:\\

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nöppönen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nöppönen

Aktiivinen jäsen
13.05.2005
22 173
1
36
onko teillä miten sovittu lasten päivärytmistä kun vierailevat etävanhemman luona? tai siis pyrittekö siihen, että kummassakin paikassa olisi mahdollisimman samanlainen päivärytmi? itse olen ajatellut että lapsille on helpompaa verailut jos myös isän luona toteutetaan samanlaista päivärytmiä kuin kotonakin.. ollaan miehen kanssa siitä useasti puhuttu ja jos päivärytmit on meillä muuttunut niin kerron siitä isälle ja laitan rytmin viel paperille. nyt kuulin et miehen nykyinen kuitenkin valittaa tästä asiasta pitkin kyliä.. siis et laitan lapun lasten mukaan jos päivärytmissä on muutoksia tapahtunut. en kuulemma luota miehen lastenhoitotaitoon, vaik siitä ei ole todellakaan kyse vaan siitä että pienten lasten on mielestäni helpompi liikkua puolin ja toisin jos vierailu ei sotke päivärytmiä täysin.. lapset kuitenkin pieniä vielä. mitä mieltä.. miten teillä toimitaan? :\|

Jokainen toimii tavallaan.
Itse en myöskään tykkäisi jos minulle ohjelappuja annettaisiin oman lapsen hoitamisen suhteen.Eri asia jos kyse lääkkeiden ottamisesta jne.
En koskaan laittanut paperille vain suullisesti jos kerrottavaa oli.
Ja soittivat ja kysyivät jos epäselvää(ex ja hänen nykyisensä)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2007 klo 09:56 Micosa kirjoitti:
Jokainen toimii tavallaan.
Itse en myöskään tykkäisi jos minulle ohjelappuja annettaisiin oman lapsen hoitamisen suhteen.Eri asia jos kyse lääkkeiden ottamisesta jne.
En koskaan laittanut paperille vain suullisesti jos kerrottavaa oli.
Ja soittivat ja kysyivät jos epäselvää(ex ja hänen nykyisensä)

ei niis lapuissa muita ohjeita hoitamiseen ole, kuin se et monelta normaalisti syödään, mennään päiväunille ja nukkumaan.. ja lappu muutenkin vaan sen takia, koska miehellä tosi huono muisti ja rytmit on muutunut ensin tosi paljon kun erottiin ja myöhemmin siks et jätettiin kuopuksen toiset päikkärit pois ym muutoksia. siis lapun olen laittanut lasten mukaan 2 kertaa vuoden aikana. ja se tuntuu nyrppivän vain tätä nykyistä, koska miehen kanssa ollaan jo puhelimessa sovittu et näin tehdään..

On se kumma ettei voi muka neuvoja laittaa. Eikös se prkl ole sama mihin menee käymään jos rutiinit on muuttunut.

Minun pojat kun ovat olleet siskolla hoidossa niin kyllä hän on ihan oma-aloitteisesti kysynyt että mihin aikaan syö ja milloin on paras laittaa päikkäreille? Tämä siis helpottaa lapsen hoitajaa ja etenkin sen lapsen oloa kun hän ei ole omassa kotona.

Ja ihan turha tulla lässyttämään että onhan lapsi siellä isälläkin "kotona" kun jokainen normaalijärjellä varustettu ihminen tietää ettei se ole koti missä ollaan kerran pari kuukaudessa.

Tottakai systeemeissä ja lapsissa on eroja, mutta silti...

Ymmärrän oikeastaan molempia osapuolia. Äidillä on huoli, ja jos isän luona tapaamisella on kovin toisenlaista, on kotona rytmin luominen uudelleen normaaliksi työn takana. Ei ole tarkoitus että lapsi tulee uupuneena tapaamiselta ja äiti "korjaa sadon".

Toisaalta ymmärrän miehesi nykyistäkin. Jakamalla ohjeita kellonajoista ruokailujen suhteen ja päiväunien suhteet puutut heidän elämäänsä, heidän arkeensa ja siihen, mitä ja miten he päivänsä viettävät. "kellotat" heidän viikonloppunsa: enää ei eletään omaa elämää, vaan toisen ihmisen määräämää koska ne kellonajat on määrätty.

Minkä ikäisiä lapset ovat?
Kuinka usein on tapaamisia ja miten pitkiä pätkiä ovat kerrallaan isällään?
Ovatko lapset levottomia tapaamisten jälkeen, onko sinulla vaikeuksia oman päivärytmisi kanssa kun lapset tulevat ja ovatko he nälkäisiä tai väsyneitä?

Miehen lapset olivat päiväkoti-ikäisiä kun minä tulin tähän kuvioon mukaan ja nuorempi oli jotain 5 v, nukkui vielä päiväunet niin päiväkodisa kuin viikonloppuisin äidilläänkin,.
Vanhempi lapsi laittoi viestiä äidin suulla, äidin käskystä, että nuoremman kuuluu nukkua päiväunet ja niin edelleen.

Onneksi mitään lappuja tai tekstareita ei tullut.

