6kk yösyöppö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja I
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

I

Vieras
Tyttömme on 6kk vanha. Nukkumaan hänet saa iltaisin hänet saa yleensä klo 23 jälkeen. Aikaisemmin jos yrittää, hän herää ja haluaa seurustella taas pari tuntia. Vaikka kuinka pimeässä olisi! Nukahtaa iltaisin tissille, mutta tissiä pitää saada se 4-5 kertaa, ennen kuin voidaan ryhtyä yöunille. Yöunet ovat n. 1-2h pätkissä. Tämä alkoi 3kk iässä kun ilmavaivat alkoivat. Jossain vaiheessa en jaksanut enää nousta ylös imettämään ja aloin ottaa hänet viereen. Nyt siis vain tissi suuhun kun inahtaa, tai hamuaa itse sen suuhun. Tätä menoa heräilen yössä vähintään 2hh välein. Kokeillut olen nousta ylös ja laittaa omaan sänkyyn, mutta heti seuraavan pierun tullessa on saatava taas tissi suuhun. Tuttia emme ottaneet, koska isoveljellä se teki todella rikkonaiset yöt. Arvatkaa harmittaako nyt! Enää en sitä periaatteesta suostu ottamaan. Kokeillut olen hytkytellä takaisin uneen, mutta kun herätykset aamuyöstä ovat 10min.-1h välein, ei ole enää voimia tai hytkytellessä herää itse niin, ettei enää saa unta. Onko auttavia ideoita? Imetystä haluaisin jatkaa 10kk saakka, jotta voidaan suoraan siirtyä lehmänmaitoon. kiinteät on aloitettu kuukausi sitten. Eilen totesin, että eivät taida soseet maistua kun yöllä tankataan niin tiuhaan. Jotain sentään olen saanut syöettyä.

Esimerkkinä: maitoa klo 19.30, puuro klo 20.30, maitoa klo 21, maitoa klo 22, maitoa klo 22.30, maitoa klo 23. Nukahti ensimmäisen kerran klo 22 syötölle. Joka kerta söi kunnolla. Ei mitään muutaman minuutin imaisuja. Huomenna voin kerto minkälainen yö meillä oli. Veikkaan, että viimeistään 2h kuluttua ollaan jo ekan kerran taas syömässä. Päivällä ihan normaalit aamupuuro klo 9, päikkärit, lounas klo 12 + maitoa, päikkärit, päivällinen klo 17 + maitoa, iltapuuro klo 20 + maitoa. Kappas, tyttö ei nukukaan. Menen hakemaan taas luultavimmin tissille. Perhana.

Näitä tissin imemisjuttua tiheään tahtiin tulee kyllä aika paljon. Itse annoin aikanani,reilusti yli 20vuotta sitten omalleni tuossa iässä vastiketta ja poika, nyt yli 180cm nukkui yöt kuin pieni enkeli ja rutisematta.

Miksi et vain jätä yösyöttöjä pois eli ns. yövieroita? Päivällä jatkakaa toki imetystä ja äidinmaitoa, sillä tuonikäiselle se on vielä hyväksi. Mutta öisin kaikki ruoka pois. Vaatii varmasti pari kolme yötä vieroitusta, mutta ehkä sitten saat pidempiä unipätkiä itsellesi ja lapsellesi.

Tuolloin 20 vuotta sitten ei varmaankaan tutkimus äidinmaidon hyvää tekevistä vaikutuksista ollut vielä kovinkaan kummoista. Miksi pitäisi vaihtaa juuri vauvalle tarkoitettu äidinmaito korvikkeeseen? Totta on, että korvike sulaa hitaammin kuin äidinmaito ja siksi korvikeruokitut yleensä nukkuvat pidemmät yöt aiemmin. Mutta muuta hyötyä korvikkeesta ei äidinmaitoon verrattuna olekaan. Jatka vain imetystä, mutta tuo yösynti voisi kyllä jo pikkuhiljaa jäädä pois, kun kerran olette jo kiinteitäkin aloittaneet. Ei se vauva nälkäänsä itke.

