70?:n lahjakortilla ostettu:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On kyllä kiva, että olette ostaneet sillä ihan tavallista ruokaa. Itse halusin auttaa seurakunnan kautta köyhää perhettä, mutta perheelle ei kai kelvanneet suunnittelemani lahjat suklaa, muut herkut ja muuta syötävää, he halusivat luistimet ja sukset ja 8 kg kinkun. Tuli vähän olo, että onko tämä perhe köyhä lainkaan...?

Alkuperäinen kirjoittaja LLL:
On kyllä kiva, että olette ostaneet sillä ihan tavallista ruokaa. Itse halusin auttaa seurakunnan kautta köyhää perhettä, mutta perheelle ei kai kelvanneet suunnittelemani lahjat suklaa, muut herkut ja muuta syötävää, he halusivat luistimet ja sukset ja 8 kg kinkun. Tuli vähän olo, että onko tämä perhe köyhä lainkaan...?

Joo joo, köyhäkin saa toivoa luistimia, mutta kun olin antanut ymmärtää, että ruoka-apua antaisin ja luulin, että köyhä perhe siitä(kin) ilahtuisi, niin olin vähän yllättynyt toiveista näin lumettomana talvena.

meidän piti kanssa saada tuo kortti,mutta ei oo näkyny.eikä kyllä haittaakkaan,paljon on jouluks saatu ja hyvä jos on menny sellaselle kellä ei oo varaa joulua juhlia muuten=)

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
opiskelijaperhe, mies töissä, mutta tulot yht. opintotukineen 1800/netto..siitä kahden lapsen hoitomaksut 200e, vuokrat 400e, sähköt 100e, työmatkat 200e, koulumatkat 80e, vesi 20e,puhelimet, netti, terveysmenot ja ruoka.

Sisältääkö tuo 1800 myös lapsilisät?
Minä olen yh, saan kyllä käteen kaikkiaan sellaiset 2800 kk, siis palkaa, elarit ja lapsilisät. Asuntoon menee 1150 e / kk, auton osamaksuun 225 e/kk ( auto pakollinen työssä), vakuutukset, puhelimet, ruoka, opintolainan lyhennys 130e / kk, sähköt, bensa, lasten harrastukset noin 100e / kk jne. Lisäksi 2 lasta sairastaa kroonisia sairauksia joihin jatkuvat lääkitykset ja polikäynnit. Eli onhan mulla isommat tulot kuin teillä, mutta onhan nuo asumiskulutkin suuret...
Oletteko tarkistuttaneet että hoitomaksu on oikea? ( vaikka kaipa se ikävä kyllä on )

Koittakaa nyt jaksaa tsempata, niin saatte sitten opintojen valmistuttua toivottavasti lisää tuloja, mutta kuten minun esimerkki osoittaa niin tahtoo ne menotkin kasvaa. Opiskelijan elämä on aika raakaa ja usein se laina on sitten ainoa konsti koittaa pärjätä, mutta sitten onkin sen mokoman lainan maksu edessä...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
opiskelijaperhe, mies töissä, mutta tulot yht. opintotukineen 1800/netto..siitä kahden lapsen hoitomaksut 200e, vuokrat 400e, sähköt 100e, työmatkat 200e, koulumatkat 80e, vesi 20e,puhelimet, netti, terveysmenot ja ruoka.

Sisältääkö tuo 1800 myös lapsilisät?
Minä olen yh, saan kyllä käteen kaikkiaan sellaiset 2800 kk, siis palkaa, elarit ja lapsilisät. Asuntoon menee 1150 e / kk, auton osamaksuun 225 e/kk ( auto pakollinen työssä), vakuutukset, puhelimet, ruoka, opintolainan lyhennys 130e / kk, sähköt, bensa, lasten harrastukset noin 100e / kk jne. Lisäksi 2 lasta sairastaa kroonisia sairauksia joihin jatkuvat lääkitykset ja polikäynnit. Eli onhan mulla isommat tulot kuin teillä, mutta onhan nuo asumiskulutkin suuret...
Oletteko tarkistuttaneet että hoitomaksu on oikea? ( vaikka kaipa se ikävä kyllä on )

Koittakaa nyt jaksaa tsempata, niin saatte sitten opintojen valmistuttua toivottavasti lisää tuloja, mutta kuten minun esimerkki osoittaa niin tahtoo ne menotkin kasvaa. Opiskelijan elämä on aika raakaa ja usein se laina on sitten ainoa konsti koittaa pärjätä, mutta sitten onkin sen mokoman lainan maksu edessä...

tähän kuuluu meidän kaikki tulot, myös opintolaina. Mies osa-aikatyössä nyt, kun firmallakin menee huonommin. Paitsi ettei se osa-aikaisuus vaikuttanut paljoakaan tuloihin, mutta tunttuhan se silti. Aikaisemmin saatiin kuitenkin 2200 joka kuukausi niin tuo 400e on paljon. Joku haukkuikin tuossa, että omaa typeryyttäni en ole avustuksia hakenut: se on totta, mutta totta on myös se että olisi pitänyt aikaa sitten hakea..olen ollut koulussa tulen päivittäin sieltä puoli viideltä sekä työharjoittelussa, tentit. Ei todellakaan laiskuudesta kiinni vaan ajasta ja voimista.

Asumme niin halvalla kuin suinkin: oma (pankin) osake, josta lainaa menee 400e kuukausittain..samaiset vuokrat olisivat n.600e täällä. Hoitomaksu on tosi, koska lapset vielä tällä hetkellä yksityisellä hoitajalla kun kunnalla ei ole hoitopaikkoja ja maksu on siksi kalliimpi.