Mies sanoi lapsille, että me eletään täällä kuten itseä huvittaa ja eläkää äidillänne miten huvittaa; enhän minäkään laita äidillenne ohjeita, miten hänen tulee tiedän kanssa olla.
Lapset saavat / saivat puhtauden, ruuan ja levon sekä yhdessäoloa ja huomiota isältään ja se on ihan riittävä, vaikka kellonajat eivät menekään kuten äidin luona ja vaikka ne päiväunet jäävätkin välistä.

Mies myös sanoi, että jos mentäisi kuten äiti määrää, ei hän näkisi teitä ollenkaan (nukkumista vaan) ja me kökittäisi vaan kotona, emme pääsisi yhtään mihinkään, ja se ei sopinut meidän elämään, kotona kelloon tuijottaminen.

Eli meidän tapauksessa lähiäidin ohjeet olivat että pitäisi elää kuten hän:

aamiainen klo 7 mennessä
lastenohjelmaa ja ulkoilua pihalla
lounas klo 11
päiväunet
välipala päiväunein jälkeen noin klo 14-15
päivällinen klo 16-17
iltapesut
iltapala klo 18-19
nukkumaan klo 20 mennessä

Sekä minä että mies olisimme tulleet hulluksi tuollaisesta "kellottamisesta".
Tämä kun oli ja on edelleen kodin rytmi

Ehkä sinulla ei ihan näin tarkkaa ole mutta vaikka ohjeena on pelkkä ruoka-aika ja päiväuniaika, se rajaa ja rajoittaa ja siinä puututaan toisen perheen elämisen rytmiin.

Kun itse erosin, lapseni olivat tuolloin 1,5 v ja 4,5 v. En jakanut ohjeita kellonajoista. Toivoin, että isänsä ruokaa muistaisi tarjota.. tapaamiset eivät olleet levottomia erilaisen päivärytmi takia vaan kokonaisuuden takia ja se pitää sisällään paljon muutakin kuin kellonajat, esim. sen mitä isä puhui lapsille yms,. ja muu olemisen sisältö

Harvensin tapaamisia kerran kuukaudessa tapahtuviksi, ja se helpotti tilannetta.
Jos teillä tilanne on levoton tapaamisten jälkeen, suosittelen samaa.

Tuo ohjeistus varmasti riippuu jonkinverran lasten iästä, mutta eiköhän pääsääntöisesti pitäisi hyväksyä ja ymmärtää, että molemmat vanhemmat luovat omat käytäntönsä lasten hoidon suhteen! Varmasti ruokaa saadaan/annetaan riittävästi ja nukutaankin. Eikä ne kullannuput siitä mitenkään kärsi, jos minuuttiaikataulu ei muutamana päivänä toteudu lähivanhemman mukaan.
Eikös sitä voisi ajatella, että se kasvattaa lapsen kykyä ymmärtää eri ihmisiä ja erilaisia tapoja? Väitetäänhän, että vauva-aikanakin pitäisi mahdollisiman monenlaisia "käsittelyotteita ja kantotapoja" saada vauvelin kokea: se kehittää motoriikkaa...

Toki ajatukseni perustuu siihen luottamukseen, että etävanhempi hoitaa asiansa, mutta todellakaan tarve ei ole aina kaikkea tehdä samoin. Poikkeustilanteita on vaikka sairaudet taikka lääkitykset yms.

Itse olen yrittänyt ajatella, että kun lapset ovat niinkin vähän kuin joka toinen viikonloppu ja puolet loma-ajoista isällään, niin saahan siellä erivapauksia olla! Joskus ovat olleet väsyneempiä, kun on nukuttu vähemmän, mutta nukkumallahan siitä selvitään. Pääasia, että perusasiat ovat kunnossa (ruoka, uni ja puhtaus) ja erityisesti turvallisuus!

Luottamusta ja avointa katsetta nyt vaan eteenpäin :flower:

Kun poika oli pieni niin meillä nukuttiin päiväunet vaikka lähi ei nukuttanut ja meillä mentiin illalla nukkumaan ajoissa vaikka kotonaan sai valvoa. Musta poika sopeutui hyvin mutta äidillä on ollut aina ongelma kun me ei eletä hänen tyylillään. Viime kesänä soitteli että pojan pitää antaa valvoa myöhempään kun tykkää katsella telkkaa illalla MUTTA meillä on myös pieniä lapsia eikä me voida koko päivää odotella koska etälapsi sattuu heräämää aamupalalle kun on valvonut pitkään ja muiden pitäisi saada jo päivä ruokaa ja pihallekaan ei voitais lähteä kun yksi lapsista vielä nukkuisi. Poika nukahtaa meillä hyvin klo 21 et kyse ei ole siitä että pyörisi sängyssä unettomana ja herää sit 9 maissa aamupalalle virkeänä.Meillä on erilainen perhe jo ikärakenteelta joten meillä on pakko järjestää asiat eri rytmissä kuin hänen kotonaan.

