7 kk:n ikäisen vauvan ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ollaan menty ihan perussoseilla 4kk hedelmät ja 5kk lihasoseet.. Aloitettiin soseet vasta 5kk jälkeen hitaalla tahdilla. Jos olisi pakastin, tekisin itse lihasoseet ja kasvissoseet valmiiksi ja niihin miedosti jotain yrttiä mausteeksi. Puuron teen jauhomaisesta hiutaleesta (vauvoille tarkoitetusta tai morttelissa jauhetusta). Neuvolan täti sanoi, että kun soseet aloittaa näin "myöhään", saa eri ruoka-aineryhmistä aloittaa samanaikaisesti uusia makuja.. :)

Ollaan annettu 7 kk ikäisestä lähtien 8 kk ruokia sekoitettuna soseruokiin.

Lisäksi ollaan annettu ihan tavallisia tuoremehuja (ei lisättyä sokeria), itsetehtyjä kiisseleitä ja puuroja, perunamuussia ilman suolaa ja voita, marjapuuroja ilman sokeria, maissinaksuja, hapankaalta, taateleita, tuoretta mangoa, banaania jne. Kalaa, kanaa, nautaa, possua, poroa... Porkkanaraastetta, lättyjä jne jne.

Tavallista kaurapuuroa, tavallista neljän viljan puuroa (vauvojen puurot on muuten sikahintaisia verrattuna tavan puuroihin!)

Miten muuten kun meidän ipanalla ei ole vielä yhtään hammasta. Miten tuon leivän kanssa? Pitääkö sille murustella se vai imeekö/mutustaako ikenillä? Uskaltaako antaa, onko siinä tukehtumisvaara, jos saakin irti isomman palasen?

Alkuperäinen kirjoittaja lähes kaikkiruokainen:
Miten muuten kun meidän ipanalla ei ole vielä yhtään hammasta. Miten tuon leivän kanssa? Pitääkö sille murustella se vai imeekö/mutustaako ikenillä? Uskaltaako antaa, onko siinä tukehtumisvaara, jos saakin irti isomman palasen?

Ei meijänkään tytöllä ole ku yks hammas, olen antanu kuivattuu leivän kannikkaa jota se sitte imeskelee, eikä ole saanu paloja irti.
Ja tosiaan leivästä se kannikka, ei hajoo käsiin!

Alkuperäinen kirjoittaja satu:
Alkuperäinen kirjoittaja lähes kaikkiruokainen:

Ei meijänkään tytöllä ole ku yks hammas, olen antanu kuivattuu leivän kannikkaa jota se sitte imeskelee, eikä ole saanu paloja irti.
Ja tosiaan leivästä se kannikka, ei hajoo käsiin!

Meidän vauvalta löytyy kaksi hammasta, mutta leivän kanssa ollaan kyllä aika tarkkoja. Muutaman kerran on säikähdetty ihan kunnolla juuri tuon leivän kanssa.. Maissinaksuista ei vauva tykkää, mutta leipää olen antanut sen sijaan pikku palasina pöydänkulmalta. ;) Mies meni viikonloppuna antamaan pizzan reunustaa pienelle ja se oli kyllä liian sitkeää ja tarttui kurkkuun kiinni klimppinä. :o

Banaanikaan ei ole meillä vielä toiminut ns. sormiruokailussa, vaan vauva ottaa siitä ihan liian suuren palan kerrallaan. Kurkkua on neiti nyt tykännyt natustaa (senkin kyllä kuorin).

Yhteistyössä