7-vuotias ja pissaa jatkuvasti housuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen

Vieras
Ei ole tullut yllättäen. Jo pienestä huomattu, ettei ole pidätyskyvyltään normaali. On kausia, kuten nyt jo viikon ajan, että on pissannut neljästi viikon aikana housunsa märäksi. Ei tee koulussa, vaan koulun jälkeen, jos on ulkona. Tai silloin jos menee kaverille, vaikka vessan paikka katsotaan aina vieraassa paikassa. Siis pissaa lähinnä silloin housuun, kun kukaan ei ole käskemässä vessaan tai silloin jos päiväjärjestys muuttuu. Jos juo illalla vaikka tripin, pissaa takuuvarmasti sängyn märäksi yöyhteentoista mennessä, jos ei herätä käymään pissalla.

Lisäksi pojalla lievä hypospadia, joka leikattu aiemmin. Hypospadia siis tarkoittaa meidän tapauksessa sitä, ettei virtsaputki ylety ihan pieniksen päähän asti ja myös esinahka hieman erilainen. Oikeastaan kosmeettinen vaiva.

Alan olla epätoivoinen, enkä tiedä mitä tehdä. Mies sanoo, ettei poika malta mennä pissalle, mutta minusta kyse on muustakin. Pissahätä tulee hänelle tosi nopeasti ja vessa on oltava lähellä. Välillä huomaa, että hypiskelee, mutta ei silti tajua mennä pissalle ilman huomautusta/pakotusta.
Pelkään, että koulussa huomaavat tämän ja alkavat kiusata.

Asiaa on tutkittukin, mutta ei kuulemma mitään epänormaalia. Olen sillä kannalla, että jotenkin tieto vessahädästä ei mene yläkerroksiin asti, mutta lääkärit eivät tätä usko/tutki.

Lähinnä haluaisin tietää, onko muita, joilla olisi samantyyppistä vaivaa ja miten on hoidettu?

jos se on vain muistamisesta kiinni niin kyllähän epämukava olo märissä pöksyissä laittaa varmasti pitemmän päälle pojan muistamaan... varsinkin jos sitten juttelis pojan kanssa siitä että kaverit voi katsella että ompa tuo vielä vauva... mutta jos se ei olekaan muistamisesta kiinni vaan tuo virtsaputken lyhyys vaikuttaa asiaan...ehkä kannattais varata yksityiselle urologille aika, vielä jos löytäisi sellaisen joka on "erikoistunut" lapsiin

Alkuperäinen kirjoittaja ui:
jos se on vain muistamisesta kiinni niin kyllähän epämukava olo märissä pöksyissä laittaa varmasti pitemmän päälle pojan muistamaan... varsinkin jos sitten juttelis pojan kanssa siitä että kaverit voi katsella että ompa tuo vielä vauva... mutta jos se ei olekaan muistamisesta kiinni vaan tuo virtsaputken lyhyys vaikuttaa asiaan...ehkä kannattais varata yksityiselle urologille aika, vielä jos löytäisi sellaisen joka on "erikoistunut" lapsiin

Niin minustakin tuntuisi, mutta tilanne vaan jatkuu, vuodesta toiseen. Välillä parempia aikoja, välillä huonompia. Mutta kuinka vanha täytyy lapsen olla, että meidät otetaan vakavasti lääkärillä, 15?

Siis yksityiselle urologille (miesten gynekologi) aika. Kun soitat aikaa kysy onko ketään urologia joka olisi erikoistunut vielä lapsipotilaisiin. Kyllä se urologi teidät vakavasti ottaa ja ainakin selittää onko kyse muistamisesta vai voisiko taustalla olla hermotushäiriö.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ui:

Niin minustakin tuntuisi, mutta tilanne vaan jatkuu, vuodesta toiseen. Välillä parempia aikoja, välillä huonompia. Mutta kuinka vanha täytyy lapsen olla, että meidät otetaan vakavasti lääkärillä, 15?

kyllähän sen pitäis jo tuossa 7 v iässä ottaa vakavasti :o

Tosi ikävä tilanne. onko lääkitystä kokeiltu? Missä lääkärissä olette käyneet? Erikoissairaanhoidossa? Kyllä minä ainakin hakeutuisin yksityisesti erikoislääkärin vastaanotolle (urologi tai lastenlääkäri) ja selvittäisin tuon somaattisen puolen ensin perusteellisesti. On lapsen psyykkisenkin kehityksen kannalta haavoittavaa, jos pissat lirahtaa housuun touhuissa muiden lasten kanssa.

