7 vuotiaan nukkumisongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Meillä on nyt viikon verran 7 vuotias pistänyt itkuksi nukkumaan mentäessä. On nukkunut omassa samassa huoneessa jo parisen vuotta, että omassa huoneessa nukkuminen on aivan normaalia. Meillä on ollut aina samat iltatoimet ja rutiinit johon sängyssä luettava iltasatukin kuuluu. Jostain syystä nyt pelkää nukkua yksin omassa huoneessaan eikä uni meinaa tulla ja kun vihdoin tulee herää monta kertaa yössä kyselemään milloin me voitaisiin ostaa niin iso sänky, että poika mahtuisi meidän keskelle nukkumaan.

Mitä tämä on? Onko muilla samanlaista? Hyviä neuvoja?

Nyt olisi hyvä antaa lapsen nukkua muutama yö vanhempien seurassa. Hänellä on nyt jotain sellaista ajateltavaa josta olisi hyvä kysellä nukkumaan mennessä siinä sivussa kun satuja luetaan.

Saattaa olla esim. koulussa tapahtunut jotain sellaista mikä ahdistaa/mietityttää (ei edes välttämättä itselle, riittää että näkee että jotain toista esim. kiusataan). Ota kerran viereen yöksi nukkumaan, koita jos puhuisi mikä pelottaa (usein siinä kainalossa maatessaan avautuvat juttelemaan). Sovi kuitenkin pelisäännöt milloin saa nukkua vieressä yms.

Tuli nyt jo niin paha mieli, kun ajatteli ettei tiedä mikä pienen miehen mieltä painaa notta annoin pojan tulla sohvalle nukkumaan kun itse teen tässä koneella töitä ja surffailen välillä palstalla. Ei irronnut pojasta mitään vaikka kyselin. Outoa tämä kyllä nyt on..

Vajaa 7-vuotias ja samaa ollut nyt jonkin aikaa, kyselee että koska me (vanhemmat siis) tullaan nukkumaan ja kun lähdetään huoneesta niin alkaa nyykytys. On sanonut että kuulee omituisia ääniä, mielikuvitus taitaa tehä tepposia. No nyt on tehty niin et ollaan oltu pitempään lapsen huoneessa ja kun on jo ihan uninen ja nukahtamassa niin poistutaan. Öisin ei koskaan herää.
Mut vissiin aika normaalia/yleistä tässä iässä, mitä oon aiheesta lukenut.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Olisiko esim. kavereilla nähnyt jonkun väkivaltaisen filmin?

Ei ole nähnyt kuulemma mitään sellaista ja kavereiden vanhemmat ovat myös hyvin tarkkoja näiden asioiden suhteen, että melkein voisin väittää ettei tälläisestä ole nyt kyse..

Äh, nyt muistan kun olikin tuossa joskus aiemmin jo puhetta pojan kanssa eräästä asiasta...poika sanoi, että näkee sänkynsä vieressä usein yöllä jonkun joka vahtii häntä. Sanoin silloin vain,että höpö,höpö..ei siinä mitään ole ollut. Tästähän se voisikin johtua? Mutta mitä sanon pojalle jos väittää hänen sängyn vieressä olevan jonkun?

Meillä on saman ikäisellä pojalla joskus ollut saman tyyppisiä vaiheita. ovat menneet sitten aika itsestään ohi. Viereen olen ottanut. 7 vuotias on tavallaan jo iso poika, mutta silti vielä niin pieni. Voihan siellä olla jotain joka painaa mieltä, jos vaikka päivällä tulisi paremmin esille. Omasta lapsuudesta muistan, että juuri tuon ikäisenä mielikuvistus laukkasi illalla ja tutut asiat jännittivät pimeässä.. auttaisiko yö valo??

