6v tic-oireet

• Viestiketjun aloittaja Harmaa
  • Ensimmäinen viesti
Harmaa
Pojalla ollut jo pitkään että vaatteet ahdistaa, repii paitaa ja housuja, rykii kurkkua, yskii ja nyt on tullut silmien räpyttely/pyörittely. Pitkään suutuin pojalle näistä "älyttömistä tavoista". Vasta perjantaina jostain tajusin niiden todennäköisesti olevan ticcejä.
Poika on käynyt jo pitkään ties missä psykologin testeissä vilkkauden, ärsytysherkkyyden, ääniherkkyyden, keskittymisvaikeuden ym vuoksi, josta ei mitään apua/edistystä.
Googlettamalla löytyi paljon tietoa touretten syndroomasta ja ticeistä(myös kaks+:sta)
Maanantaina pyydän lähetteen neurologille(en tiedä onko hyötyä)mutta haluun varmuuden.
Ihan kaamee olo tuli ku luin touretten syndroomasta ja suurin osa käyttäytymisestä/oireista sopi poikaan.

Tää oli tällanen vuodatus nyt vaan ku asia pyörii nyt koko ajan mielessä ja huolettaa:(

voimia!!
Joo, tutulta kuullostaa: kaverin pojalla on Tourette. Tic-oireita, ääniherkkyyttä, aistiyliherkkyyttä, itsetuhoisia ajatuksia jne...
Sai diagnoosin vihdoin ja viimein, pitkien tutkimusten jälkeen noin 5-vuotiaana. Tietoa ei suomenkielisenä hirveästi löydy, enkuksi paljonkin. On olemassa myös Tourette-lapsille omat sivut, tosin englanninkieliset nekin.

Neurologi tekee diagnoosin.

Kannattaa myös googlettaa yliherkkyys. Osa lapsista on yliherkkiä tietyille asioille, esim. yliherkkä iho ei siedä vaatteita joissa on pikkasenkaan karheutta, tai yliherkkyys äänille eli pieninkin meille muille normaali "melu" on yliherkille järkyttävää meteliä. Näistä voi seurata ahdistusta, ylivilkkautta ja keskittymisvaikeuksia. Kuvittele jos itse joutuisit pitämään villapaitaa suoraan ihoa vasten, yliherkälle lapselle ihan pehmeä puuvillapaita voi tuntua samalta. Silloin on vaikea keskittyä mihinkään oleelliseen ja toivoo vain pääsevänsä eroon paidasta. Tämä ei ole siis mikään tauti, vaan lapsen persoonallisuus.

Tämä on vain esimerkki, en tarkoita että tämä pakosta koskisi teidän lasta, mutta en myöskään sulkisi pois.

Tsemppiä! :)

niina
Älä nyt pelkkien tickkejen perusteella tee mitään tourette-diagnooseja. Ticit on varsinkin pojilla tietyssä iässä tavallisia. Näin sanoi meidän tk-lääkäri. Pelkät ticit ei ole automaattisesti tourette

Haramaa ap
Täytyy googlettaa toi yliherkkyys kans. Sitäki sil on monil asioil. Mä oon ollu koko ajan sitä mieltä et pojas ei oo "vikaa" vaan se on luonteeltaan tollanen mut en oo enää ollenkaa varma ku kaik oireet on lisääntyny.
Eilen silmien pyörittelyä oli tosi paljon ja luulen et se johtu siitä et oli paljon vieraita ja valkas päivä. Mahtaako oireet lisääntyä jos rytmi ei oo normaali. Tästä ne on kyl tarhassa sanoneetkin et pojan päivässä ei saa muutoksia paljon tapahtua.
Kyl on kauan mullaki menny et oon tajunnu et kaikki ei ookkaa ehkä ihan ok. Sen ihmeelliset huudot kesken minkä vaan oon kans laittanu tylsistymisen tai jonkun muun piikkiin.
Nyt haluis äkkii tutkimuksiin. Kouluunki menee syksyllä

mutta
Alkuperäinen kirjoittaja niina:
Älä nyt pelkkien tickkejen perusteella tee mitään tourette-diagnooseja. Ticit on varsinkin pojilla tietyssä iässä tavallisia. Näin sanoi meidän tk-lääkäri. Pelkät ticit ei ole automaattisesti tourette
Tic-oireita ei terveellä lapsella kyllä ole.

Harmaa ap
niina (vierailija): joo en tee diagnoosii torettesta. Sen oireet vaan sopi poikaan niin hyvin ja tietty ku lukee jostain ni kaikki oireet sopii kaikkeen:D Mut lähes varma oon et ainaki ticcejä sil on ja kaikkia muita oireita. Toivon mukaan häviää iän myötä kun kasvaa

voimia!!
Alkuperäinen kirjoittaja Haramaa ap:
Sen ihmeelliset huudot kesken minkä vaan oon kans laittanu tylsistymisen tai jonkun muun piikkiin.
Nyt haluis äkkii tutkimuksiin. Kouluunki menee syksyllä
Kyllähän tuo kaverin lapselta paljolti kuullostaa. Toivottavasti saatte apua nopeasti, ihan jo senkin takia että saa koulussa sitten mahdollisimman paljon tukea ja apua.
:hug:

Harmaa ap
Iha epätoivone olo tuli kyl nytku on seurannu poikaa ja se tekee näit kaikkia koko ajan. Ja lääkitystä ei ilmeisesti ole. Jostain luin et EPA kalanmaksaöljy auttaa ehkä lieventämään oireita. En tiedä pitääkö paikkaansa mutta poika on jo syksystä asti syönyt sitä tuotetta. En vain tiedä miten paljon sitä saisi antaa kun annostus on aikuisia varten ilmeisesti. Olen antanut sitä joka toinen pv eli 3tbl viikossa.

Harmaa ap
Ite ei vaan oikeen tiä miten pitäis reagoida noihin oireisiin. Ennen ne on ärsyttäny niin paljon et oon lopulta suuttunu ja sehän nyt ei oo auttanu mitään. Poika on ite suuttunu mul ku suutun jostain mille ei kuulemma voi mitään. Pitäisköhän olla kiinnittämättä huomiota.

Täytyyki vilkasta tota linkkiä.
Kiitos kaikille vastaajille!

Yhteistyössä