Tuntuu rankalta itselle, että pitäisi valvoa monta yötä vauva sylissä. Ei nimittäin tosiaan rauhoitu ilman tissiä. Varsinkin kun on toinen 2v jaloissa aamusta alkaen. Tuo vähitellen oppiminen ei ehkä ole meillä mahdollista. Varsinkin, koska kolmen huoneen asunnossa kaikki ovat hereillä, jos vauva huutaa. Sen vuoksi en oikeastaan olekaan huudattanut, vaan aina antanut tissiä. Toisaalta tekisi mieli antaa korviketta, sillä vanhempi poikamme nukkui loistavasti sen jälkeen kun siirryimme korvikkeeseen 6kk iässä. Toisaalta ei haluaisi luovuttaa, jos kyseessä on kuitenkin viimeinen imetettävä lapsi meidän perheessä.

Niin ja yö meni aika lailla 1h välein herätessä. Vielä vanhemman pojan kanssa nukuttiin sohvalla tunnin verran, kun ei rauhoittunut nuhan vuoksi millään muulla keinolla.

Voithan yrittää sitä korviketta, mutta se ei ole sillä sanottu, että yöt rauhoittuisivat. Voi olla, että korvike ei sovi lapsellesi ja toisaalta nälästä tuskin on kyse, vaan tavasta ja tottumuksesta. Mutta ainahan voi kokeilla. Voi myös järjestellä pari kolme päivää niin, että lähtee itse vaikka mummilaan/anoppilaan tai pyytää päiväksi apua esim. Mannerheimin lastensuojeluliitosta, että jaksaa valvoa öitä. Huudatus on pieni hinta, jos sitten yöt paranee. Vaikka eihän se ole sillä sanottu, että automaattisesti vieroituksen jälkeen paranisivat. Voi olla esim. allergiaa. Mutta itse kyllä kokeilisin.

Minulla on kaksi lasta, kolmas tulossa. Nämä kaksi olen vieroittanut istumalla keinutuolissa, toisen kanssa meni vain 2 yötä ja toisen kanssa viikko. Annoin vain huutaa, työnsin tuttia suuhun (sinä et kai sitä voi tehdä?) ja heijasin. Toisen kanssa olin niin kaputt, että en jaksanut edes kävellä ja lihoin tuon viikon aikana varmaan 6 kiloa, koska pidin itseni päivällä hereillä syömällä. Mutta sen hinnan maksoin ilomielin siitä, että öinen lupsuttelu jäi pois. Olin äreä ja äkäinen ja vain tiuskin lapsille ja miehelle. Meillä nuo yöt kyllä ekan kanssa rauhoittui kerta laakista, tokan kanssa oli jatkossakin vaikeampaa, mutta ei sentään herätty tunnin välein tissille, vaan saattoi mennä jopa 3-4 tuntia. Se tuntui ruhtinaalliselta.

Sillä tavalla meilläkin yösyötöt vähennettiin 6 kk kieppeillä, että en yksinkertaisesti enää imettänyt enempää kuin kerran aamuyöstä. Oppi kahdessa yössä ettei tissiä tipu joka heräämiseen, ja siitä asti nukkunut kokonaiset yöt tai yhdellä syötöllä. Eli kannattaisi varmaan sinunkin kokeilla. Ihan varmaa on se, ettei puolivuotias tarvitse ruokaa tunnin välein yöllä.

Alkuperäinen kirjoittaja yövierotus!:
Sillä tavalla meilläkin yösyötöt vähennettiin 6 kk kieppeillä, että en yksinkertaisesti enää imettänyt enempää kuin kerran aamuyöstä. Oppi kahdessa yössä ettei tissiä tipu joka heräämiseen, ja siitä asti nukkunut kokonaiset yöt tai yhdellä syötöllä. Eli kannattaisi varmaan sinunkin kokeilla. Ihan varmaa on se, ettei puolivuotias tarvitse ruokaa tunnin välein yöllä.

