.

Mun mielestä asenteet jo raskausaikana kertoo aika paljon tulevasta....
Ihmiset on erilaisia ja arvot myös sen mukaisia.
Jos joku imettää 3 sidukan jälkeen ni mä oon sitä mieltä että pitäs tehä pieni tutkimusmatka itseensä. Ajatella asian kaikkia vaikutuksia ja pitkällä tähtäimellä.

Joo tuntuu ihan uhmaikäisen käytökseltä nuo Katja87:n mielipiteet jne. No enää en taida tätä ketjua edes lukea kun pistää kiukuksi. Itse en myöskään edes 3 sidun jälkeen pientä vauvaa kantaisi enkä varsinkaan imettäisi. Rintapumpulla voi pumpata sen verran maitoa että voi syöttää pullosta sen aikaa kun alkoholia veressä. Tämä mun mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja mmiilia:
En ota yhtikäs mitään. Vesilinjalla oon muutenkin menny ennen raskauttakin jonkin aikaa, joten miksipä sitä sitten juhannuksena ottais jottai. Limppaa kyllä varmaan menee ja vettä, paljonkin :)
Kuten myös. :wave:

Heti kun päätettiin että vauva saa tulla, niin jätin sen vähäisenkin alkoholin pois. Takana muutama km, joita tosin ei itse aiheutettu, mut kuitenkaan en ota riskiä et oman käytöksen vuoksi jotain sattuisi...

Ja aikalailla taitaa neuvoloiden ohjeet erota, sillä mulle on kahdessa eri neuvolassa sanottu, että turvallista rajaa ei alkoholille ole. Musta tuntuu isolle tuo ap:n sanoma määrä 1-2 annosta viikossa. :eek: Mutta tosiaan, jokainen tyylillään, ja minä täysin holittomalla linjalla ja ylpeä siitä. :D

Ei 1 promille maidossa vaikuta vauvaan mitenkään. Tosin vauva aistii humalaisen vanhemman käytöksen olevan erilaista ja tuskin promillen humalassa on turvallista lasta käsitellä..Vauvaan sitä alkoholia menee siinä vaiheessa niin pieniä määriä ettei sitä voitais edes mitata.

Tipaton olen tähän asti ollu ja ajattelin olla tämän lopunki.. Kaikki hapolliset juomat saa ruuan kiehumaan takaisin suuhun että eipä tee mielikään..

Jokainen kantakoon oman lapsensa ja jos tupakoi tai viinaa vetää niin itsehän sen omalla tunnollaan kantaa. Itsehän en pystyis edes elämään sen asian kanssa jos vauvalla ois jotai kehityshäiriötä joka edes saattais johtua siitä että oon raskausaikana tissutellu. En siis kommentoi mitenkää sitä onko 1-2 annosta viikossa haitallista tai ei.

Kerronpa tässä oman mielipiteeni, aihe näyttää kovasti niitä jakavan...
Mun mielestä tupakoiminen raskauden aikana on paljon tuomittavampaa kuin muutaman alkoholiannoksen nauttiminen, koska nämä tupakoitsijat sauhuttelevat joka päivä ja useamman kerran päivässä.

Itse olen ammatissa, jossa viinien maisteleminen ja niiden "analysoiminen" kuuluu toimenkuvaani ja tätä olen jatkanut raskaudesta huolimatta. Tosin syljen viinit suusta maistelun jälkeen, mutta kyllä niistäkin suun kautta jotain imeytyy verenkiertoon.
Lisäksi illallisilla (joilla käyn pari kertaa kuukaudessa) juon edelleen viiniä ruoan kanssa, olen vain jättänyt aperitiivit ja kahvikonjakit yms. pois. Mulla on ehkä enemmänkin "ranskalainen" katsontatapa alkoholiin, ja etenkin viinit on mulle ruokajuomia, enkä näe niiden juomisessa mitään pahaa. Myös 1 % siideriä olen muutaman kerran lounaalla nauttinut.

