6v soitti hätänumeroon turhaan--- mikä sopiva rangiastus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lolloriivaika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lolloriivaika

Vieras
Oli muutmaan lapsen porukassa ulkona. Oli tullut jotain riitaa ja poika soitti hätänumeroon. Ei kuitenkaan ollut kertonut riidan aihetta. kysynyt ainoastaan omien sanojen mukaan, että mitä kuuluu ja miten työpäivä mennyt. Ystävllinen mies oli vastannut että kiitos hyvin ja sanonu heippa. Poika olisi kertonut jos muuta olisi sanonut. No pojan kaveri soitti kansa ja käski poliisien tulla hakee poikani vankilaan. Poika tuli itkien sisälle ja kertoi mitä oli tapahtunut. Kävi ilmi että tämä kaveri ei ollut oikeasti soittanut ainoastan esittänyt.. Poikani on kuitenkin vieläkin aivan peloissaan, että poliisit tulevat hakemaan on luonteeltaan hyvin pelokas. Keinoja millö saisin rauhoitettua poikaa? ja mikä olisi sopiva rangaistus? ulkoilukieltoa en halua antaa, koska poika juuri pystynyt aloittaa ulkoilun vaikean sairauden jälkeen.. olisiko riittävä, että puhelin hyllylle ja huomenna pysyminen täysin omassa pihassa?

saraldo: toisaalta mietin tota itsekin.. POika kuitenkin on aidosti pahoillaan ja itkee äiti olen pahoillani. en ole enää edes vihainen, koska jokainen tekee virheitä.. Harmittaa kuitenkin tuolllainen.. Ja poika tosissaan peloissaan, että poliisit hakee :(

Selitä hänelle, ettei poliisit hae pieniä lapsia, vaan aikuisia rikollisia. Kuulostaa siltä, että hän olis soittanut tuon puhelun yllytettynä, koska jos poikasi on kovin arka, hän tuskin soittelee hätänumeroihin ihan vaan omaksi huvikseen.

Selitä hänelle, ettei poliisit hae pieniä lapsia, vaan aikuisia rikollisia. Kuulostaa siltä, että hän olis soittanut tuon puhelun yllytettynä, koska jos poikasi on kovin arka, hän tuskin soittelee hätänumeroihin ihan vaan omaksi huvikseen.

No ehkä herkkä on oikeampi sana.. Olen jo selittänyt, mutta konttaaki maassa ettei poliisit vaan nää.. Heti kun poika tuli kotiin niin soitin 112 ja kerroin ettei mitää hätää ollut että oli vaan "pilailua"

Teet lapselle selväksi, että hätänumeroon EI IKINÄ soiteta jos EI OLE OIKEAA HÄTÄÄ. Sinne ei siis soitella huvikseen ja kysellä mitä kuuluu. Ja tasan teroitat lapselle tämän, niin että varmasti menee jakeluun eikä enää koskaa tee tuota toiste.

no ihan turha alkaa syyllistää. Tein kyllä ihan oikein omasta mielestä ja se riittää minulle. Ja tuntui 112:ssa ihminen olevan tyytyväinen että ilmoitin asiasta..

Mieheni ja siskoni ovat HäKessä töissä. He toivovat, että vanhemmat pitäisivät huolta lapsistaan. Yleensä niin ei ole vaan isi ja äiti vetää kaljaa ja lapset soittelee ...

Voisi olla hyvä jos olisi joku tuttu poliisi joka puhuisi vähän lapsen kanssa. Ettei tarvitse pelätä poliisia ja vähän siitäkin ettei sinne hätänumeroon huvikseen soitella. Mutta eipä taida poliiseilla olla aikaa tuollaiseen. Ja tiedä sitten miten suhtautuisivat tuollaiseen pyyntöön jos siis ei olisi jo jotenkin tuttu.

[QUOTE="vieras";28544876]Mieheni ja siskoni ovat HäKessä töissä. He toivovat, että vanhemmat pitäisivät huolta lapsistaan. Yleensä niin ei ole vaan isi ja äiti vetää kaljaa ja lapset soittelee ...[/QUOTE]

No onneksi meillä ei ole tuollaista. Harmi, että Suomessakin jotkut lapset ovat huonoissa oloissa..

Hätänumeroon soitetaan vain ja ainoastaan yhdessä tapauksessa.

Silloin kun on hätä.

Hätä ei ole, jos lintu on puussa tai jos kissa syö hiirtä. Ei ole, vaikka turhan moni tollo niin luulee.