Niin on! ihan hölmöä se onkin. Siksi varmaan on kokeiltava vieroitusta. Oletteko käyttäneet tuttia? Meillä ei ole käytössä. Miten olette saaneet rauhoittumaan ilman sitä?

Jospa vauva ei nukahtaskaan tissille illalla? meinaan vaan että kun nukahtaa tissi suussa ja sitten herää ja hupskeikkaa tissi onkin kadonnu suusta. Mä opetin edelliset lapset että iltatissin jälkeen käytiin pesulla ja sitten vasta sänkyyn. Meillä kyllä oli se tutti käytössä... hankalaa varmaan kun on jo valmiiks väsyny ja opettaminen pois yöheräilystä tietää taatusti sulle valvomisia... tsemppiä!

Sinun yösi ja iltasi kuulostaa niin samalta mitä meillä oli. jatkoin tuota rumpaa 8kk ikään asti sillä "menestyksellä", että olin ihan puhki. Minä vieroitin siinä iässä yö-syötöltä, päivällä jakettiin imetystä 10 kk ikään asti. Sain ohjeet ensi-ja turvakodista miten toimia tälläisen vauvan kanss joka pitää tuttina ja heräilee koko ajan.
Eli jätin iltaunet pois, iltapuuro kl0 19.00, sen jälkeen viimeinen imetys, yökkärit päälle, hammaspesu ja vauva siirrettiin omaan huoneseen. Viimeisenä iltalaulu ja unilelu/rätti viereeen, ( tuttia yritin opettaa, mutta ei huolinut). Sitten silittelin hetken, ja hyvää yötä. Pois huoneesti, kun lapsi huusi odotin 3min katsoin kellosta, aika ei varmaan niin tarkka ole mutta hyvä olla joku selkeä, muuten meni liian nopeasti huoneeseen. Sitten kun 3 min kului taas silittämään hetkeksi ja pois huoneesta, näin jatketaan koko yö. Kun alkaa itkeä odotetaan n. 3 min max 5 min mennään silittämään hetkeksi ja pois. Vauva voi jäädä itkemään, mutta 3 min odotetaan ennenkuin takaisin. Toimi meillä oikein hyvin. Meillä opittiin nukkumaan ilman tissiä muutamassa yössä. Joten kannattaa kokeilla jotain tälläistä. Tosin minun vauva oli 2 kk vanhempi, mutta voit kysyä ohjeita jostain unikoulusta tms. vaikka luulisi näiden ohjeiden sopivan myös 6kk ikäiselle. Nyt 1 vee tyttö ja nukkuu oikein hyvin, illalla nukahtaa klo 20 mennessä ja nukkuu aamu kuuteen tai seitsemään.

Edellisen ohjeet kuulostavat järkeviltä. Meilläkin oli sama tilanne, eli unikoulutin (ekan kerran..) 6,5kk iässä. Tuolloin ei ruoka alkanut maistua kun massutti maitoa kaikki yöt. Vain yösyömisen radikaali vähennys auttoi.

Eli tukevat säännölliset päiväruoat, iltapuuro klo 18-19. Vielä iltatissi klo 20 (nykyisin velliäkin). Iltarutiinit, vältä rinnalle tai pullolle nukutusta vaikka eipä se katastrofikaan ole. Katso vaikka Anna Wahlgrenin (.com) ohjeita, meillä sujui omaan sänkyyn nukahdus ekasta illasta lähtien. Sitten vauva ei paniikissa ihmettele missä on, kun herää ja nukahtaa samaan paikkaan.

Syötin vielä 9-10kk asti kerran yössä, jotta maidon tuotanto pysyi hyvänä, ja myös rintoja tyhjentääkseni. Mutta tapasyöpöttely jäi.

Lopulta yöruokailu jäi pois itsestään. Kyllä vauva vieläkin (11kk) herää kerran-pari yössä, mutta vaikenee tutila. Varmaan nukkuisi paremmin jos tuttikin jäisi pois.

Tsemppiä ja jaksamista yökouluihin!

Yhteistyössä