Lastenkirurgilla on käyty, rakko ja munuaiset ultrattu. Mitään lääkitystä ei ole kokeiltu. Ultrassa tutkiva lääkäri sanoi, että rakko täynnä pissaa, ei mitään vikaa. Minusta vika oli siinä, että vaikka rakko oli täynnä pissaa, niin pojalla ei ollut silti pissahätä. En käsitä, miksi sitä ei voida tutkia.
Poika itse ei osaa vastata siihen, miksi ei mene ajoissa.
Ja olen ihan samaa mieltä, pitäisi jo ottaa vakavasti. Kyllä 7-vuotiaan pitäisi osata mennä pissalle kun aika on, eikä housuun tehdä koko aikaa. Ei se voi olla kiinni pelkästä muistamattomuudesta enää. Pitäisikö mennä sitten yksityiselle, välillä pelkään niin pojan tulevaisuuden puolesta...

Serkun lapsella oli sama vaiva, mutta en muista sille nimeä, oliskohan ihan päiväkastelusta ollut kyse. Lapsella oli lääkitys vaivaan ja lääke auttoi. Murrosiässä taisi loppua housuun pissaaminen.

Kannattaa varata alaan erikoistuneelle lääkärille aika.

meilläkin oli pojalla sama vaiva, munuaiset olivat pahasti vaurioituneet, eikä poika yksinkertaisesti tunne hätäänsä. Vika ollut syntymästä saakka. Kun koulut alkoivat, alkoi vessaanmeno tavan vuoksi, koska pelkäsi että kaverit kiusaavat. Pakotus vessaan 2 tunnin välein ennenkuin alkoi itse hoksaamaan.

Siis häh. Hoidettiinko näitä 80- ja 90-luvulla jotenkin erilailla (ts. ei hoidettu)? Itselläni oli tuo noin 9-vuotiaaksi asti, mutta kertaakaan ei kukaan missään lääkärissä käyttänyt. Itse sai pärjätä ja hävetä. (Ja se ei ole lapsen tahdosta kiinni, vaan pissahätä vaan tulee niin kerralla ja täysiä...) Onneksi sitten murrosiän alettua loppui..

Ja välillä voi tulla pissat housuun useammankin kerran päivässä...tosi rasittavaa, kun koko ajan haisee pissalle. Meillä kans ultrattu eikä mitään löytynyt. Ei myöskään mene omatoimisesti pesulle kun housut kastuu, on vaikka monta tuntia märissä housuissa, jos kukaan ei ole käskemässä pesulle. On koitettu kaikenlaisia keinoja, palkkiota kuivista päivistä ym. mutta ei vaan toimi... Jos esim. pelaa pleikkaa tms. niin takuuvarmasti on pissat housussa, mutta myös ihan muutenkin ilman erityistä keskittymistä johonkin puuhaan.
Alkaa kyllä olla vähän epätoivoinen olo tän asian kanssa!

Itselläni loppui päiväkastelu ja yökastelu vasta kolmannella luokalla. Olin tosi hyvä oppilas ja sosiaalinen ym. Siskolla ja veljellä samaa ongelmaa. Myös omilla tyttärilläni. Vanhemmat eivät onneksi koskaan moittineet tms. Ja ongelma meni ohi, kun itse päätin mennä pissalle joka välitunnin alussa, ennen koulusta lähtöä ja nukkumaan mennessä. Itse päätin myös vähentää runsasta iltajuomista. Sitten, kun ongelma meni ohi, se ei enää myöskään palannut. Kaikin puolin hyvin olen elämässä pärjännyt :).

On tosi lohdullista tietää, että muitakin on.
Itse olen vuosien saatossa itkenyt asian kanssa monet itkut, kun tuntuu ettei mikään auta. Välillä on pitkiä aikoja ihan ok, siis vain lirahtelee housuun, välillä tosiaan tätä, että viidet housut viikossa saa vaihtaa. Yritämme päästä siis urologille, tuolla lastenkirralla lähinnä meidän vaivaa vähäteltiin. Ei ne usko, kun sanoo, että se ei ole koskaan ollut "normaali". Meillä muitakin lapsia ja normaalistakin kokemusta. Ja sekään, että jos juo paljon päivällä tai tripin antaa illalla (ja käy sitten pissallakin ennen nukkumaanmenoa) niin melko varmaan on pissat kohta housussa.
Poika ei ole tottelematon ja välillä tuntuu, että hän vaan ei voi sille mitään. Välillä selvästi viivyttelee vessaan menoa ja hypiskelee. Silti en voi uskoa, että monta vuotta voisi vaan olla kyse siitä, että ei vaan malta. Uskon, että jostain hermotuksessa tai muussa on vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Itselläni loppui päiväkastelu ja yökastelu vasta kolmannella luokalla. Olin tosi hyvä oppilas ja sosiaalinen ym. Siskolla ja veljellä samaa ongelmaa. Myös omilla tyttärilläni. Vanhemmat eivät onneksi koskaan moittineet tms. Ja ongelma meni ohi, kun itse päätin mennä pissalle joka välitunnin alussa, ennen koulusta lähtöä ja nukkumaan mennessä. Itse päätin myös vähentää runsasta iltajuomista. Sitten, kun ongelma meni ohi, se ei enää myöskään palannut. Kaikin puolin hyvin olen elämässä pärjännyt :).