Eikös sitä voisi ajatella, että se kasvattaa lapsen kykyä ymmärtää eri ihmisiä ja erilaisia tapoja? Väitetäänhän, että vauva-aikanakin pitäisi mahdollisiman monenlaisia "käsittelyotteita ja kantotapoja" saada vauvelin kokea: se kehittää motoriikkaa...

---

Itse asiassa enemmän tai vähemmän säännöllinen päivärytmi on suositeltava, jotta lapsi voisi ennakoida tulevaa ja suhtautua siihen luottavaisesti.

Pieni lapsi aina rajoittaa elämää, enemmän tai vähemmän. Jopa ydinperheessä miehen vaikea ymmärtää, että kaikkein nautinnollisinta ei ole retuutta pientä lasta omien menojen mukaan, vaan koettaa mukauttaa ne toisiinsa. SIlloin pääsevät myös aikuiset vähemmällä...

Minuuttiaikataulua toki hankala pitää. Mutta unirytmistä on hyvä pitää kiinni.

Kyllä minäkin olen laittanut lapulle ylös lapsen ( nyt ikää 1 vuotta ja 8 kk ) rytmin ja rytmin vaihdokset, kun on mennyt isälleen tai mummin ja papan luokse. Ja molemmat ovat olleet todella tyytyväisi, että näin olen tehnyt, eivät tahdo sekoittaa lapsen normaalia päivärytmiä :)

Ja kyllä olen sitä mieltä, että varsinkin pienellä lapsella on hyvä olla se säännöllinen rytmi ja pitääkin se samanlaisena, oli lapsi sitten kotona, isillä, isovanhemmilla tai missä tahansa vierailulla! Pieni lapsi elää sen opetetun rytmin mukaan ja tiedostaa mitä tuleman pitää. Mitä sitä suotta sekottaa pienen päätä ja elämää, sillä aikuisethan kyllä osaavat joustaa ja muokata rytmiään pienen hyväksi!!! Ja kun mistään minuutti aikataulustahan tuskin on kyse.

Mukavaa viikkoa!

isompi lapsi on siis kolme ja pienempi vuoden. ja kyllä meillä on hankaluuksia kotona isän luona vierailun jälkeen.. isompi jopa pissii tahallaan houssuunsa vierailujen jälkeen. lasten pitäisi olla alkuperäisen tapaamissopimuksen mukaan isällään joka toinen viikonloppu ja 1-2 iltana viikossa. nyt kuitenkin tilanteesta johtuen isä näkee lapsiaan vaan kerran viikossa. me erottiin kun tuo tyttö oli kolmen kuukauden ikäinen, ensimmäisen ohjelapun laitoin lasten mukaan silloin kun lapset meni ensimmäisen kerran tapaamaan isäänsä.. tämä toinen "ohjeistus" tuli isälle sen jälkeen kun tapaamisissa oli ollut 2kk tauko ja sillä välin oli pienemmältä lapselta jätetty toiset päiväunet pois, vieroitettu pullosta ja opeteltu uutta nukahtamis tapaa ja myös nukkumaan meno oli aikaistunut. että ohjeita ei siis ole tullut kuin näissä tapauksissa, mut sitäkään ei vissiin olis sit saanut neuvoa.. siis nykyisen mielestä. mies ei ole kertaakaan sanonut mitään näistä kahdesta lapusta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2007 klo 16:24 nöppönen kirjoitti:
isompi lapsi on siis kolme ja pienempi vuoden. ja kyllä meillä on hankaluuksia kotona isän luona vierailun jälkeen.. isompi jopa pissii tahallaan houssuunsa vierailujen jälkeen. lasten pitäisi olla alkuperäisen tapaamissopimuksen mukaan isällään joka toinen viikonloppu ja 1-2 iltana viikossa. nyt kuitenkin tilanteesta johtuen isä näkee lapsiaan vaan kerran viikossa. me erottiin kun tuo tyttö oli kolmen kuukauden ikäinen, ensimmäisen ohjelapun laitoin lasten mukaan silloin kun lapset meni ensimmäisen kerran tapaamaan isäänsä.. tämä toinen "ohjeistus" tuli isälle sen jälkeen kun tapaamisissa oli ollut 2kk tauko ja sillä välin oli pienemmältä lapselta jätetty toiset päiväunet pois, vieroitettu pullosta ja opeteltu uutta nukahtamis tapaa ja myös nukkumaan meno oli aikaistunut. että ohjeita ei siis ole tullut kuin näissä tapauksissa, mut sitäkään ei vissiin olis sit saanut neuvoa.. siis nykyisen mielestä. mies ei ole kertaakaan sanonut mitään näistä kahdesta lapusta.

Siis soitteleeko tämä nyxä sulle näistä asoista kun isä ei kerran ole sanonut mitään!!!
Kyllä mun mielestä voi lähettää lappun mukana jos on jättänyt pullon poisym. et isän luona tiedetään tehdä samoin ja sama juttu potta harjoittelun kans kun aloittaa niin vois isääkin pyytää jatkamaan samaa vkl... ei siinä mun mielestä mitään pahaa ole

Yhteistyössä