7 viikkoa synnytyksestä menkat vai jälkivuotoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras ap"

Vieras
Kuvittelin jälkivuodon vähentyneen rusehtavaksi noin 2 viikkoa synnytyksestä ja loppuneen siinä 3-4 viikkoa synnytyksestä. Nyt siis 3-4 viikkoa ollut vuodotonta/valkovuotoa. Mutta nyt sitten 7 viikkoa synnytyksestä kirkasta verenvuotoa!? Olen täysimettänyt synnäriltä asti, voiko oikeasti jo menkat alkaa vai onko tämä kuitenkin vielä jälkivuotoa? Jälkitarkastus on onneksi jo viikon päästä, niin siellä voin myös kysyä (vai voiko sinne edes mennä jos vuotaa?), mutta aattelin kysyä täältäki kokemuksia...

Mä en ole koskaan ottanut selkoa onko ne menkat vai vaihteleeko jälkivuoto. Mulla vuotanut aina 6-7 viikkoa ja jossain 3-4 viikon tienoilla lakannut pariksi päivää, sitten menkkamaiseksi muuttuen. Lääkärin mukaan jälkivuotoa vaan ja ei muka menkkoja.

Mulla on tullut menkat yleensä 6-8 viikon päästä ,vaikka minäkin olen täysimettänyt ja jopa luovuttanut maitoa. Pisin aika minkä menkat pysyivät pois oli 4 kk ja se tapahtui vain yhden kerran.

Kyllä menkat erottaa jälkivuodosta. Kun jälkivuoto on jo oikeastaan loppunut, sitten alkaa menkkamaiset kivut, alkaa tulla kirkasta verta, vuotoa kestää vaan 3-4 päivää ja loppuu sitten, eihän ne voi olla muuta kuin menkat.

Mä en ole koskaan ottanut selkoa onko ne menkat vai vaihteleeko jälkivuoto. Mulla vuotanut aina 6-7 viikkoa ja jossain 3-4 viikon tienoilla lakannut pariksi päivää, sitten menkkamaiseksi muuttuen. Lääkärin mukaan jälkivuotoa vaan ja ei muka menkkoja.

Mutta mulla ei lakannut pariksi päiväksi vaan 3-4 viikoksi...

Ja tosiaan, vaikuttaapa siltä että nämä menkat ovat. Vuoto on ihan semmoista kuin mulla menkat ollutkin ja nyt tänään menkkamaisia kipujakin ym. oireita... :( Mä niin toivoin ja luulinkin että menkat pysys kauemmin pois, varsinkin kun täysimetän ja aika tiehästikin (vähintään 10 kertaa vuorokaudessa) plus vielä varastoon lypsämiset silloin tällöin päälle.

Luultavasti menkat. Mulla ollut juuri noin. Ja esikoisen jälkeen menkat alko sitten säännölisesti, mutta toisen jälkeen tuli ne ekat menkat ja sit oli 2 kk:n tauko ennen kuin menkat alko tulla säännöllisesti.

[QUOTE="Vieras";27140114]Luultavasti menkat. Mulla ollut juuri noin. Ja esikoisen jälkeen menkat alko sitten säännölisesti, mutta toisen jälkeen tuli ne ekat menkat ja sit oli 2 kk:n tauko ennen kuin menkat alko tulla säännöllisesti.[/QUOTE]

No juu, näemmä varmaan menkat sitten on.

Siis onkohan se yleistäkin, että (tiheästä) täysimetyksestä huolimatta menkat alkaa kutakuinkin heti raskauden jälkeen?

Mulla myös vuoto runsastui 5 viikkoa synnytyksestä ja koska kipuja ei ollut (kohtutulehdus), niin merkkasin vaan vuotopäivät kalenteriin ja siitä lähti ihan säännöllinen kuukautisrytmi täysimetyksestä huolimatta.

Mulla aina (kaksi kertaa :)) alkanu menka pari viikkoa jälkivuodon loppumisen jälkeen. Huolimatta täysimetyksestä. Siinä vaiheessa lapsi ollu korkeintaan 2 kk, eikä yhtään kertaa lisämaitoa ole annettu. Eli menkat alkaa huolimatta imetyksestä, kunhan ovat tullakseen..

Mulla kävi kuopuksen syntymän kanssa samoin. Jälkivuoto kesti sen 2-3 viikkoa, taukoa oli pari viikkoa kun alko taas vuoto n. viikoksi. Ajattelin menkoiksi.
Kuitenkin seuraavat "menkat" tuli vasta kun kuopus oli 7kk. Kai ne ekat "menkat" oli kuitenkin sitä jälkivuotoa vielä, vaikka se pitkän tauon pitikin.
Netistä luettuni sen jälkeen, se ei olekkaan mitenkään tavatonta, että jälkivuoto pitääkin sen parin viikon tauon. Menkoiksi sitä vuotoa ei kuitenkaan lasketa.

Yhteistyössä