Isipappa itse, noin viisvuotiaana tarrasi silloin käytössä olevaan hätäpuhelimeen sanoakseen jotain puutaheinää. Ei itse ylettynyt luuriin, mutta avuliaat kaverit auttoivat. Ja sit nähtiin paloauto, jees.

Jos lapsi jo katuu, niin sopivin rangaistus on anteeksianto, jäätelötötterö limpparin kera, sekä sen kertominen, että hätänumeroon soitetaan vain ja ainoastaan milloin on oikeasti hätä. Ja opetetaan soittamaan tarpeen vaatiessa.

[QUOTE="isipappa";28544939]Hätänumeroon soitetaan vain ja ainoastaan yhdessä tapauksessa.

Silloin kun on hätä.

Hätä ei ole, jos lintu on puussa tai jos kissa syö hiirtä. Ei ole, vaikka turhan moni tollo niin luulee.

Isipappa itse, noin viisvuotiaana tarrasi silloin käytössä olevaan hätäpuhelimeen sanoakseen jotain puutaheinää. Ei itse ylettynyt luuriin, mutta avuliaat kaverit auttoivat. Ja sit nähtiin paloauto, jees.

Jos lapsi jo katuu, niin sopivin rangaistus on anteeksianto, jäätelötötterö limpparin kera, sekä sen kertominen, että hätänumeroon soitetaan vain ja ainoastaan milloin on oikeasti hätä. Ja opetetaan soittamaan tarpeen vaatiessa.[/QUOTE]

Ihme lössöä porukkaa. Jäätelöä palkinnoksi kun lapsi soitti hätäkeskukseen.
Kunnon puhuttelu, sellasella äänen sävyllä, että tehdyn vääryys menee sata varmasti jakeluun.

[QUOTE="vieras";28544979]Ihme lössöä porukkaa. Jäätelöä palkinnoksi kun lapsi soitti hätäkeskukseen.
Kunnon puhuttelu, sellasella äänen sävyllä, että tehdyn vääryys menee sata varmasti jakeluun.[/QUOTE]

Jos tulkitset isipapan lössöksi, niin ihmistuntemuksessasi on jotain pahasti vialla.

Ja kyllä. Katuva lapsi ei kaipaa muuta kuin syliä. Ei tee toiste.

Isipapalta kesti yli neljäkymmentä vuotta soittaa hätänumeroon. Eräs nettituttunsa kun keskellä yötä laittoi palstalle hyvin huolestuttavan viestin. Ympärijuovuspäinen isipappa soitti siltä istumalta hätänumeroon. Aihe oli hyvin suuri epäillä, että ystävä tekee itselleen jotain. Onneksi puhelun kestäessä ystävä vastasi, että mitä sä keuhkoat. Se ei ollut kumminkaan turha puhelu.

Jos asia olisi kuten kuuluu, niin tuolla langan päässä on ammattilainen, joka tunnistaa hädän, riippumatta siitä onko ilmoittaja pikkutaapero tai viiskymppinen ympärikänninen kaljamaha. Pahaa pelkään, että tilanne on ajettu niin alas, että näin aina välttämättä ei ole.

No minä vielä hämmennän tätä keskustelua omalla mielipiteellä. Minä olen siellä hätäkeskuksessa töissä. Lasten häirikkösoittoja tulee todella paljon ja se kuormittaa hätäkeskusta paljon. Jos lapsi tekee tätä toistuvasti ja tarkoituksella on rangaistus paikallaan. Kuitenkin jos kertomasi pitää paikkansa ja lapsi on nyt katuvainen ja peloissaan, en lähtisi rangaistuslinjalle vaan vakavaan keskusteluun tapahtuneesta. Ettei käy niin, että lapsi ei tosi paikan tullen uskallakaan enää soittaa. Lapset ovat kuitenkin tosi hyviä ilmoittajia monessa asiassa ja tarkkaavaisia joten heiltä voi saada todella tärkeitäkin tietoja kun soittavat tositilanteessa. Kerro lapselle miksi teki väärin ja mitä varten hätänumero on olemassa. Näytä vaikka tämä: http://www.youtube.com/watch?v=MP_vWBZZ2Cg

Ja kyllä, turhinta tässä jupakassa oli juurikin tuo äidin selittelysoitto häkeen. kyllä se päivystäjä tajuaa lapsen pilasoiton ja tarvittaessa varmistaa ettei hätää ole, ei sinne tarvi selittelypuheluita soittaa.

Yhteistyössä