Tuskinpa joku 2kk koettu vanhempien ero on lapsen muistissa hylkäämiskokemuksena.
Mun vanhemmat erosi ennen kuin täytin puoli vuotta ja sori nyt vaan, kyllä mut on hylätty. Se elämä kun jatkuu ja lapsi kasvaa kuitenkin, niin siinähän se tilanne koko ajan on. Mulla on jopa näkemys, että sitä pahempi, mitä nuorempana ja sitä parempi, mitä pidempään sitä ydinperheilyä jatkuu. Kasvaa luonnottomuudessa jo alusta asti tarkottaa vaan sitä, että ne vauriot on syvemmällä ja ehkä ne sitten on paremmin piilossakin, mutta siellä ne vaan on.
Minua on toki "opetettu" puolustelemaan vanhempiani jo ihan alusta asti ja niin teinkin 25 vuoden ajan. Olisin varmaan jatkanut puolustelua loppuelämäni, jos en olisi perustanut perhettä miehen kanssa, joka todella jakaa loppuelämänsä mun kanssa.
Ja toinen valaiseva hetki oli, kun esikoinen tuli leikki-ikään ja tajusin, että se on ihan kuin minä pienenä, paitsi että se on ihana ja minä taas olin inhottava. (!) Eli tajusin itseinhoni pientä minua kohtaan ja ymmärsin sen täysin perusteettomaksi.
Älkääkä vaan käsittäkö väärin, vanhempani muistivat aina vakuuttaa minulle rakkauttaan ja olivat muutenkin ihan normaaleja ihmisiä. Siinäpä se onkin se ristiriita.. Rakastan sinua->hylkään sinut ja rikon perheesi, sinulla ei ole enää isää ja äitiä, vaan sulla on äiti siellä ja faija täällä.
Siis minä rakastan sinua=katastrofi. Tosi tervettä. Kaikelle kivulle on aina syy, mutta mitä lapsi tekee, kun hänelle hoetaan, että se ei ole vanhemmissa se vika ja tilanne muutenkin on ihan "normaali"..