kotiin.

Eli aika pienellä odotuksella oot ap kuitenkin selvinnyt, mutta onhan se tosi ikävä joutua odottamaan kovissa tuskissa :(
 
"vieras"
Aika nopeata kuitenkin. Itse jonotin pidempään, ehti jo puhjeta. Asiaa ei mitenkään auttanut että olen itse alalla...Eihän sille mitään voi jos leikkuriin menee joku kiirellinen hätätilanne edelle.
 
oooh
Mä pääsin ensiavussa ekalle lääkärille (sisätautilääkäri) n. 5 minuutissa, tokaa (gyneä) odotin ehkä vajaan tunnin. Tässä välissä sain jo kaksi kertaa kipulääkettäkin, kun eka ei tehonnut. Toka lääkäri päätti, että leikataan, mutta vasta seuraavana aamuna. Hän kävi osastolla vielä varmistamassa, että pärjään aamuun asti. Mä olin todella tyytyväinen nopeaan toimintaan.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";29000602]Mulla tulehtu umpisuoli ja 7h sain jonottaa. Ensimmäiset 2h meni, kun lääkäri sulki pois virtsarakontulehduksen vaikka oli hyvin selvä ettei kyseessä ollut sellainen tulehdus. Sitten piti odottaa 2h verikokeita. 4h odotin, että sain kipulääkettä. Ja 7h odotin, että leikattaisiin.
Kamala päivä kaiken kaikkiaan. Hoidin vielä vauvaa kamalissa tuskissa alkupäivän, kun mies oli töissä.[/QUOTE]

Sinulle on tehty tutkimuksia eli et ole leikkaussaliin 7 tuntia jonottanut Todella nopeasti olet leikkaukseen pääsyt. Päivystävällä lääkärillä on yhtaikaa kymmeniä potilaita ja heidän laboratoriovastauksia katsotavana, joten ei voi olettaa, että sinä olet se number 1.

Ei ihmisiä vielä leikattavaksi tuosta noin vain pelkän vatsakivun vuoksi. Pitää ensin varmistaa diagnoosi. Olis se melkoista yhteiskunnan varojen haaskausta, jos pissatulehduksen vuoksi vatsakipuisilta alettaisiin umpilisäkkeitä leikkaamaan eikä todella tutkittaisi mistä kyse.

Kai otit kipulääkettä kotonakin ennen sairaalaan tuloa. Aina oletetaan ettei ihmisellä itsellä ole mitään vastuuta, vaan odotetaan,että yhteiskunta huolehtii panadolitkin suuhun.
 
"vieras"
Vatsakipua ei lääkitä ennekuin tietää mistä kipu johtuu. Jos sulla on käsi poikki se on helposti todettavissa ja voi ottaa kipulääkettä siihen turvallisesti. Jos sulla koskee vatsan alueelle ei sitä kivun aiheuttajaa niin vaan helposti löydykkään. Sille löytyy selitys pois sulkemalla kuten sulle on tehty. Ja ennekuin se oikea dg löyty ei voinu lääkitä.
 
"jaa"
Olisit voinut joutua odottamaan pidempäänkin jos vaikka leikkaussalia olisi pitänyt varattuna jokin hengenhätä-leikkaustapaus. Päivystysleikkauksetkin menee kiireellisyysjärjestyksessä.
 
oooh
[QUOTE="vieras";29001277]Vatsakipua ei lääkitä ennekuin tietää mistä kipu johtuu. Jos sulla on käsi poikki se on helposti todettavissa ja voi ottaa kipulääkettä siihen turvallisesti. Jos sulla koskee vatsan alueelle ei sitä kivun aiheuttajaa niin vaan helposti löydykkään. Sille löytyy selitys pois sulkemalla kuten sulle on tehty. Ja ennekuin se oikea dg löyty ei voinu lääkitä.[/QUOTE]

Kyllä mä sain lääkettä järkyttävään vatsakipuun ennen diagnoosia, kaksi erilaista kipupiikkiä.
 
"Neiti"
Mulla leikattiin päivystyksessä sappirakko pois. Menin yöllä sairaalaan, odottelin ensiavussa n. 10 tuntia, sitten pääsin osastolle. Ensiavussa jo sain kipulääkettä (sappikivut oli elämäni pahimmat kivut, sattui enemmän kuin synnytys/murtuma/välilevyn pullistuma). Osastolla odottelin päivän, tehtiin toki tutkimukset päivän aikana, ultrattiin, magneettikuva, verikokeet jne. Ja 2 pv ensiapuun tulosta leikattiin.

Mun vieressä oleva mummo oli joutunut viikon odottamaa leikkausta... Toki mulla tehtiin tähystyksessä nopeaan ja hänellä avoleikkauksena.
 
"vieras"
Valitettavasti vaan siellä päivystyksessä on paljon ja vaikeasti sairaita potilaita joten odottamaan joutuu. Niin ja ei ne laboratoriotuloksetkaan hetkessä valmistu vaikka ihmiset usein niin kuvittelevat. Eihän se odottaminen mukavaa ole mutta eipä asialle oikein mitään mahda kun potilaita riittää. Kaikista tympeintä hoitotyössä on juurikin nämä tyhjästä valittajat.
 
"vieras"
Ap varmaan kuvittelee, että sairaaloissa on jatkuvasti leikkausvalmiudessa (= tyhjänä) useampia leikkaussaleja henkilökuntineen. Siellä ne sitten istuu ja pyörittelee peukaloita odotellen, että joku leikattava jostain polilta löydetään... jep.