Meillä 7-vuotias poika ja on vähä samoja vinkeitä. Pelottaa vaikka ja mikä, varjot esim ku on nähny kerran netissä sen Michael Jacsonin varjovideon sen kuoleman jälkeen ni näkee niitä varjoja vieläki.
Itellä tuli aluks vaan sellanen olo etät nyt nukkumaan ja piste, mutta mies sitte sano, että hän on pienenä pelänny väliin nukkua omassa huoneessa just samammoisen mieelikuvituksen ansiosta ja muistaa kuin ahdoistavaa se oli että piti vaan mennä omaan huoneeseen vaikka pelotti. Ni en oo sitte tehny siitä numeroa, Saattaa nukahtaa tänne olkkarin sohvalle ja sitte ku herättelen omaan sänkyyn ni hipsii kyllä sinne eikä yöllä herile. Tai nukahtaa meijän sänkyyn ja talutan sitten myöhemmin omaan sänkyyn. Tai nukkuu patjalla lattialla velipojan vieressä tai missä millonki. Väliin kyllä mua meinaa sapettaa tää meijänperheen nukkumatouhu ku niitä leirejä on jos missä, mutta ei se varmaan kymmentä vuotta kestä. Pääasia on,e ttä kaikilla on turvallista alkaa nukkuu eikä tarvi pelätä. Ota vaan viereen, vaikka vähäksaikaa tai mikä nyt paras ratkasu sitte onki, mutta älä pakota nukkumaan pelossa omassa huoneessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Äh, nyt muistan kun olikin tuossa joskus aiemmin jo puhetta pojan kanssa eräästä asiasta...poika sanoi, että näkee sänkynsä vieressä usein yöllä jonkun joka vahtii häntä. Sanoin silloin vain,että höpö,höpö..ei siinä mitään ole ollut. Tästähän se voisikin johtua? Mutta mitä sanon pojalle jos väittää hänen sängyn vieressä olevan jonkun?

SAno sille, että siinä on sun ikioma suojelusenkeli joka pitää susta hyvää huolta :heart:

Itse näin ihan varmasti mustan mieshahmon seisomassa aina sänkyni vieressä juuri kun olin käymässä nukkumaan, sitä kesti pitkään, se alkoi juuri ekaluokkalaisena ja loppui vasta joskus 12-vuotiaana. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että oli ihan hirveetä käydä nukkumaan, kun odotti, että koska se ilmestyy...:( Oli kyllä vilkas mielikuvitus sun muuta, mutta muistan miten todellinen se mulle oli. Se lakkasi tulemasta vasta sitten kun muutettiin uuteen kotiin, ja lapsena ajattelin, että se kummitus jäi sinne vanhaan kotiin...

Onneksi mulla oli vähän ns "vihreä" äiti, joka uskoi enemmän ja vähemmän kummituksiin ja henkiin, ja kun vihdoin sain asian hänelle selitettyä, niin hän jäi joka ilta huoneeseeni odottamaan, että nukahdan! En edelleenkään tiedä, miksi sellaista näin, mutta vieläkin pelkkä ajatteleminen saa niskavillat nousemaan.

Joten olkaa kilttejä äidit ja uskokaa lapsianne jos he jotain vastaavaa kertovat, vaikka olisi kuinka järkevä lapsi kyseessä, niin joskus sitä vain tarvitsee aikuisen läsnäoloa, eikä kaikkea voi poistaa puhumalla. Kiitos =)

Aivan ihanaa, kun te jaatte asiat näin avoimesti ja samalla autatte minua näissä päätöksen teoissa. Kiitos. Täytyy pojan kanssa puhua huomenna päivällä tästä hahmosta joka siinä sängyn vieressä on ollut ja selittää, että suojelusenkeleitä on ja ne voivat olla juuri siinä sängyn vieressä. Minun oma pappani oli pojalle hyvin tärkeä ja on nyt pari vuotta sitten kuollut niin poika puhuu kyllä, että pappa on enkelinä tuolla taivaalla jne. Joten tuo suojelusenkelin selittäminen saataisi jopa rauhoittaa. Nyt poika kyllä nukkuu meidän kanssa niin kauan, että pelot laantuvat.

Yhteistyössä