6vuotiaan käytös...onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NiiNaTiiNa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NiiNaTiiNa

Jäsen
06.05.2007
259
0
16
Savonlinna
Mulla siis tyttö 6vuotta,ja ihmettelen käytöstä...On eka hyvällä ja iloisella tuulella ja ykskaks saa sellaset raivarit että käy kiinni ja potkii ja huutaa/kiljuu :o

Oltiin tänään joulukirkossa mikä oli koululaisille/eskarilaisille...ja tyttö halus olla taas kaiken keskipisteenä,naureskeli kovaan ääneen ja yllytti pikkusiskoaan 2vuotta joka paikkaan...sitten kun juttelin tytölle,että täytyy kuunnella ja istua paikoillaan niin huusi kovaan äänen,että päästä irti,ja täällä on typerää ja haluun pois täältä...sitten puristi minua kurkusta niin kovasti,että jäi pintanaarmut kaulaan...meinasin lähteä keskenkaiken pois...
Mua hävetti ja nolotti kamalasti tuo käytös.
Sitten kun lähdettiin sieltä kirkosta pois niin kaikki oli taas ihan hyvin.

Mistähän tuo käytös voi johtua ja onko oire jostakin?

Normaalista en osaa sanoa, mutta ikävältä käytökseltä kuulostaa. Tyttö kaipaa varmaan kurinpalautusta ja tiukennettua käyttäytymisen valvontaa. Jokaisesta tuon tyyppisestä tekosesta laittaisin kotona jäähylle ja sen jälkeen keskustelisin vakavasti hänen kanssaan.

Vaikea sen tarkemmoin analysoida ja diagnosoida mutta jonkinlaisesta impulssikontrollin puuttumisesta tai vähyydestä voisi olla kyse. Suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä neuvolaan ja kertomaan asiasta ja että haluaisit asiaa tutkittavan esim. neurologin ja toimintaterapeutin vastaanotolla. Nyt olisi siihen järkevä ja otollinen tilaisuus kun tyttäresi koulu alkaa ensi vuonna. Jaksamista!

Kyllähän 6 v ikä on vähän kuin pieni murrosikä, kovin hankala. Mutta ei tuo ihan semmoselta kuulosta, että normaalin rajoihin menisi.
Varsinkin, kun ei tottele, yllyttää pienempää ja lopulta käy sinua kurkkuun kiinni.
Minä olisin viimeistään tuossa vaiheessa kantanut kakaran ulos ja sanonut, että sinun joulukirkkosi oli sitten siinä.
Ilmeisesti olisin jo aikaisemmin kantanut eteiseen tai mikä se kirkossa onkaan ja pitänyt puhuttelun. - ja olisin kyllä ohjeistanut jo etukäteen miten siellä käyttydytään, mutta siis... ei, ei ole ns. normaali käytös

Nimimerkillä 4 lasta, joista kaksi aikuista, toinen adhd-aikuinen (ja oli lapsenakin mutta ei ollut diagnoosia) ja yksi kohta 6 v..

Ei ole. Kyllä normaalilta tuon ikäiseltä voi jo sellaisia käytössääntöjä odottaa, että ei naureskele sopimattomissa tilanteissa eikä käy toisiin käsiksi.

Kysy ovatko eskarissa huomanneet mitään ja jos vähänkin jotain on ollut, niin yhteyttä perheneuvolaan/neuvolapsykologiin.

Meillä on kanssa aikasen mahdoton aika ajoin tuo 6v, mut ei ole kyllä päälle käynyt selkeästi rajojaan hakee eikä oikein tiedä ollako iso vai pieni.
Kerran tuskastuneena eskari opelle mainitsin ärsyttävästä käytöksestä niin ope vaan naurahti ja tuumasi et meillä on täällä 24 samanlaista.

Hei,
minusta tuo käytös sopii kuusi vuotiaalle. Hurjia ylilyöntejä, iloista rallatusta ja seuraavassa hetkessä pieni asia voi suistaa raiteiltaan niin muuten hyvä käytöksisen lapsen. Kyse kun ei kuusi vuotiaan kanssa olekaan siitä ettei tietäisi mitä voi ja mitä ei voi tehdä. Ne haluaa huomiota ja yleensä kurjilla keinoilla. Minulla on ollut kolme kuusi vuotiasta ja tiedän mihin suoirituksiin he yltävät. Kiinnikäyminen on yksilöllistä ja jollain se raja on korkeampi kuin toisella. Ymmärrys ei ole sama asia kuin hyväksyminen. En minäkään ole käytöstä hyväksynyt ja asiat on käsitelty ja rajat vedetty mutta kun ne rajat ei aina mene jakeluun ensimmäisestä kerrasta.

Voimia ap:lle pikku myynsä kanssa, kyllä se helpottaa

nm. kokemusta on

Niin kuin joku edellä sanoi, että 6-vuotiailla on pikku-murrosikä, se pitää paikkansa. Itse olen kahden kuusi vuotiaan kanssa taistellut kovasti. Neuvolassa ja eskarissa sanoivat juuri tästä iästä. Ovat usein vaikeita, kun tunteet heittelevät. Ja heille itselleenkin se on hankalaa. Itsenäistyvät vanhemmista ja oppivat ymmärtämään vaikeampiakin asioita...

Yhteistyössä