Mutta jokainen toimii kuten itse parhaaksi näkee, vielä 70-luvulla konjakkia määrättiin yömyssyksi jos supisteli liian aikaisin. Mun mieheni äiti näitä yömyssyjä joi melkein koko raskautensa ajan, eikä miehessäni mitään vikaa ole :LOL:
No joo, vakava aihe, ei sais vitsailla...

no tuota, itse oon kyllä osittain samaa mieltä aloittajan kanssa siitä että se yksi siideri juhannuksen kunniaksi ei kyllä varmaan pyllistä mihinkään suuntaan!! Itse otin puoli lasia olutta mieheltä ja muutoinki saatan ottaa saunoessa ryypyn pari ja ihan hyvällä omallatunnolla! Kolmatta lasta odotan ja ikääkin jo sen verran ettei voi miksikään teiniksi luonnehtia! Ja esikoistani yritin lähes 5v joten jokainen odotus on minulle pieni ihme, enkä varmasti mitään riskejä sen suhteen ottaisi ikinä!! Mutta jotenki tässä ketjussa nyt tuntuisi suhteellisuudentaju pettäneen muutamilta, kun kyse ei oo tuon kummemmasta asiasta! Tosin itsekään en imettäisi enää kolmen siiderin jälkeen!!! Sit on parempi antaa pullosta ja ottaa se neljäskin hyvillä mielin... :LOL: Ja kyllä itsekin oon ostanut alkottomia siduja ja hyviä ovat olleet, mut ehkä se yks alkollinen juhlan kunniaksi tuo siihen hiukan enemmän juhlan tuntua, ainakin itse ajattelen niin!!

Mut sen vielä tähän sanon, että äitini on terveydenhoitaja, ja hän ihan töissäkin ollessaan antaa ohjeeksi imettäville naisille, että voi huoletta ottaa pari saunakaljaa ja senjälkeen imettää.
Enkä nyt todellakaan itse imettäisi kännissä, ihan vaan sen takia koska otteet saattavat olla epävarmoja, mutta jos äidinmaidossa olevaa alkoholimäärää ajattelee esim. parin kaljan jälkeen, niin se määrä on niin pieni, ettei ole mitään syytä esim. pumpata hyvää maitoa pois. Ja pari kaljaa ei kyllä nouse mulla päähän.
Että tämmöisiä ohjeita ammattilaiselta.[/quote]

kiitos Jumalalle, ettei mulla ole terveydenhoitajana sun äitiäs. Ei ole omena kauas puusta näköjään tippunut. Taisi äitiskin ottaa mutaman kun sua odotti.

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
Ei kukaan käskekään pumppaamaan hyvää maitoa pois vaan talteen. Maitoahan voi vaikka pakastaa pienissä erissä. Eli miksi ihmeessä teidän pakko imettää juoneena kun voi järkevästikin tehdä!!??!!!

Mutta ihan samahan se on rinnasta antaa, jos on pari vaan juonu, eli ei ole edes päähän noussut. Ja niinkuin jo aiemminkin mainitsin, niin en tietenkään imettäisi silloin, jos hiprakassa olisin koska otteet saattavat tuntua vauvasta epävarmoilta. Mutta parin kaljan jälkeen se nyt on aivan sama antaako rinnasta, vai pakastaako ne maidot, kukin tyylillään, mutta minun mielestä helpompi antaa suoraan rinnasta.

No toivotaan niin. :)
Mut sen vielä tähän sanon, että äitini on terveydenhoitaja, ja hän ihan töissäkin ollessaan antaa ohjeeksi imettäville naisille, että voi huoletta ottaa pari saunakaljaa ja senjälkeen imettää.
Enkä nyt todellakaan itse imettäisi kännissä, ihan vaan sen takia koska otteet saattavat olla epävarmoja, mutta jos äidinmaidossa olevaa alkoholimäärää ajattelee esim. parin kaljan jälkeen, niin se määrä on niin pieni, ettei ole mitään syytä esim. pumpata hyvää maitoa pois. Ja pari kaljaa ei kyllä nouse mulla päähän.
Että tämmöisiä ohjeita ammattilaiselta.[/quote]

Kipsun vastaus yllä olevaan tekstiin, lainaus katosi jonnekin:

Minunkin äitini on terveydenhoitaja lasten- ja äitiysneuvolassa. Hän on tosin päivittänyt tietonsa alkoholiasiassa jo aikaa sitten. Hän ei suosittele kenellekään alkoholia missään vaiheessa raskautta tai imetystä. Mm. maalaisjärki ja uusimmat tutkimustulokset ovat hänen perusteinaan asialle.