Meillä kun tuo vaan ei riitä... Juurikin tuo säännöllisyys koulussa ja kotirutiineissa pitää ongelman poissa, mutta heti jos ollaan kaverin luona tai ulkona, niin pissa vaan tulee housuun. Tämä rajoittaa jo sosiaalista elämää, jos ei voi päästää poikaa ulos leikkimään tai naapuriin ilman, että hän pissaa housuun.

Vaatikaa rakon tähystystä ja urodynaamisia tutkimuksia ( liittyy rakon hermoitukseen). Kyllä lapsen sosiaalista elämääkin ryhtyy kohta häiritsemään tuo pissailu. Mun siskolla oli ihan sama ongelma n. 10-vuotiaaksi, yölläkin nukkui sellaisen piippausmuovin päällä.

Ihanaa, just osui silmiin tämä, kun olen illan pääni puhki miettinyt mitä tuon meidän pian 7-vuotiaamme kanssa tekisi! Hänellä (poika on) myöskin lirahtelee pissat melkein päivittäin housuun. Tai aika harvoin tulee koko pissa housuihin, mutta pieniä kastumisia on joka päivä. Öisin ei ole vielä tullut sen jälkeen kun yövaipoista aikanaan päästiin.
Tutkimuksissa ei olla vielä käyty, mutta ilmeisesti sinne on pakko lähteä, kun kouluikäkin lähenee. Jotenkin erilainen esinahka on meidänkin pojalla, ja herkästi näyttää tulehtuneelle esinahan alue, mutta kunnon esinahan tulehdus on ollut vain kerran, 2,5-vuotiaana.
Meilläkin kavereitten kanssa touhutessa ja ulkona tahtoo pissalla käyminen unohtua ja silloin tulee vahinkoja, mutta esim. päiväkodissa ei melkein koskaan.
Mutta ihana, että on muitakin samassa jamassa olevia!! Olisi kiva kuulla, mistä on teillä ollut apua. Itse taidan alkaa tilailemaan aikaa lastenlääkärille yksityispuolelle...

meillä sama juttu. 7-v poika lirauttelee, ei joka päivä, mutta nyt kevään mittaan ainakin kerran viikossa. oppi kuivaksi normaalisti, mutta keväästä alkaen on lirauttelua tullut. olen miettinyt, liittyykö jotenkin ikään tai kehitykseen, kun noin yleinen vaiva tuntuu olevan? sanoin kylläkin miehelle, että kerran kun vielä lirauttaa niin pitää ruveta tutkimaan.

Meidän 7-vuotias poika lipsauttelee housuihinsa kanssa viikoittain 1-4kertaa!..Varsinkin ulkona leikkiessä. Öisin AINA jos saa juotavaa klo:18.00 jälkeen! Alkaa tämä perhekkin kyllästyä virtsapyykkiin, mutta isällään ollut sama vaiva joten en usko, että meidän pojalla ainakaan on mitään sen vakavampaa.. Luulen, että kyse on siitä, että EI MALTA keskeyttää leikkiä tms.vessaan menon vuoksi. Meidän poika on muutenkin sellainen,että jotkut jutut menevät aivan "överiksi"...Esim.ötököiden tutkiminen jolloin ei nää eikä kuule eikä puhu muusta kuin kys.ötököistä!! ;D

Löysin tämän vanhan ketjun, saman ongelman kanssa pakerretaan. Poika on siis nyt 8-vuotias ja 7-vuotiaana kun koulu alkoi alkoi myös liruttelu. Ollaan käyty lääkärissä ja kaikki pitäisi olla aivan ok. Mutta edelleen ehtii usein pissaa tulla housuun ennen varsinaista vessassa käyntiä. Mutta, jos ollaan lomalla ja kotona vaiva häipyy miltei kokonaan, mutta aina kun koulu alkaa, alkaa myös liruttelukin. Mietin tässä, että ketjun perusteella monella 7-vuotiaalla on samaa vaivaa, oliskohan se koulusta johtuvaa jotain epävarmuutta tms? Oma lapseni on ollut alle 3-vuotiaasta 7-vuotiaaksi kuiva. Ja sitten yht äkkiä ei enää osata pidättää, eikä edes mennä vessaan ajoissa. Välillä väittää ettei tunne pissahätää, omasta mielestäni kysymys on lähinnä viitsimisestä. Öisin kuitenkin herää pissalle:)

Yhteistyössä