Tiedoksi ap:lle, että ennen minkäänlaista leikkausta pitää potilaalle tehdä tietyt tutkimukset, varmistaa ravinnotta olo, joka on minimissään sen 6 tuntia (paitsi jos sulla on hengenlähtö kyseessä, mutta ap:n tapauksessa niin ei ollut) ja jokin epäilys edes diagnoosista pitäisi olla. Ei ketään leikata vain siksi, että "mahaan sattuu, mutta voi se olla laktoosivaivaa tai pissatulehduskin". Ja siellä leikkauspöydällä voi tosiaan olla jo joku muu jota leikataan, puhumattakaan siitä että leikkaukseenkin pääsee tietyssä kiireellisyysjärjestyksessä..

Elämässä pitää vain joskus odottaa. Se on vähän niinkuin "voivoi".
 
[QUOTE="vieras";29002251]Ap varmaan kuvittelee, että ...

Elämässä pitää vain joskus odottaa. Se on vähän niinkuin "voivoi".[/QUOTE]

Asiassa ei tartte hirveesti lääketiedettä tai ensiapua opiskella, mut ensiksi katsotaan niiden tilanne, jotka ei pysty tai jaksa huutaa.
 
aaapee
[QUOTE="vieras";29002251]Ap varmaan kuvittelee, että sairaaloissa on jatkuvasti leikkausvalmiudessa (= tyhjänä) useampia leikkaussaleja henkilökuntineen. Siellä ne sitten istuu ja pyörittelee peukaloita odotellen, että joku leikattava jostain polilta löydetään... jep.

Tiedoksi ap:lle, että ennen minkäänlaista leikkausta pitää potilaalle tehdä tietyt tutkimukset, varmistaa ravinnotta olo, joka on minimissään sen 6 tuntia (paitsi jos sulla on hengenlähtö kyseessä, mutta ap:n tapauksessa niin ei ollut) ja jokin epäilys edes diagnoosista pitäisi olla. Ei ketään leikata vain siksi, että "mahaan sattuu, mutta voi se olla laktoosivaivaa tai pissatulehduskin". Ja siellä leikkauspöydällä voi tosiaan olla jo joku muu jota leikataan, puhumattakaan siitä että leikkaukseenkin pääsee tietyssä kiireellisyysjärjestyksessä..

Elämässä pitää vain joskus odottaa. Se on vähän niinkuin "voivoi".[/QUOTE]

No ensinäkin siellä ei ollu kauheesti muita potilaita. Verikokeita ei tehty heti vaan ainoastaan katottiin virtsa näyte. Josta ei selvinnyt mitää. Ei annettu kipulääkettä ei edes ehdotettu makuupaikkaa kuin vasta 4h odottelun jälkeen ja sekin vasta siinä vaiheessa, kun makasin tuskissani pöydän päällä. Jos lääkäri olisi heti painellut vatsaa olisin päässyt kirurgian puolelle odottamaan ja saanut lääkitystä kipuihin. Lääkäri ei tehnyt tutkimuksia joita hänen olisi pitänyt tehdä heti, eli painellut vatsaa. Jonoa ei tosiaankaan ollut.
 
HippuTAR
Mistä sä tiedät paljonko sielä oli potilaita? Täälä ei koskaan montaa ihmistä näy sairaalan päivystyksen odotushuoneessa, potilaat kun pääosin aika nopeesti viedään muihin huoneisiin odottamaan.

Mulla oli pari vuotta sitten paha tulehdus sektion jälkeen tuola sisuskaluis. Puoleltapäivin lähdettiin tk:n päivystykseen, pääsin sielä monien potilaitten ohi silti kello oli jo jotain kolme ku siirryin sairaalan päivystykseen. Pääsin kyllä nopeesti käytäväpaikalle sänkyyn maate. Katottiin virtsa, jossain vaiheessa otettiin verikokeet, joskus kuuden mais lääkäri kävi painelemas mahaa, päätyi umpparitulehdukseen, sen jälkeen sain kipulääkettä. Joskus 6-8 välis mut siirrettiin osastolle odottamaan leikkausta. Kello oli yli puolenyön kun mut haettiin leikkuriin. Umpisuolentulehdusta ei tosin sitten ollutkaan vaan munasarja, umppari, osa suolta ja jotain muita osia (en muista nyt tarkkaan) oli tulehtunu yhteen.
Kipu oli helvetillinen, en ole koskaan kokenut vastaavaa.
Ei silti tullu mieleenkään valittaa koska oletettavasti joku tarvitsi kiireellisemmin hoitoa kuin minä.

Seuraavana päivänä kuulin että yksi tuttu oli ollut illlalla pahassa kolarissa ja hän oli ollut tuntikausia kestäneessä leikkauksessa joka oli loppunut puoliltaöin.
 
jooooooo
mulla ku tulehtu umpisuoli ni eka määrättiin banadolia, no sen avulla pari pvää, uudelleen lääkäriin ku ei helpota, (hoidin myös 4kk vauvaa kokoajan ja imetin), sitte ottivat ttulehdusarvot, olivat 300, sitten tutkivat, todettiin umpilisäkkeen tulehdus todennäköinen, sitten tehtiin päätös leikata, odotin 12h kunnes leikattiin.
 

Yhteistyössä