Mutta: Meillä hyvä tulevaisuus ja minulla varma työ tulevaisuudessa. Hieno syksy takana: todella hyvin mennyt koulu! Joten mitäs yhdestä lahjattomasta ja kinkuttomasta joulusta: nyt on kokonaiset 3viikkoa aikaa perheelle! Tänään käytiin makkaranpaistossa ja pulkka mäessä: oli aivan ihanaa! Minulla on upea perhe ja mies..Paras lahja on käpertyä aattona hänen viereensä. Mummi oli ostanut lapsille paketit: eivät he noin pienenä ymmärrä, että pitäisi muka saada 20 lahjaa...

Joo joo, köyhäkin saa toivoa luistimia, mutta kun olin antanut ymmärtää, että ruoka-apua antaisin ja luulin, että köyhä perhe siitä(kin) ilahtuisi, niin olin vähän yllättynyt toiveista näin lumettomana talvena.

Jos tarve on nimenomaan noille artikkelellille, niin tuntuu turhalta ottaa vastaan jotain herkkua ja suklaata - sitä vaan miettii, että tälläkin rahalla olisi voinut ostaa ne luistimet.

Pääkaupunkiseudulla on jäähdytettyjä luistinratoja. Ja halleja luistella.

Meillä(kin) on taloudellisesti tarkan sentin venytyksen kausi menossa joten suututtaa, kun sukulainen ostaa tytölle lahjaksi semmosta kivaa, mutta täysin tarpeetonta. Lapsi on kasvanut ulos IHAN KAIKISTA vaatteistaan!! ja olisimme mielellämme ottaneet vastaan hänelle vaatteita, ja lahjakortin vaatekauppaan. Siis kun kaikki puserot ovat hihasta lyhyitä, toppahousujen lahkeet puolisääreen, farkut on kuin sukkahousut, kaikki sukat rikki.

Kasvaa humahti taas, vaikka syksyllä sai nipun vaatteita.. tuntuu turhattavalta, kun sukulainen ostaa noin 200 euron tuotteen, joka on kyllä kiva, myönnän, mutta tavallaan täysin tarpeeton. Lahjan ostaja päättää itse mitä antaa, mutta mutta... ymmärrän ettei tämä köyhä perhe halua niitä pandan konvehtirasioita, vaan sitä, mille on tarvetta ja puutetta.

Alkuperäinen kirjoittaja tanene:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja tanene:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Olkaa onnellisia, kun saatte tuommoisen lahjoituksen. Itse olen niin väsynyt, etten jaksa edes sossun paperisotaa käydä läpi, sieltä saa vaan p.a.s..kaa niskaan. ollaan tämmönen puoliksi opiskelijaperhe, mies töissä, mutta tulot yht. opintotukineen 1800/netto..siitä kahden lapsen hoitomaksut 200e, vuokrat 400e, sähköt 100e, työmatkat 200e, koulumatkat 80e, vesi 20e,puhelimet, netti, terveysmenot ja ruoka. Emme osta yhtään lahjaa, edes lapsille. Täällä tuppukylässä on turha hakea avustusta, jos ei ole "kuukaus-asiakas" näin minulle sanottiin. Matkakuluja eikä päivähoitomaksuja katsota menoiksi, ei auton pakollisia vakuuksia eikä paljon muutakaan..

Emme voi ostaa kinkkua, kun se olsi liian kallis. Teen riisipuuroa ja soppaa ja päiväruuaksi jauhelihamureketta ja muusia. yritän tehdä joulun lapsille, mutta masentaa ettei pienintäkään koristetta tai lahjaa voi ostaa. On vain joulumieli, piirrämme tonttuja ja leivomme hieman.

Toivon, että jaksamme tämän yli ja jonakin päivänä minullakin on työ ja voimme elää hieman keveämmin..ilman tätä ajatusta en jaksaisi yrittää päivääkään.

Et sitten mustana uskaltanut valittaa.

SEURAKUNNAN DIAKOIATOIMISTOSTA SAA JOULUKSI APUA; KUN VAAN PYYTÄÄ.

omaa tyhmyyttä on jos ei hae apua jso sitä on saatavila!

eipä mekään saatu apua diakoniatoimistosta vaikka kävin pyytämässä että niin :/
Kyllä niiden kuluu antaa edes eu-paketit 3 kertaa vodessa, vaikka heidän mielestään ei apua tartiskaan.

niin titty jos ei kuulu kirkkoon niiin sitten voi olla avun saanti vaikeampaa

kuulutaan kyllä kirkkoon ja ollaan vähävarasia eikä sieltä oo ikinä saanu eu-kasseja mut onneksi saatiin tuo lahjakortti spr:ltä

Kyllä sieltä saa apua ja avustusta, vaikkei kirkkoon kuuluisikaan tai vaikka edustaisi jotain muuta uskontokuntaa. Eivät tarkista, eivät kysy, kysytään = kartoitetaan lähinnä se peruste, että miksi on avustukselle tarve.

Nää olisin itse jättänyt pois:

3* muovikassi (olisin käyttänyt jotain muuta kantovälinettä)
valio suklaajäätelö 1l (välttämätön?)
hk pippurinen kaslerpaisti 1.004kg (kasler on pahaa!)
pouttu uunikassler marinoitu 1.101 kg (ks. edell.)
2* pirkka costa rica kahvi (en juo :) )
exguisa rahka 500g (välttämätön?)
jacky makupala (ks. edell.)
trip mehu 1kpl (ks. edell.)

Yhteistyössä