Neuvolassa on monesti tapana kysyä (ammattilaisten keino), että paljonko otat raskausaikana. Jos äiti vastaa yhden-kaksi, niin on hyvin todennäköistä, että hän vähättelee ja tosiasiallinen määrä on isompi. Eli nollalinjan vastaukset ovat niitä, joita ei pohdita, mutta "yhden-kahden juojat" ovat kyllä syynissä, vaikkeivät sitä huomaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja m98765:
Että tämmöisiä ohjeita ammattilaiselta.
kiitos Jumalalle, ettei mulla ole terveydenhoitajana sun äitiäs. Ei ole omena kauas puusta näköjään tippunut. Taisi äitiskin ottaa mutaman kun sua odotti.
[/quote]

Mikä tässä niinkuin on epäselvää? Kyllähän tuo nimim. "tuleva mamikin" esim. antaisi vauvalle sitä alkoholipitoista maito, ei tosin rinnasta vaan pakastaisi sen ja antaisi myöhemmin. Eiköhän lienee aika sama loppu tulos!
Siis huom. nyt ei ole kyse siitä että minäkään KÄNNISSÄ imettäisin, en missään nimessä. Mutta eipä tuo muutama kalja edes päähän nouse.

Ja tämä ohje että voi huoletta ottaa pari saunakaljaa ja imettää sen jälkeen, on ihan yleinen ohje, minkä voit tarkistaa vaikka omalta neuvolalantädiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:

No toivotaan niin. :)
Että tämmöisiä ohjeita ammattilaiselta.

Kipsun vastaus yllä olevaan tekstiin, lainaus katosi jonnekin:

Minunkin äitini on terveydenhoitaja lasten- ja äitiysneuvolassa. Hän on tosin päivittänyt tietonsa alkoholiasiassa jo aikaa sitten. Hän ei suosittele kenellekään alkoholia missään vaiheessa raskautta tai imetystä. Mm. maalaisjärki ja uusimmat tutkimustulokset ovat hänen perusteinaan asialle.

Neuvolassa on monesti tapana kysyä (ammattilaisten keino), että paljonko otat raskausaikana. Jos äiti vastaa yhden-kaksi, niin on hyvin todennäköistä, että hän vähättelee ja tosiasiallinen määrä on isompi. Eli nollalinjan vastaukset ovat niitä, joita ei pohdita, mutta "yhden-kahden juojat" ovat kyllä syynissä, vaikkeivät sitä huomaakaan.

[/quote]

No minä en kyllä tietääkseni missään vaiheessa ole teille täällä kertoillutkaan että millaisia ohjeita äitini terveydenhoitajana antaa raskaanaoleville naisille, puhe oli nyt tuosta imettämisestä, jos satuit huomaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
Ei kukaan käskekään pumppaamaan hyvää maitoa pois vaan talteen. Maitoahan voi vaikka pakastaa pienissä erissä. Eli miksi ihmeessä teidän pakko imettää juoneena kun voi järkevästikin tehdä!!??!!!

Mutta ihan samahan se on rinnasta antaa, jos on pari vaan juonu, eli ei ole edes päähän noussut. Ja niinkuin jo aiemminkin mainitsin, niin en tietenkään imettäisi silloin, jos hiprakassa olisin koska otteet saattavat tuntua vauvasta epävarmoilta. Mutta parin kaljan jälkeen se nyt on aivan sama antaako rinnasta, vai pakastaako ne maidot, kukin tyylillään, mutta minun mielestä helpompi antaa suoraan rinnasta.
TARKOITUS ON PUMPATA MAITO ENNEN NIITÄ SAUNAKALJOJA!!! ÄLYHOI!

Yhteistyössä